آفتاب

رئیس‌جمهور کرواسی: منطقه بالکان بی‌ثبات است

رئیس‌جمهور کرواسی: منطقه بالکان بی‌ثبات است

رئیس‌جمهور کرواسی درباره شرایط امنیتی منطقه جنوب شرق اروپا اظهار داشت: ما بار دیگر در آستانه خشونت درون‌قومی نیستیم اما مطمئنا بی‌ثباتی در منطقه بالکان وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کولیندا گرابار کیتاروویچ، رئیس‌جمهور کرواسی در گفت‌وگو با یورو نیوز گفت: حسی از خوش بینی در اوایل سال‌های ۲۰۰۰ به دلیل گسترش بزرگ اتحادیه اروپا به وجود آمده بود. اینک اما می‌بینیم که آن خوشبینی تبدیل به سرخوردگی شده است و ما شاهد چندین حادثه در منطقه بودیم که با تهدیدات جدیدی که در مرزهای شرقی اروپا می‌بینیم، همراه شده است. در مرزهای شرقی اروپا مفاهیم حاکمیت دولت، تمامیت ارضی و استقلال سیاسی زیر سوال رفته است. علاوه بر این، بی ثباتی در منطقه مدیترانه، مناقشه‌ها در سوریه و عراق و جاهای دیگر، مهاجرت غیرقانونی و حضور داعش در سوریه و عراق همگی کل فضای امنیتی جنوب شرق اروپا را پیچیده کرده است.

رئیس‌جمهور کرواسی گفت: من مایلم که تلاش‌های بیشتری در زمینه پیشگیری از جنایت‌های سازمان یافته و همکاری در زمینه های امنیتی صورت گیرد. با فساد شدیدا مبارزه شود و در زمینه آزادی های رسانه، نظام‌های دموکراتیک، کنترل بخش اطلاعاتی و استفاده درست از این بخش براساس قانون، اقدام شود.

از سوی دیگر، وی در مورد رابطه کشورش با صربستان معتقد است: البته که ما در مورد رابطه‌مان با صربستان نگران هستیم اما صربستان هم باید واقعیت‌ها را بپذیرد و ما همگی می‌توانیم نظر خودمان را داشته باشیم اما نمی توانیم واقعیتهای خاص خودمان را داشته باشیم. واقعیت این است که ما از خودمان دفاع کردیم و سرزمین خودمان را تحت کنترل در آوردیم. ما نمی توانیم آنچه که میراث ملی مان را که به آن افتخار می کنیم و بر ضد کسی هم نیست، رها کنیم. ما تنها آنچه در کرواسی انجام دادیم را جشن می گیریم.»

کیتاروویچ درباره بحران مهاجرت به اروپا نیز تصریح کرد: موضع ما این است که باید به معضل مهاجران و پناهجویان به شکلی جامع و فراگیر نگاه کنیم. ما اقدامات موقت از جمله سهمیه بندی کردن و تعدیل برای افرادی که در اتحادیه اروپا زندگی می کنند، انجام می دهیم اما باید مواظب باشیم که چه پیامی می فرستیم. طبیعتا ما افراد را می پذیریم ولی نمی توانیم مهاجرت‌های غیرقانونی بیشتر به اتحادیه اروپا را تشویق کنیم. ما همچنین باید دلایل ریشه ای و سایر خطراتی را که همراه با آن پیش می آید بررسی کنیم.

رئیس‌جمهور کرواسی بزرگترین خطر برای رشد و ثبات اقتصادی کشورش را بحران جمعیتی دانست و گفت: مشکل، روندهای منفی جمعیت شناسی است زیرا بسیاری از مردم اکنون به دلیل گشایش بازارها و اتحادیه اروپا بر روی کارگران کروات از کرواسی می‌روند. کمیسیون اروپا تخمین زده است که حدود ۲۰۰ هزار نفر تا سال ۲۰۱۹ کرواسی را ترک می کنند.

انتهای پیام

کد N873736

وبگردی