آفتاب

دنیس راس: تمدید مذاکرات هسته‌ای برای ۳ تا ۶ ماه دیگر منطقی است

دنیس راس: تمدید مذاکرات هسته‌ای برای ۳ تا ۶ ماه دیگر منطقی است

تسنیم نوشت:

مشاور سابق باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد که اگر ضرب الاجل تعیین شده برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران، از دست برود این مساله منطقی خواهد بود که مذاکرات برای ۳ تا ۶ ماه دیگر تمدید شود.

 دنیس راس مشاور سابق باراک اوباما در امور ایران و خاورمیانه در مصاحبه با روزنامه صهیونیستی جروزالم پست تصریح کرد که اگر ضرب الاجل تعیین شده برای توافق هسته‌ای با ایران از دست برود، هم اخبار خوب و هم اخبار بدی در این خصوص وجود خواهد داشت.

وی در ادامه افزود: تمدید 3 تا 6 ماهه گفتگوها یک فرصت منطقی برای ادامه مذاکرات هسته‌ای با ایران خواهد بود اگر ضرب الاجل 30 ژوئن از دست برود.

دنیس راس گفت: خبر بد این خواهد بود که از دست رفتن ضرب الاجل نشان می‌دهد که ایرانی‌ها تحرکی نداشته‌اند و اگر تحرکی نداشته باشند مذاکرات در مسیر نادرستی به پیش رفته است.

مشاور سابق اوباما در امور خاورمیانه در ادامه افزود: خبر خوب نیز آن خواهد بود که دولت آمریکا نشانه‌ای را برای ایرانی‌ها فرستاده است، نشانه‌ای مبنی بر اینکه واشنگتن تحت فشار ناشی از ضرب الاجل‌های مصنوعی قرار نخواهد گرفت و برای دستیابی به ملاحظاتی که فکر می کند برای توافقنامه نهایی لازم است، پافشاری خواهد کرد.

راس تاکید کرد که از این مساله کاملا خوشحال خواهم شد که ببینم دولت آمریکا اعلام کند که اگر به چیزی که می خواستیم دست پیدا نکردیم، هیچ توافقی حاصل نشده است.

دنیس راس هفته گذشته نیز هشدار داده بود که اگر بازرسی‌های شدیدتر و شرایط سختگیرانه تری برای لغو تحریم‌های ایران اعمال نشود، دولت آمریکا نتوانسته به معیارهای یک توافق خوب با ایران دست یابد.

مشاور سابق اوباما تصریح کرد: اکثر ما یک توافقنامه مستحکمتر را ترجیح می دهیم. توافقنامه فعلی مانع از دستیابی ایران به قابلیت سلاح اتمی نخواهد شد. توافقنامه باید مستلزم متوقف کردن زیر ساخت های اتمی ایران باشد.

راس پیشنهاد کرد که آمریکا و مذاکره کنندگان 1+5 باید بر محتوای توافقی تمرکز کنند که مبتنی بر اصول اساسی توافق لوزان است نه اینکه تنها به دنبال دستیابی به توافق در ضرب الاجل تعیین شده باشند.

وی افزود: در نهایت این دولت آمریکا است که باید تصمیم بگیرد آیا دستیابی به یک توافق امکان پذیر است یا نه ولی هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت که اتخاذ این تصمیم نیاز به فرصت بیشتری داشته باشد. شیوه مذاکراتی ایران که سعی می کند تا آخرین لحظات همه چیز را نگه دارد و از ضرب الاجل ها به عنوان اهرم فشاری علیه ما استفاده کند، ما را به سوی راهکارهای خلاقانه پیش برده است.

دنیس راس اظهار داشت: اگر ما به حداقل های مورد نیاز خود در یک توافق دست پیدا نکنیم، پاسخ روشن خواهد بود، هیچ توافقی وجود نخواهد داشت.

این مقام سابق آمریکایی در ادامه گفت: اگر این طور به نظر برسد که ایرانی ها شانسی برای اجرای یک توافق داشته باشند ولی تصمیم بگیرند که آن را انجام ندهند، این مساله خیلی راحت تر خواهد بود که رژیم تحریم ها حفظ شود.

وی در پاسخ به این سئوال که اسرائیل در شرایط کنونی چه کاری باید انجام دهد، گفت: من فکر می کنم که نخست وزیر اسرائیل باید از این ایده استقبال کند که هیچ عجله ای برای دستیابی به توافق وجود ندارد. حداقل هوشمندانه این خواهد بود که نخست وزیر اسرائیل چنین کاری انجام دهد.

دنیس راس تاکید کرد: چنین اظهاراتی از سوی نخست وزیر اسرائیل نشان می دهد که نتانیاهو درک می کند که یک آمادگی در بخشی از دولت آمریکا و سایرین وجود دارد که به سادگی هر توافقی را قبول نکنند.

وی در ادامه نسبت به اغراق در اهمیت دستیابی به چنین توافقی هشدار داد و گفت: در چنین زمانی که وضعیت کلی رابطه آمریکا و اسرائیل با تنش نمایان و مشخص شده است، نباید در نشان دادن اهمیت دستیابی به این توافق اغراق کرد. اسرائیل می خواهد نشانه هایی را ارسال کند که آمریکا به دنبال دستیابی به یک توافق بد نیست و ما نیز می‌خواهیم شما بدانید که ما نیز این درخواست اسرائیل را درک می کنیم.

52261

کد N872916

وبگردی