آفتاب

تمدید ماموریت صلح‌بانان بین‌المللی در دارفور توسط شورای امنیت

تمدید ماموریت صلح‌بانان بین‌المللی در دارفور توسط شورای امنیت

شورای امنیت سازمان ملل با رد درخواست دولت سودان برای خارج کردن نیروهایش برای یکسال دیگر عملیات مشترک نیروهای حافظ صلح سازمان ملل و اتحادیه آفریقا در منطقه دارفور را تمدید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در قطعنامه شورای امنیت که به اتفاق آراء تصویب شد، حجم نیروها 15 هزار و 845 پرسنل نظامی و 3403 پلیس بین‌المللی باقی ماند.

به نیروها دستور داده شده است تا بر حفاظت از جان غیرنظامیان، تضمین ارسال کمک‌های بشردوستانه، میانجی‌گری در اختلافات و حمایت از روند صلح متمرکز شوند. شورای امنیت افزایش نقض حقوق بشر را محکوم و نسبت به تشدید درگیری میان دولت و نیروهای شورشی ابراز نگرانی کرد و وخیم شدن شرایط امنیتی در دارفور را به باد انتقاد گرفت.

در این قطعنامه از طرفین درگیر در دارفور خواسته شده تا فورا به درگیری‌ها پایان دهند و دست از نبرد بین قبیله‌ای بردارند. دارفور از سال 2003 و زمانی که اقلیت آفریقایی دولت سودان به رهبری عرب‌ها را به تبعیض متهم کرد، در آشوب به سر می‌برد. گروه‌های حقوق بشر نظام سودان را متهم می‌کنند که شبه‌نظامیان عرب را به جان غیرنظامیان می‌اندازد؛ ادعایی که دولت خارطوم نمی‌پذیرد.

سودان سال گذشته دستور داده بود تا نیروهای حافظ صلح موسوم به "یونامید" از دارفور خارج شوند. در قطعنامه شورای امنیت آمده است که آینده یونامید به تحقق یکسری مسائل از جمله پیشرفت در مذاکرات سیاسی، تعهد تمام طرفین اجرای آتش‌بس، حفاظت از غیرنظامیان و کاهش درگیری‌های قومی بستگی دارد.

سامانتا پادر سفیر آمریکا در سازمان ملل با اشاره به سطح بالای خشونت و آوارگی بیش از 2.5 میلیون شهروند دارفور گفت که حضور نیروهای سازمان ملل بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

با این حال "حسن حمید حسن"، معاون سفیر سودان در سازمان ملل گفت که باید کارگروهی با هدف تبیین استراتژی خروج نیروهای یونامید از دارفور انجام شود.

وی گفت: آنها مدعی هستند که در حال حاضر جنگ آشکاری در دارفور وجود دارد. این کاملاً اشتباه است. ما تنها با برخی درگیری‌های قبیله‌ای در مناطق خاص مواجه هستیم.

انتهای پیام

کد N873854

وبگردی