آفتاب

منصوری آرانی: به تیم هسته ای در هفته های اخیر ظلم شد/ رهبری بر تضعیف مذاکرات خط خاتمه کشید

منصوری آرانی: به تیم هسته ای در هفته های اخیر ظلم شد/ رهبری بر تضعیف مذاکرات خط خاتمه کشید

عضو کمیسیون امیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گوید: متنی که به عنوان الزام دولت به حفظ حقوق هسته ای هفته گذشته به تصویب نمایندگان رسید را مانعی برای ادامه مذاکرات نمی دانم.

عباسعلی منصوری آرانی در گفتگو با خبرآنلاین در پاسخ به این سئوال نظر شما درباره اینکه دولت مصوبه مجلس درباره الزام به حفظ حقوق هسته ای را مغایر با قانون اساسی دانسته است، چیست؟ خاطرنشان کرد:طرحی که کلیات و جزئیات آن با رای بالایی در مجلس به تصویب رسید، گذشته ای را پشت سر گذاشته و سابقه آن نشان می دهد که ابتدا متن بسیار خاصی تنظیم شده بود که می توانست متوقف کننده مذاکرات باشد ولی با رایزنی هایی که صورت گرفت آن متن تبدیل به متن متفاوتیشد که شاهد تصویب آن در مجلس بودیم از این رو، من این متنی را که به تصویب نمایندگان رسید را مانعی برای ادامه مذاکرات نمی دانم.

وی افزود: مجلس و قوه مجریه وظایف متفاوتی از یکدیگر دارند و طبیعی است که در این دو وظایف گاهی ممکن است که دیدگاه آن‌ها نسبت به یک موضوع خاص، متفاوت باشد و نسبت به این طرح نیز خواست و احساس مجلس این بوده است که باید این طرح را برای فشار به 1+5 و کمک کردن به تیم مذاکره کننده به تصویب برساند.

منصوری آرانی خاطرنشان کرد: دولت ممکن است که نظر خاص خود را  داشته باشد و طبیعی است که با دیدگاه خودش به موضوع نگاه می کند اما قانون اساسی در این مواقع مشخص کرده است که چگونه و چه کسی باید قضاوت کند و شورای نگهبان را مفسر قانون دانسته است.

 این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود:دولت معتقد است به علت اینکه هماهنگی تیم مذاکره کننده با شورای عالی امنیت ملی است، علی القاعده مجلس نمی تواند دولت را ملزم به کاری کند.

 وی افزود: شورای نگهبان مصوبه مجلس را تائید کرده و به نظر نمی رسد که این مسئله عاملی برای ایجاد شکاف میان مجلس و دولت شود و هر دو از تفسیری که شورای نگهبان ارائه داده تمکین خواهند کرد.

نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل همچنین با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در جمع مسئولان نظام نیز خاطرنشان کرد: مطالبی که رهبری در این دیدار فرمودند بسیار روشنگرانه بود و از تیم هسته ای حمایت کردند که انصافا در ماههای گذشته و در یکی دو هفته اخیر به آن ها ظلم بسیاری شده بود.

 وی افزود: متاسفانه در این مدت، به بهانه دلواپسی و نگرانی، شاهد شعارهایی در برخی مجامع علیه آن ها بودیم وهمچنین بنرهایی راشاهد بودیم که در آن با استفاده از کاریکاتور به تیم مذاکره کننده توهین شده بود اما رهبر انقلاب با سخنان خود بر همه این اقدامات افراطی خط خاتمه کشیدند.

وی افزود: رهبرانقلاب بر مبنای اینکه ما درجنگ دیپلماتیک هستیم و سربازان و افسران خط مقدم دیپلماسی باید قدرتمندانه در برابر جبهه مقابل بایستند و بتوانند ذهنیت خود را بر تاکتیک‌هایی که می خواهند به کار ببرند، متمرکز کنند، سخنانی را مطرح کردند که موضع دیپلمات های ما را تقویت کرد تا آن ها بتوانند با عبور از حاشیه های داخلی بر این موضوع تمرکز کنند تا بتوانند بیشترین امتیاز را در مذاکرات بگیرند.

وی افزود: مذاکرات ادامه دارد و بدیهی است هر یک از طرفین از اهرم هایی که در دست دارند، استفاده خواهند کرد برای اینکه منافع بیشتری را برای کشورشان ببرند. تیم مذاکره کننده ما نیز سعی خواهد کرد این کار را انجام دهد.

منصوری آرانی خاطرنشان کرد: این مذاکرات بسیارسخت و پیچیده است وحرکت در این مذاکرات مشکل است بنابراین ما باید به تیم مذاکره کننده کمک کنیم تا این تیم نیز سعی کند تاکتیک هایی را که می تواند به کار ببندد که هم خطوط قرمز رعایت شود و هم بتواند منافع ملی ما رقم بزند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: طرف مقابل پنج قدرتی هستند که دارای بمب اتم  و حق وتو هستند که به اضافه آلمان به عنوان قدرت اقتصادی دنیا می توان گفت که بالای 80 درصد از اقتصاد و تسلیحات دنیا در دست 1+5 است که این موضوع، برای ما امتیاز بزرگی است که همه آنها اینکه ایران تبدیل به قدرت منطقه ای و بین المللی شده است را پذیرفته اند و از این جهت ما می توانیم در معادلات جهانی و بازی های سیاسی جهان ایفای نقش کنیم که فراتر از بحث هسته ای و مربوط به ژئوپولوتیک و جغرافیای سیاسی دنیاست.

وی تصریح کرد: نظر شخصی من این است که در این مذاکرات، و بازیگران منطقه ای و جهانی رقم می خورند و ما نباید این مسئله را محدود به موضوع هسته ای ببینیم  و نمی توان موضوع را کوچک فرض کنیم و علاوه بر اینکه مذاکرات هسته ای در حال رقم خوردن است، جغرافیای سیاسی دنیا نیز در این مذاکرات جایگاه خود را پیدا می کند.

وی با بیان اینکه مذاکرات در مسیر مثبت حرکت می کند ، تصریح کرد:به آینده خوشبین هستم ؛ اگر چه طرف های مقابل تیم هایی هستند که ما از آن ها  بی اعتمادی زیاد دیده ایم ولیکن، تا الان پای مذاکرات نشسته اند و ما باید این مذاکرات را ادامه دهیم و دلیلی نمی بینم که مذاکرات بدون نتیجه خاتمه پیدا کند.

29220

کد N873929

وبگردی