آفتاب
روزنامه رادیکال

توافق احتمالی ایران و 1+5 چه تاثیری بر ترکیه دارد؟

توافق احتمالی ایران و 1+5 چه تاثیری بر ترکیه دارد؟

یک روزنامه چاپ ترکیه با اشاره به آخرین دور مذاکرات هسته ایران و 1+5 نوشت: اگر توافق نهایی در مذاکرات هسته‌ای میان ایران و شش کشور جهان حاصل شود،‌ در این صورت در منطقه آرایش جدیدی در جهت برقراری فضای مثبت و سازنده برای حل مسایل منطقه‌یی ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه رادیکال - چاپ ترکیه در تحلیلی درباره تاثیر توافق احتمالی توافق هسته‌ای ایران و1+5 بر ترکیه نوشت: آنکارا از همان ابتدا از دستیابی ایران به یک مصالحه در برنامه هسته‌ای‌اش حمایت کرده است. پنج سال گذشته در این باره یک نقش تسهیل کننده و حتی در برخی مواقع نقش میانجی‌گر برای حل مساله هسته‌ای ایران اتخاذ کرده بود. بر همین اساس ترکیه به همراه برزیل با ایران در سال 2010 برای پایان دادن به این مسائل نقش مهمی بر عهده داشت. حتی در همان سال به هنگام رای‌گیری در شورای امنیت سازمان ملل برای اعمال قطعنامه جدید، برای حمایت از ایران رای منفی داد. در سال‌های اخیر با کاهش اعتبار سیاسی در داخل کشور، نقش ترکیه کمرنگ‌تر شد. زیرا ترکیه که در گذشته در مواردی حتی میزبانی مذاکرات را بر عهده داشت، اکنون تنها از دور نظاره‌گر مذاکرات هسته‌ای است.

به نوشته این روزنامه، ترکیه و ایران دو قدرت بزرگ منطقه‌یی هستند. دو کشور اگر تفاوت‌هایی با یکدیگر داشته باشند اما در طول سالیان گذشته یاد گرفته‌اند که بر اساس احترام متقابل به صورت صلح‌آمیز در کنار هم باشند. ضروری است که مواضع و نظرات دو کشور در بحران‌های منطقه‌یی مورد توجه قرار گیرد. اگر تهران و آنکارا بتوانند یک موضع مشترک نسبت به مسائل منطقه‌یی اتخاذ کنند در این صورت می‌توانند با ایجاد فضای مثبت برای حل مشکلات تلاش کنند. ترکیه باید راه‌هایی پیدا کند که بتواند با ایران برای حل مسائل منطقه‌یی تلاش کند. به طور مثال اگر ترکیه و ایران می‌توانستند درباره تحولات سوریه موضع مشترکی اتخاذ کنند در این صورت امروز با سوریه متفاوتی مواجه بودیم.

این روزنامه ترک با اشاره به اثرات تحریم‌های اعمالی علیه ایران بر کشورهای دیگر، نوشت: هم‌چنین ترکیه در راس کشورهایی قرار دارد که از تحریم‌های اعمالی علیه ایران متضرر شده است. اگر تحریم‌ها برداشته شود، ‌روابط دو کشور بیش از پیش گسترش می‌یابد و دو کشور می‌توانند فرصت‌های متقابل اقتصادی برای یکدیگر ایجاد کنند.

روزنامه رادیکال در بخش دیگری از این تحلیل با اشاره به آخرین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5، آورد: فردا (سه‌شنبه) ضرب‌الاجل اعلام شده به پایان می‌رسد،‌ اما بر اساس گفته مقامات ایران و 1+5 هنوز برخی مسائل فنی باقی مانده است. اما اکنون این سوال مطرح می‌شود که اگر این ضرب‌الاجل تمدید شود،‌ آیا به معنای پایان مذاکرات هسته‌ای است؟ صد البته پاسخ منفی است،‌ زیرا تا بدین لحظه مذاکرات ادامه داشته است نه ایران و نه شش کشور طرف مقابل نمی‌خواهند که این روند را تخریب کنند. به نظر می‌رسد که برای حفظ مذاکرات هر دو طرف تا حدودی از خود انعطاف نشان دهند.

به گزارش ایسنا، دور نهایی مذاکرات ایران و 1+5 در چارچوب نگارش متن توافق جامع در وین در حال برگزاری است.

محمد جواد ظریف که به وین سفر کرده بود پس از دیدار با همتایان اروپایی عضو گروه 1+5، فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جان کری وزیر خارجه آمریکا و هم‌چنین معاون وزیر خارجه چین شامگاه روز گذشته به تهران آمد و قرار است فردا به مذاکرات هسته‌ای در وین بپیوندد.

همچنین مسوول امور رسانه‌یی تیم مذاکره کننده ایران از برگزاری ادامه مذاکرات پس از ضرب الاجل 10 تیر خبر داد.

انتهای پیام

کد N873553

وبگردی