آفتاب

نبض انقلاب چهارم صنعتی در چین می زند/ فروش هزار روبات در 60 ثانیه

نبض انقلاب چهارم صنعتی در چین می زند/ فروش هزار روبات در 60 ثانیه

سال‌ها قبل زندگی در کنار روبات‌ها فقط به فیلم‌های علمی- تخیلی محدود می‌شد و هیچ کس حتی تصورش را هم نمی‌کرد که روزی روبات‌ها سرآشپز، پرستار و... شوند.

ایران در گزارشی نوشت:ولی واقعیت این است که روبات‌ها کم کم به دنیای بشر گام گذاشته و گاه توانسته‌اند جای نیروهای انسانی را بگیرند. حالا دیگر تقاضای جهانی برای روبات‌ها سالانه 5/10درصد افزایش می‌یابد و همین موضوع، سبب شده است تا بسیاری از شرکت‌های فعال در عرصه فناوری، به‌طور تخصصی در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند.


فروش هزار روبات در 60 ثانیه
چینی ها همزمان با فتح قله های رقابت اقتصادی، اکنون به عنوان مدعی جدی در عرصه صنعت روبات ها که انقلاب چهارم نام گرفته است نقش آفرینی می کنندکمپانی تجارت الکترونیک چینی علی بابا و شرکت تایوانی Foxconn که در زمینه تولید محصولات اپل در چین فعالیت می‌کند از شرکت‌هایی محسوب می‌شوند که با هدف توسعه صنعت روباتیک در سطح جهانی در حوزه روبات‌ها و داشتن نقش کلیدی در این زمینه، سرمایه‌گذاری کرده است هریک از این دو کمپانی در شرکت ژاپنی SoftBank Robotics Holdings (SBRH)سرمایه‌گذاری 118میلیون دلاری داشته‌اند و به این ترتیب به هرکدام 20درصد از سهام SoftBank تعلق گرفته و 60درصد باقیمانده سهام نیز به SBRH اختصاص دارد.
نخستین دستاورد این مشارکت نیز ورود نخستین روبات انسان نمای دارای احساس یعنی Pepper به خانه‌های مردم ژاپن است که 20 ژوئن(30 خرداد) کلید خورد و آنچنان مورد استقبال مردم قرار گرفت که در عرض 60 ثانیه، هزار روبات Pepper به صورت آنلاین با بهای هزار و 600 دلار به فروش رسید. سازندگان این محصولات گفته اند بسیاری از مردم در سراسر جهان منتظر خرید این روبات هستند ولی مجبورند تا سال آینده صبر کنند.
این روبات2/1متری، نخستین روباتی است که می‌تواند به احساسات انسان پاسخ بدهد و با داشتن 200 اپلیکیشن، قابلیت تشخیص صدا را نیز دارد و با استفاده از دوربین‌ها و سنسورهای خود، رفتارش بسته به احساسی که دارد، تغییر می‌کند. این روبات که برای مراقبت از سالمندان ساخته شده است می‌تواند به کودکان در انجام تکالیف شان کمک کند و تفریحات دیجیتالی را نیز رقم بزند.سازندگان این روبات امیدوارند با رشد احساسات،Pepper بتواند به یکی از اعضای خانواده تبدیل شده و کسی از وی خسته نشود. بسیاری نیز معتقدند این روبات می تواند به رقیبی کارآمد و سرسخت برای Watsonاز شرکت IBM تبدیل شود.
«جک ما» مدیر عامل کمپانی بزرگ علی بابا می‌گوید: ازآنجا که ما وارد عصر فناوری اطلاعات شده‌ایم علم روباتیک یکی از حیاتی‌ترین رشته‌ها و شاخه‌هایی محسوب می‌شود که می‌تواند ورود فناوری به زندگی مردم را در بخش‌های مختلف سلامت،حمل و نقل عمومی،تحقیق و پژوهش و کارهای خانه تسهیل کند. مشارکت و همکاری ما با SoftBank وFoxconn در واقع بهترین سخت افزار را با نرم افزار استعداد ارتباط می‌دهد تا راه برای پژوهش‌های روباتیک و توسعه و خلاقیت هموار شود.
Pepper، تنها روبات خانگی مورد توجه مردم محسوب نمی‌شود و روبات کوچکی به نام Pudding هم که با فرمان صوتی در خانه موسیقی می‌‌نوازد، می‌تواند تاکسی رزرو کند یا اگر غریبه‌ای در خانه وجود داشت از طریق تلفن همراه به شما هشدار دهد یکی دیگر از روبات‌های خانگی است که در انتظار فروش به سر می‌برد. این روبات که توسط یک استارتاپ در پکن تولید شد انتظار دارد از سپتامبر این روبات کوچک را با بهای 83دلار راهی بازار کند و انتظار می‌رود در سه ماهه چهارم سال بیش از 100هزار واحد را به فروش برساند.


روبات‌های صنعتی چین 2برابر می‌شود
انقلاب صنعتی چهارم فقط به روبات‌های خانگی محدود نمی‌شود و روبات‌های صنعتی نیز در این زمینه حرف‌هایی برای گفتن دارند. چین در این زمینه نیز فعالیت مناسبی داشته و به یمن اتوماسیون کارخانه‌های خودروسازی و وسایل الکترونیکی، انتظار می‌رود تا سال 2017 تعداد روبات‌های صنعتی که در کارخانه‌های تولیدی چین به کار گرفته می‌شوند بیشتر از اتحادیه اروپا یا امریکای شمالی باشد.
فدراسیون بین‌المللی روبات‌ها (IFR) در آمار جهانی روبات در سال 2014 گفته بود که انتظار می‌رود تعداد روبات‌ها در امریکای شمالی در سال 2017 به 300هزار برسد و پیش‌بینی می‌شود این رقم برای 5 اقتصاد بزرگ و برتر اروپا 340 هزار روبات باشد در حالی که در چین این رقم از 200 هزار رقم فعلی به بیش از 400هزار خواهد رسید یعنی تعداد فعلی روبات‌ها دو برابر می‌شود.
البته چین هنوز در زمینه تراکم روبات‌ها چندان وضع مناسبی ندارد چرا که امروز،چین فقط 30 روبات صنعتی به ازای هر 10هزار کارگر فعال در صنایع تولیدی دارد و وقتی این رقم را با تراکم روباتیک آلمان مقایسه کنیم که 10 بار بیشتر و بزرگ‌تر است می‌بینیم که چین برای رسیدن به چشم‌انداز خود، کاری سخت پیش رو دارد. در ژاپن نیز تعداد روبات‌های صنعتی به ازای کارگران، 11 برابر بزرگ‌تر از چین است و در امریکای شمالی شاهد 5 برابر بودن تراکم روباتیک در مقایسه با چین هستیم.
طبق آمار فدراسیون بین‌المللی روباتیک، یک سازمان آکادمیک و تجاری درباره روبات‌ها، چین در سال 2014 حدود 57 هزار از 227هزار روبات صنعتی که در سراسر جهان به فروش رسیده را خریداری کرده است که این رقم نسبت به سال 2013 رشدی 54درصدی نشان می‌دهد.


روبات‌هایی که کارگر می‌شوند
وقتی بحث افزایش تعداد روبات‌های صنعتی در کارخانه‌ها به میان می‌آید، موضوع جایگزینی نیروی کار انسانی با روبات‌ها خودنمایی می‌کند؛ موضوعی که در چین مورد توجه قرار گرفته است و در مقابل، قرار است نیروی کار انسانی فعلی به سوی مراکز پژوهشی هدایت شوند که البته کلید این کار نیز زده شده است. در طول دهه گذشته چین به عنوان بلعنده شغل‌های معمولی معرفی شده و گفته می‌شود که صنایع این کشور اشتهایی سیری ناپذیر برای روبات‌ها دارد؛ انتقالی که برای اقتصاد چین و جهان،عواقبی مهم و جالب توجه دارد.
با توجه به افزایش دستمزد کارگر و بالارفتن سن جمعیت چین، اتوماسیون یک نوشدارو محسوب می‌شود و علم روباتیک نیز یکی از 10شاخه‌ای است که در برنامه 10ساله تولید در چین مورد توجه قرار گرفته است. حالا دیگر روند کاهش تعداد کارگران در چین روندی جدی به خود گرفته است و در ماه مه نیز Caxin مجله اقتصادی چینی در گزارشی،خبر داد که Midea تولیدکننده بزرگ ایرکاندیشنر قصد دارد تا پایان سال‌جاری میلادی(2015) اتوماسیون را جایگزین 6 هزار نفر از 30هزار کارگر کارخانه خود کند و البته در سال 2018 نیز 4هزار نفر دیگر را بیکار کند.همچنین دولت چین در آوریل امسال از اختصاص حدود 154میلیارد دلار به استان گوانگ دونگ به عنوان قلب تولید در چین خبر داد که قرار است در قالب برنامه‌ای 3ساله 2هزار روبات خریداری شود. همچنین قرار است تا سال 2020 حدود 80درصد از کارخانه‌های گوانگجو، مرکز این استان از طریق اتوماسیون اداره شوند چرا که به این ترتیب محصولات باکیفیت‌تر با نیروی کار ارزان تری تولید خواهد شد. در استان ژیانگ چین نیز که یکی از قطب‌های تولید پارچه محسوب می‌شود، دولت حدود 9/3میلیارد دلار در 661طرح فناورانه سرمایه‌گذاری کرده است که 4/2میلیارد دلار آن به بخش تولید پارچه اختصاص دارد.


همچنین گفته می‌شود چین که در دو سال پیاپی 2013 و 2014 بزرگ‌ترین بازار روبات صنعتی جهان بود قصد دارد تا سال 2030 به یکی از تولیدکنندگان عمده در این صنعت تبدیل شود. سال گذشته 57هزار روبات یعنی یک چهارم روبات‌های ساخته شده در سراسر جهان در چین به فروش رسید و کره جنوبی، امریکا، ژاپن و آلمان سایر بازارهای عمده بودند. تقاضا برای روبات‌ها در چین از سال 2009 تاکنون، سالانه رشدی 9/58درصدی داشته است و در سال 2013 با سفارش 37هزار روبات، به بزرگترین خریدار جهان
تبدیل شد.
به این ترتیب صنعت و علم روباتیک یکی از کانون های حیاتی رقابت دنیای جدید است وپیداست هر کشوری که از سرمایه‌گذاری در این حوزه غفلت کند براستی از انقلاب چهارم صنعتی عقب می‌ماند و شاید هرگز نتواند این شکاف را پر کند.


5656

 

کد N872903

وبگردی