آفتاب

چه کسی باید داعش را متوقف کند؟

چه کسی باید داعش را متوقف کند؟

گروه تروریستی یک سال پس از اعلام خلافت‌اش در سوریه و عراق، قوی‌تر از هر زمان دیگری است. ائتلاف بین‌المللی نیز با وجود دستاوردهای مقطعی، موفق به سرکوب این گروه تروریستی نشده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) شبکه خبری دویچه‌وله در یک سالگی اعلام خلافت خودخوانده داعش نوشته است: جنگجویان گروه تروریستی داعش در یک سالگی خلافت خودخوانده‌شان سر انسانی را که از تن‌اش جدا کرده‌اند، بر بالای دروازه یک کارخانه تولید گاز در نزدیکی شهر لیون فرانسه آویزان می‌کنند؛ در شهر سوسه تونس در ساحل جهانگردان را به گلوله بسته آنها را می‌کشند و در کویت مسجد شیعیان را منفجر می‌کنند.

سه حمله تروریستی در سه قاره در فاصله تنها دو ساعت.

این سوءقصدها یک پیام روشن دارد: ما در همه جا هستیم و می‌توانیم هدفمندانه سوءقصدهای خود را به انجام برسانیم.

هنگامی که ابوبکر بغدادی یک سال پیش اعلام خلافت کرد و خود را خلیفه نامید، جنگجویان داعش هنوز هم در عراق و سوریه متمرکز بودند. به سرعت آنها بخش‌های بزرگی از شمال عراق را تحت کنترل خود در آوردند. با تسلط بر موصل در عراق و رقه در سوریه، این گروه موفق شد ساختار منسجمی ایجاد کند و از آنجا مناطق تحت نفوذش را گسترش دهد.

روند رو به گسترش نفوذ تروریست‌ها

امروز نقشه خاورمیانه تغییر شکل داده است. نفوذ این گروه تروریستی در مناطق درگیر جنگ‌های خونین در سوریه و عراقِ هنوز هم بی‌ثبات، در حال گسترش است.

در اوایل اکتبر سال گذشته میلادی (۲۰۱۴) شبه‌جزیره سینا در مصر اعلام خلافت کرد و چند روز بعد از آن بخش‌هایی از لیبی به داعش پیوست. با وجود همه تلاش‌های بین‌المللی هنوز هم بعد از یک سال این گروه قوی‌تر از هر زمانی دیگری در حال پیشروی است. در آغاز هیچ‌کس حتی نمی‌توانست تصور کند که داعش به این سرعت پیشروی کند و این حجم از جنگجو از خارج به آن بپیوندد.

به دست آوردن قدرت پس از شکست

در حال حاضر در سطح بین‌المللی چندین کشور به منظور عقب راندن داعش که جنگجویانش حدود ۳۵ هزار نفر تخمین زده می‌شوند، مشترکا مبارزه می‌کنند.

روزانه ۵ / ۷ میلیون دلار صرف حملات هوایی آمریکا علیه مواضع داعش می‌شود. از طریق زمینی، ارتش عراق با حمایت شبه‌نظامیان شیعه، برخی شورشیان سوری و ارتش این کشور و نیز پیشمرگه‌های کرد علیه جنگجویان داعش می‌جنگند. این نیروها با هم موفق شدند تروریست‌ها را در کوبانی سوریه و تکریت عراق شکست دهند.

اما در هفته‌های اخیر داعش دوباره موفق شد تا نفوذش را، که در بسیاری از مناطق عراق و سوریه از دست داده بود، دوباره گسترش دهد. در مرکز رمادی در عراق ارتش این کشور برای سومین بار ناکام بود. در سوریه نیز ارتش شهر تاریخی پالمیرا را به افراطی‌ها واگذار کرد. همچنین در روزهای اخیر، درگیری‌های سنگین در کوبانی و تکریت گزارش شده است.

چرا مبارزه علیه داعش و عقب راندن‌اش تا به حال نتیجه چندانی نداده است؟ معمولا پاسخ به این سوال چنین است: «داعش دشمنی به غایت پیچیده است؛ دشمنی پرتحرک با امکان مانور که بر پیشبرد جنگ متعارف، چریکی، تبلیغ و تهییج نیروهای خود و بر عملیات تروریستی تسلط دارد.»

انتهای پیام

کد N872862

وبگردی