آفتاب

آیا بحران، دامن اروپا را خواهد گرفت؟

آیا بحران، دامن اروپا را خواهد گرفت؟

با تصمیم پارلمان یونان مردم این کشور می توانند در روز تنها 60 یورو از دستگاه های خود پرداز پول برداشت کنند.

به گزارش خبرآنلاین ، رسانه های اروپایی تیتر یک امروز اخبار خود را تنها به بحران یونان اختصاص دادند چرا که پارلمان این کشور طرح نخست وزیر جوان را پذیرفت و ان را به رای گذاشت این طرح شامل همه پرسی مهمی درباره پذیرش یا رد شرط های اروپا برای کمک اقتصادی و وام شرکت کنند.
بر همین اساس امروز بانک ها به مدت یک هفته در این کشور تعطیل شد و شهروندان می توانند روزانه تنها 60 یورو برداشت کنند.
برخی تحلیلگران می گویند آتش بحران یونان ممکن است دامن اروپا را بگیرد ، اما فرانسو اولاند رئیس جمهوری فرانسه امروز به خبرنگاران گفت نگرانی از بابت بحران یونان نداریم، اما صدر اعظم آلمان امروز در تماسی تلفنی با همتای آمریکایی خود باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا مراتب نگرانی خود را از وضعیت بغرنج یونان اعلام کرد.
الکسی سیپراس نخست وزیر جوان و تازه نفس یونان امروز در پیامی از تلویزیون رسمی این کشور به مردم گفت از شما می خواهم ارامش خود را حفظ کنید من اطمینان دارم این طرح مارا نجات خواهد داد. حال باید دید وعده سیپراس تا چه اندازه شدنی است .


 بخشی ازگزارش یورونیوز را با تصاویری از خبرگزاری رویترز را مشاهده می کنید:


دولت یونان بانکهای این کشور را تعطیل کرده و سرمایه ها را کنترل می کند

الکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان روز یکشنبه اعلام کرد در این کشور تعطیلات بانکی برقرار شده و درپی آن سرمایه ها نیز کنترل خواهند شد.
این اقدام آقای سیپراس در حالی صورت می گیرد که مردم این کشور، پیشتر با بیرون کشیدن سرمایه هایشان از بانکها، به پیشنهاد ناگهانی همه پرسیِ وی واکنش نشان دادند.آقای سیپراس عنوان کرده است که شرکای اروپایی او و نیز بانک مرکزی اروپا، یونان را وادار به این کار کرده اند. اما وی افزود که اجرای این برنامه را تا انجام همه پرسی شنبه آینده به تعویق نخواهد انداخت.
نخست وزیر یونان اعلام نکرده است که تعطیلاتِ بانکی و کنترل جابجایی سرمایه ها تا چه مدت برقرار خواهد بود.


مردم یونان از همه پرسی استقبال می کنند

 پس از انتشار خبر تصمیم دولت برای همه پرسی در مورد پیشنهادهای اتحادیۀ اروپا، صدها نفر در مقابل پارلمان این کشور تجمع کردند. تجمع کنندگان پلاکاردهایی در دست داشتند که در آنها از دولت خواسته شده بود از اتحادیۀ اروپا و منطقۀ پولی یورو خارج شود.

با تصویب پارلمان یونان، قرار است این همه پرسی بر سر اصلاحات مورد نظر طلبکاران روز یکشنبه، پنجم ژوییه برگزار شود.
یک شهروند آتن می گوید: «حالا نوبت ماست که به وام دهندگان نه بگوییم. آنها می خواهند همه چیز ما را بگیرند. آنها آزادی و حقوق ما را از ما بگیرند. آنها به دنبال دارایی ها و سرزمین ما هستند. فکر می کنم مردم یونان حالا می خواهند با آنها بجنگند.»
یکی دیگر از تظاهرات کنندگان می گوید: «از زمانی که دولت تصمیم گرفت در چارچوب خواسته های اتحادیۀ اروپا، با وام دهندگان در یک مسیر گام بردارد و مذاکره کند، معلوم بود که هیچ امکانی وجود ندارد برنامه یا توافقی بر اساس خواسته های مردم و با توجه به نیازهای آنها از دل این مذاکرات بیرون بیاید.»

در آخرین روز از این مذاکرات، اتحادیۀ اروپا درخواست یونان را برای تمدید مهلت بازپرداخت وام به طلبکاران رد کرد. وزرای دارایی منطقۀ پولی یورو یونان را متهم می کنند که این مذاکرات را به شکست کشانده است. یونان نیز در مقابل با متهم کردن وام دهندگان به فشار بر این کشور، از برنامه های اتحادیۀ اروپا برای ادامۀ ریاضت اقتصادی سرباز زده است.
یونان باید تا پایان ماه ژوئن، مبلغ یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو از بدهی های خود را به طلبکاران برگرداند اما درخواست این کشور برای تمدید مهلت بازپرداخت این وام و همچنین پرداخت بستۀ مالی از کمک های تعیین شده از سوی اتحادیۀ اروپا و یوروگروپ رد شد.
شکست این مذاکرات که با فراز و فرودهای زیادی همراه بود، احتمال خروج یونان از منطقۀ پولی یورو را افزایش داده است.

 

 

49310

 

کد N873561

وبگردی