آفتاب

اذعان وزیر دفاع سابق آمریکا به اختلافات آنکارا - واشنگتن

اذعان وزیر دفاع سابق آمریکا به اختلافات آنکارا - واشنگتن

وزیر دفاع سابق آمریکا در اظهارنظری درباره مسائل منطقه‌ای اذعان کرد، آنکارا و واشنگتن متحدان خوبی هستند اما در خصوص برخی مسائل خاص اختلاف دارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، چاک هاگل، وزیر دفاع سابق آمریکا در حاشیه ضیافت شام به مناسبت دریافت مدال سیاست خارجی گفت: آمریکا در زمینه‌ مسائل مهم با ترکیه اختلافاتی دارد. به طور مثال پایگاه نظامی در استان اینجرلیک، واقع در جنوب ترکیه یکی از پایگاه‌های مهم حیاتی برای ناتو است، اما مهم این است که روابط میان آمریکا و ترکیه همچنان به قوت خود باقی است.

وی تاکید کرد: درست است که ما اختلافاتی داریم و گهگاه اختلاف تازه‌ای به وجود می‌آید اما ترکیه دوست و متحد آمریکا است. ما باید مطمئن شویم که هر کاری می‌توانیم برای ترکیه انجام دهیم تا این رابطه به قوت خود باقی بماند. رهبران می‌آیند و می‌روند اما این دوستی به قوت خود باقی می‌ماند.

وزیر دفاع سابق آمریکا اشاره کرد: ترکیه از دهه 1980 میلادی یکی از متحدان مهم همیشگی ناتو بوده است. همکاری ترکیه با غرب به‌ویژه ناتو بسیار مهم و حیاتی است. موقعیت ترکیه، جنبه‌های جغرافیایی، تاریخی و مذهبی ترکیه نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. این مسائل همیشه مهم بوده‌اند، اما امروزه از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند چرا که ترکیه در یک گذار سیاسی قرار گرفته است.

وی گفت: جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا و من نخستین سیاستمدارانی بودیم که با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه دیدار کردیم. بایدن و من برای یک سفر 10 روزه به خاورمیانه رفته بودیم. هنگامی که وارد ترکیه شدیم سه ساعت با اردوغان گفت‌وگو کردیم.

هاگل بار دیگر بر اظهاراتش درباره ترویست‌های داعش تاکید کرده و گفت: داعش گروهی است که هرگز با آن مواجه نشده بودیم و باید آن را تعریف کنیم. البته نمی‌توانیم خودمان این کار را انجام دهیم و هیچ نیازی به 100 هزار نیروی آمریکایی دیگر نیست. آن‌ روزها دیگر تمام شدند. در حال حاضر آموزش، تجهیز و حمایت لازم است تا رهبران محلی و مردم محلی را با یکدیگر متحد کرده و آنها کاملا متوجه شوند که چه کاری باید انجام دهند.

وی افزود: خوشبختانه همه کشورها و دولت‌ها علیه داعش هستند؛ ایران، سوریه، عراقی‌ها، کردها، ترک‌ها کشورهای حوزه خلیج فارس و غرب همگی علیه داعش هستند. این مشکل واقعی است و ما باید این مشکل را حل کنیم و زمان زیادی نیز صرف آن خواهد شد. بخشی از برنامه رئیس جمهور آتی آمریکا نیز در خصوص این مساله خواهد بود.

انتهای پیام

کد N873540

وبگردی