آفتاب

دالایی لاما جهانی شاد و سرشار از صلح را خواستار شد

دالایی لاما جهانی شاد و سرشار از صلح را خواستار شد

رهبر معنوی بوداییان تبت برای نخستین بار به شهری در انگلیس سفر کرده و در آنجا درباره اینکه چگونه جهان می‌تواند مکانی شادتر باشد، سخنرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، "دالایی لاما"، رهبر معنوی بوداییان تبت خواستار آموزش‌های دینی بیشتر از مهدکودک تا دانشگاه شد که این آموزه‌ها باید حس حمایت و حفاظت را به وجود آورده و به ارتقاء انسان دوستی کمک کند.

وی افزود: هرکس حق دارد تا به یک زندگی شاد دست یابد.

این در حالی است که حاضرین در این سخنرانی در بدو ورود دالایی لاما برای وی آهنگ "تولدت مبارک" را به افتخار هشتادمین سالروز تولدش خواندند و وی از آن ها خواست به طور جدی به این مساله که چگونه می‌توان جهانی شاد و یک قرن بیست و یکم شاد ایجاد کرد، فکر کنند. وی افزود: این بهترین هدیه برای من است.

دالایی لاما ضمن ابراز نگرانی شدید نسبت به ناآرامی‌های کنونی در سوریه، عراق، نیجریه و نقاط دیگر جهان گفت: این رویدادها ساخته دست ماست. کشتار انسان به دست انسان‌ بدترین چیزاست.

وی همچنین نسبت به حملات اخیر در تونس، کویت و فرانسه ابراز ترس و وحشت کرده و گفت: تمامی احادیث، آداب و رسوم‌های مذاهب بزرگ جهان واقعی و منبع عشق ورزی، بخشش و تحمل هستند.

در همین حال چین از تمامی افرادی که دالایی لاما را برای سخنرانی دعوت کرده‌اند، انتقاد کرده و گفت: آن‌ها به دالایی لاما خط مشی برای فعالیت‌های جدایی طلبانه‌اش پیشنهاد می‌دهند.

این در حالی است که دالایی لاما می‌گوید، وی از خودمختاری هدفمند و معنادار تبت به جای استقلال کامل آن حمایت میکند اما پکن غالبا اقدامات مقامات کشورها برای دیدار با رهبر معنوی تبت را محکوم کرده است.

انتهای پیام

کد N872863

وبگردی