آفتاب
ورود سری دوم واگن های قطار شهری تبریز؛

رونمایی پرده جدید نمایش دنباله دار مترو

رونمایی پرده جدید نمایش دنباله دار مترو

تبریز- در میان وعده های داده شده برای افتتاح مترو تبریز، ورود سری دوم واگن های قطار شهری امیدواری جدیدی نسبت به افتتاح این پروژه بعد از بیست و پنج سال در اذهان عمومی ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، نیم نگاهی به تاریخچه تصویب مترو تبریز ما را متوجه سال ۱۳۶۹ می کند که در آن سال، موضوع مطالعه و احداث قطار شهری توسط نمایندگان شهر تبریز در مجلس شورای اسلامی مطرح می شود و شاید در آن سال هیچکدام از این نمایندگان تصور نمی کردند که موضوع مترو تبریز تا سال ۹۴ هم اجرایی نشده و عملی شدن آن در سال های آتی نیز نیازمند چون و چراهایی است.

از زمان آغاز کارشناسی های جدی در این زمینه، تمامی مسئولان شهری، استانی و حتی کشوری، وعده هایی در مورد مترو داده اند و این امر سبب شده است تا مردم این شهر دیگر چشم امیدی نسبت به هیچ کدام از این وعده ها نداشته باشند و شاید تنها شنیدن سوت قطار شهری تبریز است که می تواند مردم را نسبت به آمدن مترو به شهر امیدوار کند.

در حالی که طبق سخنان مسئولان قطار شهری تبریز تمامی امکانات و زیرساخت های مورد نظر برای راه اندازی قسمتی از مترو آماده است، هم اکنون نبود واگن های قطار سبب به راه افتاده نشدن فاز اول مترو تبریز شده است.

ورود اولین سری واگن های مترو فروردین ماه سال گذشته همراه با برگزاری جشنی ویژه برای ورود این واگن ها به شهر همراه بود و هم اکنون نیز بعد از گذشت بیش از یک سال با وارد شدن دومین سری این واگن ها به شهر، عملیات بررسی فنی آن ها انجام می شود.

البته برای راه افتادن فازاول قطار شهری این بار باید منتظر ورود سومین و چهارمین رام از واگن ها باشیم که البته با توجه به وقفه یک سال و دو ماهه بین ورود اولین و دومین سری این قطارها، برای ورود سومین رام قطار نیز باید منتظر بود.

تست دو ماهه واگن های وارد شده به تبریز

مدیر عامل سازمان قطار شهری تبریز همزمان با ورود این واگن ها از انجام تست های لازم بر روی آن ها و همچنین ورود کارشناسان چینی برای کارشناسی های همه جانبه به این شهر خبر می دهد.

محمد صادق پشمینه آذر در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: دومین سری واگن های قطار از روز شنبه به تبریز وارد شده اند که هم اکنون نیز این واگن ها جابجا شده و برای یک سری تست های مورد نظر در اختیار کارشناسان قرار گرفته اند.

مدیر عامل سازمان قطار شهری تبریز ادامه داد: تست بر روی این واگن ها دو ماه طول خواهد کشید که طی آن وضعیت این واگن ها و آزمایش آن  در شرایط مختلف بر ریل ها انجام می گیرد.

وی با بیان اینکه تاکنون دو رام از این واگن ها وارد تبریز شده است، گفت: سری اول در سال گذشته و دومین سری آن چند روز قبل وارد تبریز شد که منتظر دو رام دیگر هستیم تا برنامه بهره برداری این وگن ها را عملی کنیم.

پشمینه آذر افزود: نمی توان قول خاصی در خصوص ورود سری های بعدی واگن ها بدهیم زیرا ورود آن به عوامل مختلفی بستگی دارد که قابل پیش بینی نیست و باید همچنان منتظر ورود سری های دیگر باشیم تا بتوانیم قسمتی از مترو را راه بیندازیم.

مدیر عامل سازمان قطار شهری تبریز در پاسخ به این سوال که آیا پس از تست دومین رام قطار شهری شاهد راه اندازی مترو در قسمتی از خط آن خواهیم بود، گفت: با موفقیت در تست این واگن ها و ورود آن به چرخه قطار شهری، شاهد راه اندازی قسمتی از مترو از ائل گلی تا باغلارباغی خواهیم بود.

ورود کارشناسان چینی شرکت سازنده به تبریز برای تست واگن ها

شهردار تبریز نیز با اشاره به ورود دومین سری واگن های قطار شهر تبریز به دپو ائل گلی گفت: این سری شامل پنج دستگاه واگن می شود که با وارد شدن آن به شهر تبریز بلافاصله به دپو قطار شهری واقع در ائل گلی انتقال داده شده است.

صادق نجفی با اشاره به انجام اقدامات فنی بر روی این واگن ها گفت: تست های فنی در سریع ترین زمان ممکن انجام خواهد شد تا بلافاصله بعد از اتمام این تست ها شاهد راه اندازی بخشی از مسیر قطار شهری باشیم.

وی ادامه داد: به منظور نظارت در روند کار نیز کارشناسان شرکت های چینی به شهر تبریز وارد شده اند تا در تمامی مراحل یاری گر کارشناسان مترو در زمینه های فنی باشند.

قول شهردار برای رسیدن مترو تا پایان سال به میدان ساعت تبریز

با ورود دومین رام قطار شهری انتظار مردم تبریز برای افتتاح هر چه سریعتر مترو بسیار بیشتر شده است، البته با وجود حجم بالایی از وعده های داده شده در خصوص قطار شهری تبریز و عملی نشدن هیچ کدام از آن ها مردم شاید دیگر اعتمادی به هیچ کدام از وعده های داده شده در این زمینه ندارند.

همه این ها در حالی است که یک ماه قبل شهردار تبریز در یکی از جلسات شهری خبر از رسیدن مترو به میدان ساعت تا پایان سال جاری می دهد که باید منتظر بود و دید این وعده تا چه حد می تواند محقق شود.

شهردار تبریز با اشاره به اینکه تا پایان سال جاری شاهد رسیدن قطار شهری به میدان ساعت خواهیم بود، گفت: تا پایان سال جاری فاز یک و دوی خط یک مترو تبریز افتتاح شده و مردم می توانند حدفاصل ایستگاه ائل گولی تا میدان ساعت را سوار مترو شوند.  

وی در خصوص فاینانس اختصاص یافته برای این طرح گفت: انتشار اوراق مشارکتی پنج هزار میلیارد ریالی و تضمین آن از سوی دولت، اختصاص ۴۰۰ میلیارد ریال برای خرید دو رام قطارو تخصیص بودجه دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی از سوی دولت در سال جاری و تزریق ۱.۵ برابر این بودجه از سوی شهرداری از جمله اقدامات انجام شده برای راه اندازی قطار شهری بوده است.  

نجفی همچنین در خصوص فاینانس اختصاص یافته برای تسریع در ساخت خط دوی مترو گفت: در سفر ریاست جمهوری ۵۱۷ میلیون دلار به صورت فاینانس در نظر گرفته شده است تا شاهد تسریع در ساخت خط دوی مترو باشیم.  

مشکلات حوزه حمل و نقل تبریز و گره گشایی مترو از آن

این روزها شهر تبریز از لحاظ حمل و نقل عمومی نیازمند توجه جدی است و فرسوده بودن بخشی از ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی و نبود مترو و تراموا بر مشکلات حمل و نقلی این کلانشهر کشور افزوده است و شاید کمتر کسی از مردم شهر از وضع کنونی حمل و نقل رضایت داشته باشد.

هرچند شورای شهر و شهردار تبریز برای سال جدید اعتبار مناسبی در حوزه حمل و نقل اختصاص داده اند اما راه افتادن مترو در این کلانشهر می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات عمده حمل و نقلی شهر باشد.

سعید حاجی زاده با اشاره به توجه ویژه شورای و شهرداری تبریز به موضوع حمل و نقل عمومی به مهر گفت: در مجموع برای حوزه حمل و نقل بودجه هشت هزار و ۱۳۰ میلیارد ریالی در نظر گرفته شده که چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال برای مترو تبریز است.

سخنگوی شورای شهر تبریز ادامه داد: البته در بحث مترو منتظر ورود واگن های بعدی هستیم تا شاهد راه اندازی بخشی از مترو باشیم تا بدین وسیله علاوه بر عمل به عهد خود به مردم تبریز گامی برای از بین بردن مشکلات ترافیکی و حمل و نقلی شهر برداشته باشیم.

وی با بیان اینکه برای افتتاح فاز نخست نیاز به دو رام دیگر نیز داریم، گفت: امیدواریم دولت نیز در این زمینه یاری گر شهرداری باشد تا هر چه زودتر شاهد ورود واگن ها به کشور و در پی آن به شهر تبریز باشیم.

در حالی که صدای سوت قطار شهری در برخی از کلانشهرهای کشور سال هاست که در میان مردم آن، شنیده می شود اما در شهر تبریز با وجود تصویب مترو تبریز در سال ۶۹ هم اکنون نیز مردم این کلانشهر باید به وعده های داده شده از سوی مسئولان مختلف اعتماد کرده و  برای رسیدن مترو به این کلانشهر کشور تنها منتظر باشند.

گزارش: فائزه زنجانی

کد N873907

وبگردی