آفتاب

برگزاری انتخابات پارلمانی در بروندی آشوب زده

برگزاری انتخابات پارلمانی در بروندی آشوب زده

مردم بروندی امروز (دوشنبه) پای صندوق‌های رای رفتند تا با وجود هفته‌ها درگیری و ناآرامی که به بی‌خانمانی هزاران نفر منجر شده و درخواست‌های بین‌المللی برای تعلیق این روند، نمایندگان پارلمان را انتخاب کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، پیش از انتخابات، رئیس پارلمان بروندی اعلام کرد که به خیل عظیم 127 هزار سکنه بروندی پیوسته که کشور را ترک گفتند. وی نامزدی پیر انکرونزیزا، رئیس جمهوری را برای بار سوم در انتخابات غیرقانونی خواند.

پس از آنکه اپوزیسیون بروندی انتخاب را تحریم کرد، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز خواستار به تاخیر افتادن این انتخابات شد.

رئیس پارلمان بروندی روز یکشنبه به فرانس 24 گفت: می‌خواهم بگویم که تلاش انکرونزیزا برای به دست گرفتن قدرت برای بار سوم کاملا غیرقانونی است و اجبار برای برگزاری انتخابات کاملا پوچ است.

در جریان چندین هفته ناآرامی در بروندی بیش از 70 تن کشته شدند. بسیاری از مقام‌های ارشد دولتی نظیر یکی از معاونان رئیس جمهور به همراه اعضای کمیسیون انتخابات و دادگاه قانون اساسی بروندی از این کشور گریخته‌اند.

اما دولت بروندی به درخواست‌ها برای به تاخیر انداختن این انتخابات بی‌اعتنایی کرد و امروز مردم پای صندوق‌های رای رفتند.

رئیس کمیسیون انتخابات این کشور آفریقایی روز یکشنبه گفت: همه چیز برای برگزاری این انتخابات مهیاست تمامی اوراق رای گیری به 11 هزار حوزه رای‌گیری در سراسر کشور ارسال شده‌اند.

اتحادیه آفریقا گفته است که بر روند این انتخابات هیچ نظارتی نخواهد داشت چون شرایط برای برگزاری یک انتخابات معتبر فراهم نیست.

تقریبا پنج میلیون تن برای این انتخابات ثبت نام کرده‌اند اما اپوزیسیون این روند را بایکوت کرده و اعلام داشته که این انتخابات عادلانه برگزار نمی‌شود.

رای گیری برای انتخابات پارلمانی و محلی 6 صبح به وقت محلی آغاز شده و انتخابات ریاست جمهوری 15 ژوئیه(24 تیر) برگزار می‌شود.

ناآرامی‌ها در بروندی در آوریل سال جاری میلادی و همزمان با اعلام تصمیم انکرونزیزا برای به دست گرفتن قدرت برای پنج سال دیگر آغاز شد؛ اپوزیسیون این اقدام وی را غیرقانونی و نقض معاهده صلحی می‌داند که جنگ 13 ساله را در 2006 خاتمه داد.

انتهای پیام

کد N872944

وبگردی