آفتاب
حقیقت‌پور در گفتگو با مهر:

مذاکرات قطعا تا ۱۰ تیر نتیجه نمی‌دهد/ طرف مقابل نا أهل است

مذاکرات قطعا تا ۱۰ تیر نتیجه نمی‌دهد/ طرف مقابل نا أهل است

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه نا اهلی طرف‌های مقابل مهمترین چالش مذاکرات هسته‌ای است، گفت: مذاکرات قطعاً تا ۱۰ تیر به نتیجه نمی‌رسد.

منصور حقیقت‌پور در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به قرار داشتن مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب در روزهای پایانی خود، اظهار داشت: تیم مذاکره‌کننده ما به صورت انقلابی و برای تامین منافع ملی جمهوری اسلامی وارد یک گود نابرابر شده‌اند و مشغول چانه‌زنی با رقبای نا اهل هستند.

وی افزود: بیشترین چالش مذاکرات، نا اهلی طرف مقابل است؛ چرا که رقبای ما قاعده بازی را در مذاکرات رعایت نمی‌کنند و کارخانه دبه‌سازی راه‌ انداخته‌اند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: اگر این کارخانه دبه‌سازی در غرب تعطیل شود، به نظر من مذاکرات به یک جایی می‌رسد؛ یعنی اگر رقبای ما قاعده بازی و عرف مذاکرات دیپلماتیک را رعایت کنند و از گزافه‌گویی و حرکت‌های فوق قانون دست بردارند، احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات زیاد است.

حقیقت‌پور در پاسخ به این سوال که به نظر شما آیا طرف مقابل اینطور رفتار خواهد کرد یا خیر؟ تصریح کرد: خیر، اما امیدوارم مذاکرات به نتیجه برسد. آنچه مسلم است این است که مذاکرات حتما تا ۱۰ تیرماه به نتیجه نمی‌رسد، اما امیدواریم تا ۱۸ تیرماه به نتیجه برسیم.

وی خاطرنشان کرد: این مساله مشروط بر این است که آمریکایی‌ها از خر زورگویی پایین بیایند و قواعد بازی را رعایت کنند و حقوق ما را به رسمیت بشناسند؛ در این صورت، احتمال توافق خوب وجود خواهد داشت.

علت بازگشت ظریف/ مصوبه هسته‌ای مجلس برای ریل‌گذاری در مذاکرات بوده است

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، درباره بازگشت وزیر امور خارجه از وین در میانه مذاکرات نیز گفت: بازگشت آقای ظریف برای رایزنی و اتخاذ تصمیم مناسب بوده و اقدام خوبی است.

حقیقت‌پور افزود: با توجه به وضعیت امنیتی سیستم‌های ارتباطی و شنودهایی که انجام می‌شود، بهترین کار همین است که به صورت موقت بازگردند و به طور میدانی با مسئولان دخیل در موضوع، در شورای عالی امنیت ملی و کمیته هسته‌ای شورا مشورت کنند و برگردند.

وی تصریح کرد: اگر توافق حاصل نشود، ضرری نمی‌کنیم و به نقطه قبلی بازمی‌گردیم و اگر هم توافقی حاصل شده و امتیاز ایجاد شود، این متعلق به همه مردم است و همه باید از نتیجه مذاکرات حمایت کنیم.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین به قانون «الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران» که اخیرا به تصویب مجلس و تائید شورای نگهبان رسیده است، اشاره و تاکید کرد: این مصوبه برای ریل‌گذاری مسیر مذاکرات و قواره دادن به آن بوده است.  

کد N873244

وبگردی