آفتاب

همراه با بیست‌وسومین نمایشگاه قرآن کریم

همراه با بیست‌وسومین نمایشگاه قرآن کریم

بخش حوزوی نمایشگاه بین‌المللی قرآن به زودی در کنار رونمایی از 12 اثر فاخر قرآنی نرم‌افزاری را عرضه می‌کند که با استفاده از هوش مصنوعی بسیاری از محدودیت‌های شبکه‌های اجتماعی را برای نشر فرهنگ و مفاهیم قرآنی از بین می‌برد.

بخش حوزوی نمایشگاه بین‌المللی قرآن به زودی در کنار رونمایی از 12 اثر فاخر قرآنی نرم‌افزاری را عرضه می‌کند که با استفاده از هوش مصنوعی بسیاری از محدودیت‌های شبکه‌های اجتماعی را برای نشر فرهنگ و مفاهیم قرآنی از بین می‌برد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام سیدحسن طیب حسینی دبیر بخش حوزوی از اضافه شدن مراکز وابسته به دفتر آیت‌الله جوادی آملی به نمایشگاه خبر داد و افزود: امسال دومین سال پیاپی ست که شاهد حضور دفاتر آیات عظام در نمایشگاه قرآن کریم هستیم. امسال نیز میزبان 5 دفتر هستیم که البته برخی از آنها در قالب موسسات حضور یافتند که موسسه آل البیت از مراکز وابسته به دفتر آیت‌الله العظمی سیستانی و همچنین آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی، آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی و موسسه یاسین از مراکز وابسته به آیت‌الله العظمی شبیری از جمله آنها هستند.

به گفته او مهم‌ترین خدماتی که در این مراکز اتفاق می‌افتاد ارتباط موثر دفاتر با عامه مردم، پاسخ به سوالات و شبهات ، ... و ارائه محصولات است.

دبیر بخش حوزوی از پیش‌بینی 35 برنامه برای بخش حوزوی خبر داد و خاطرنشان کرد: علاوه بر آثار مکتوب حوزوی که شامل کتاب، پایان نامه، جزوات، مقالات و نرم افزارهای قرانی ست بخش پراستقبال و پررونق ما بخش مشاوره است که سابقه آن به نخستین سال‌های راه اندازی نمایشگاه قرآن بر می‌گردد. خوشبختانه با تدابیر مدیریت نمایشگاه قرآن، فضای محیط حوزوی دو برابر شده و تعداد نفرات هم به همین میزان افزایش یافته است. سیاست، دعا، حدیث، خانواده، تربیت، سبک زندگی و ازدواج از جمله مهم‌ترین محورهایی است که درباره آنها مشاوره صورت می‌گیرد.

او با اشاره به استقرار 30 نفر از مشاران در بخش حوزوی تصریح کرد: برای افزایش این میزان به 75 نفر که در ابتدا درنظرگرفته شده بود نیازمند امکاناتی هستیم که از جمله آنها مکان ارائه خدمات است.

به گفته او برخلاف انتشار گزینشی فراخوان برای شرکت در نمایشگاه قرآن بیش از 155 موسسه برای حضور در نمایشگاه اعلام آمادگی کردند که به علت کمبود فضای فیزیکی و امکانات تنها 80 درخواست تایید شده و مابقی رد شده است. بدیهی است در صورتی که امکانات از سوی نمایشگاه فراهم شود مابقی نیز امکان حضور خواهند داشت.

او خواهان جانمایی ویژه برای بخش مفهومی در نمایشگاه قرآن کریم شد و تصریح کرد: بخش‌های حوزوی، آموزش و پرورش، دانشگاهی، محافل و مراسم و هنری دارای مخاطب خاص هستند و اغلب فرهیختگان، دانشجویان و استادان را شامل می‌شود. از این رو باید تدبیری شود که دسترسی راحت‌تر باشد و از حالت جزیره‌ای خارج شود.

او گفت: در اجرای برنامه‌ها نیازمند مشارکت نهادها هستیم اصول این نمایشگاه برپایه خدمات‌رسانی پایه گذاری شده است. به طور طبیعی ورود هر یک از نهادها مستلزم دریافت خدمات است و این نیازمند تدبیر جدیدی است. امسال تدبیر خوبی صورت گرفت و به نظر می‌رسد درخواست مشارکت از نهادها و مراکز مهم کشور کار به سزایی بود، مثلا در بخش حوزوی مقدمات حضور حوزه علمیه فراهم شد که می‌تواند زمینه ساز اتفاقات مثبتی باشد در عین حالی که بخشی از توقعات از ارشاد کاسته شد و نهادها به طور مستقل‌تری حضور یافتند.

طیب حسینی ابراز امیدواری کرد که بخش حوزوی بتواند با همکاری دیگر بخش‌های مفهومی از جمله بخش دانشگاهی مراسم تجلیل از نخبگان قرانی را به بهترین نحو ممکن در نمایشگاه برگزار کند.

او همچنین از رونمایی 12 اثر قرآنی فاخر موسسات حوزوی و قرآنی طی روزهای آینده خبر داد و افزود: نرم افزار، سایت و اطلاع رسانی، نشریه و کتاب از جمله زمینه‌هایی است که این آثار در رابطه با آنها رونمایی می‌شود.

طیب حسینی افزود: طی مراسمی از نرم افزاری رونمایی می‌شود که شبکه‌های اجتماعی را به صورت وسیع و بدون محدودیت‌های فعلی در اختیار شهروندان قرار می‌دهد. هدف از این کار نیز گسترش موارد فرهنگی و قرآنی فضاهای اجتماعی است. به عنوان مثال برداشته شدن محدودیت ارسال پیام‌های گروهی در شبکه اجتماعی واتس اپ یکی از این موارد است. استفاده از هوش مصنوعی برای ارسال پیام‌ها از دیگر ظرفیت‌های این نرم افزار قرآنی است که برای تمامی شبکه‌های اجتماعی از جمله، واتش اپ، تلگرام، وایبر و فیس بوک قابلیت اجرا دارد. این نرم افزار به صورت رایگان در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت و امکان دسترسی به آن از طریق سایت حوزه امکان پذیر است.

ستاد دیه استان تهران در نمایشگاه بین المللی قرآن فعال شد

غرفه ستاد دیه در بخش نهادها و سازمان‌های بیست سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با هدف جمع آوری کمک برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد مستقر شده است.

بازدیدکنندگان از بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن می‌توانند نسبت به کمک به آزادی زندانیان دیه اقدام کنند.

زینب عادل، مددکار ستاد دیه استان تهران با اشاره به این‌که «این غرفه مربوط به ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند استان تهران است» گفت: این ستاد تنها متولی آزادسازی زندانیان نیازمند جرائم غیرعمد است. بازدیدکنندگان از نمایشگاه قرآن کریم می‌توانند با اهدای مبالغی هر چند اندک، در کمک به آزادی این افراد سهیم شوند.

او گفت: این ستاد در اواخر سال 1369 با هدف کمک به زندانیان جرائم غیرعمد شامل قتل غیرعمد، بدهی‌های غیرکلاهبرداری مانند صدور چک بی محل و ترک انفاق تشکیل شده است. بر اساس آماری که ستاد دیه استان تهران اعلام کرده است، تنها در سال 93 ، بیش از 800 نفر از زندانیان جرائم غیرعمد با کمک شهروندان خیر آزاد شده‌اند.

عادل با اشاره به این‌که «بسیاری از بازدیدکنندگان از نمایشگاه قرآن به انجام یک فعالیت خیر در این ماه مبارک تمایل دارند» اظهار کرد: فضای نمایشگاه قرآن فرصت مناسبی برای تشویق شهروندان به مشارکت در کار خیر است. امیدواریم با معرفی این ستاد در نمایشگاه قرآن، بتوانیم توجه بازدیدکنندگان را جلب و آنها را به کمک برای رسیدن به هدف ستاد که همان آزادی زندانیان جرائم غیرعمد است ترغیب کنیم.

او گفت: هیچ محدودیتی برای اهدای مبالغ کمک در این غرفه وجود ندارد.

عادل با اشاره به تعریف زندانیان جرائم غیرعمد گفت: این عبارت به افرادی اختصاص دارد که از روی سهل انگاری با جرائمی مانند تصادفات رانندگی، حوادث کارگاهی، مهریه، نفقه، محکومیت‌های مالی غیر کلاهبرداری و جرائمی از این دست وارد زندان می‌شوند. زیان زندان برای این افراد بیشتر از محاسن آن است. بنابراین لازم است به یاری این زندانیان بشتابیم. بر اساس آماری که ستاد دیه استان تهران منتشر کرده، از ابتدای سال 83 تا پایان سال 93، 3414 نفر از محکومان دیه و 2972 نفر از محکومان مالی، با بهره گیری از کارشناسان و مددکاران موفق شدند آزادی خود را به دست بیاورند. در غرفه ستاددیه استان تهران در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن، خیران می‌توانند با مطالعه پرونده‌های معرفی زندانیان جرائم غیرعمد، به این افراد کمک کنند تا با پرداخت دیه یا بدهی خود، به آغوش خانواده‌هایشان بازگردند.

افزایش خدمت رسانی مترو با افزودن دو قطار همزمان با برپایی نمایشگاه قرآن

شرکت بهره برداری مترو با افزایش ساعت کاری خط یک و افزایش دو قطار به این خط خدمات رسانی خود را برای تسهیل رفت و آمد بازدیدکنندگان بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن تقویت کرد.

محسن نایبی مدیرعامل شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه مترو از افزایش ساعات خدمات دهی مترو همزمان با برگزاری نمایشگاه خبر داد و افزود: این تغییرات در خط یک مترو در مسیر نمایشگاه قرآن اتفاق می‌افتد.

امکان دسترسی به بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن که در باغ موزه دفاع مقدس برگزار می‌شود از دو ایستگاه شهید حقانی و شهید همت وجود دارد.

نایبی با بیان این‌که «نیم ساعت به سرویس رسانی شبانه قطارها اضافه شده است» گفت: این روال تا 23 تیرماه همزمان با پایان کار نمایشگاه ادامه دارد و بازدیدکنندگان نمایشگاه می‌توانند تا ساعت 23 از آخرین قطارهایی که از دو ایستگاه یادشده عبور می‌کنند به مقصد خود حرکت کنند.

او همچنین از تزریق دو قطار اضافی به خط یک خبر داد و افزود: بدین ترتیب خدمت رسانی در شب‌های ماه مبارک رمضان دو سرویس بیشتر خواهد بود.

او همچنین از استقرار 30 دستگاه خودروی ون در محوطه نمایشگاه خبر داد و افزود: این خودروها بازدیدکنندگان را به خط اتوبوس بی آر تی واقع در میدان ونک انتقال می‌دهند.

استقبال کم نظیر مخاطبان از پوشاک اسلامی کودکان و نوجوانان

غرفه پوشاک اسلامی کودکان و نوجوانان پر مخاطب‌ترین غرفه بخش عفاف و حجاب بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در روزهای آغازین نمایشگاه است.

سید مهدی جوادی مدیرعامل شرکت تولیدی پوشاک اسلامی کودکان و نوجوانان در این باره بیان کرد: پوشاک اسلامی سندس با هدف سازماندهی تولید و توزیع البسه و پوشاک اسلامی کودکان و نوجوانان امسال برای اولین بار در نمایشگاه قرآن حضور دارد که تاکنون با استقبال خوب مخاطبان روبرو شده است.

جوادی افزود: این شرکت اولین برند اختصاصی در پوشاک اسلامی کودکان و نوجوانان است که در فاز اول هدف گذاری خود تولید پوشاک اسلامی برای دختران 18-6 سال که آغاز سن تکلیف دختران و شروع پوشش اسلامی و حجاب دختران است را در صدر کار خود قرار داده است.

وی ادامه داد: در این غرفه بسته‌ای شامل چادر، مانتو، پوشش سر و ملزومات حجاب در نظر گرفته شده است که با تخفیف 20-10 درصد به فروش می‌رسد.

جوادی در پایان افزود: پوشاک اسلامی سندس در مسابقه تحت عنوان «خانواده من» که در ایام نمایشگاه برای روزه اولی‌ها برگزار می‌شود، مشارکت دارد و جوایزی برای برندگان در نظر گرفته است.

بر اساس این گزارش، بیست و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم سوم تیر مصادف با هفتمین روز ماه مبارک رمضان گشایش یافته و تا پایان ماه رمضان از ساعت ۱۹ تا ۲۴ در محل باغ موزه دفاع مقدس و باغ کتاب به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

انتهای پیام

کد N873821

وبگردی