آفتاب

آغاز به کار دولت راستگرای راسموسن در دانمارک

آغاز به کار دولت راستگرای راسموسن در دانمارک

«لارس لوکه راسموسن» به عنوان نخست‌وزیر جدید دانمارک در صدر یک دولت اقلیت که تنها از وزرای حزب راست‌ میانه‌روی خودش تشکیل شده است، کار خود را آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، حزب راست میانه‌رو متعلق به لارس لوکه راسموسن، نخست‌وزیر جدید دانمارک معروف به حزب "ونستر" که در انتخابات پارلمانی ماه جاری میلادی در این کشور جایگاه سوم را به دست آورد، پس از شکست مذاکرات تشکیل دولت ائتلافی با حزب مردم دانمارک که جایگاه دوم را به دست آورده بود، به تنهایی اقدام به تشکیل دولت کرد.

راسموسن پس از آن که رسما جانشین هله تورنینگ اشمیت، نخست‌وزیر قبلی شد، به همراه وزرای دولتش دیداری رسمی با مارگریت دوم، ملکه دانمارک داشت. راسموسن پس از ترک کاخ پادشاهی در شهر کپنهاگ در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفت: ما کاملا آگاه هستیم که یک دولت اقلیت به حساب می‌آییم که مجبور است با همکاری با دیگران کار خود را انجام دهد.

حزب سوسیال دموکرات متعلق به تورنینگ اشمیت به‌رغم آن که با کسب 47 کرسی جایگاه نخست را در انتخابات پارلمانی به دست آورد اما از آنجا که بلوک راست‌گرا در مجموع اکثریت را در پارلمان کسب کرد، در تشکیل دولت ناتوان ماند.

با وجود آن که دولت‌های اقلیت در دانمارک کم‌سابقه نیستند، اما دولت حزب ونستر به این دلیل که تنها 34 قانونگذار در پارلمانی دارد که متشکل از 179 کرسی است، یکی از ضعیف‌ترین این دولت‌ها در دانمارک محسوب می‌شود.

مذاکرات این حزب با حزب مردم دانمارک برای تشکیل دولت ائتلافی به این دلیل ناموفق ماند که حزب ونستر خواهان کاهش مالیات افرادی که بیشترین درآمد را دارند، بود. حزب مردم دانمارک تاکید داشت که نمی‌تواند این موضوع را پس از این همه تبلیغی که برای افزایش مستمری‌ بازنشستگی و اعتبارات بهداشت و درمان انجام داده، بپذیرد.

حزب ونستر مجبور است هر بار که می‌خواهد قانونی را تصویب کند، با حزب مردم دانمارک و همچنین دو حزب راستگرای دیگر یعنی حزب مردم محافظه‌کار و حزب ائتلاف لیبرال مذاکرات انجام دهد. کابینه جدید راسموسن 17 عضو دارد که از کابینه قبلی سه عضو کمتر است. از این میان پنج عضو کابینه زن هستند.

انتهای پیام

کد N873002

وبگردی