آفتاب

مجلس تعطیل شد تا مورد انتقاد قرار نگیرد!

مجلس تعطیل شد تا مورد انتقاد قرار نگیرد!

تابناک نوشت:

تأثیر مجلس بر روند مذاکراتهم‌اکنون کشور در حال گذر از یکی از حساس‌ترین شرایط است؛ تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در اتریش در حال انجام آخرین مذاکرات برای رسیدن به یک توافق خوب هستند، ولی در این موقعیت حساس، چیزی که باعث شده تا بار دیگر انتقادات به مجلس بیشتر شود، تعطیلی دو هفته‌ای تابستانی بهارستان‌نشینان بود.

 برخی ‌سیاسیون بر این باورند که مجلس باید در این شرایط حساس، تعطیلات خود را تا پایان مذاکرات عقب می انداخت و در روند این مذاکرات مشارکت بیشتری می داشت، به گونه‌ای که‌ روز جمعه حجت‌الاسلام کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز جمعه پایتخت با اشاره به مذاکرات هسته‌ای، اظهار داشت: متوقع نبود در این ایام مذاکرات هسته‌ای، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تعطیلات تابستانی بروند، یک حرکتی را البته نمایندگان مجلس آغاز کردند، ولی تیم مذاکره‌کننده نیاز به حمایت‌های شدیدتری دارد، چون آنان با قداران روزگار مواجهند.

اما برخی ‌دیگر باور به این دارند که هر چقدر فضای کشور آرام‌تر باشد و کنش‌ها و وا‌کنش‌هایی که اغلب از سوی مجلس بر تیم مذاکره کننده کمتر شود، بیشتر به نفع مذاکرات خواهد بود. البته عده ای دیگر نیز ‌این اعتقاد را دارند که مجلس خلع سلاح شده ‌و بود نبود آن در روند مذاکرات بی اثر است.

منصور حقیقت‌پور در گفت‌و‌گوی خود با تابناک‌ با اشاره به انتقادات صورت گرفته در این خصوص اظهار داشت: مجلس و نمایندگان مجلس، تعهدات چند منظوره داشته و نمایندگان تعهدات زیادی در قبال موکلین خود به خصوص بخش‌های روستایی دارند. اکنون من در یکی از دهات حوزه هستم و باید حدود 40 روستای دیگر را هم سرکشی کرده و به مشکلات و موارد موجود آنها رسیدگی کنم.

وی گفت: اما در‌باره تعطیلی مجلس و ارتباط آن با مذاکرات باید بگویم که‌ مگر گروه مذاکره کننده تا کنون مطالبه‌ای از ما کرده ‌که ما بمانیم؟ همین یک موردی را هم که تصویب شده، باعث ناراحتی آقایان شده است. خانم افخم می گوید، از این کار راضی نیست‌ یا آقای انصاری اعلام می‌کند که مخالف هستند‌ و مواردی نظیر این را گفته اند، پس در این بین تکلیف مجلس چیست؟

نائب رئیس کمیسیون امنیت مجلس گفت: مجلس همیشه پای کار است. الان نماینده‌های ما با زبان روزه در‌ روستاهای اطراف حوزه‌های خود هستند، ولی کسانی که انتقاد می کنند، در مشهد ‌یا قم نشسته اند و زیارت کرده و بعد از آن هم انتقاد‌ات تند خود را روانه مجلس می‌کنند.

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه آیا بهتر نبود مجلس در این دوره حساس تعطیل نمی شد، گفت: ‌من اعتقاد دارم که این موضوع در این چند روز جمع نخواهد شد و دامنه اختلافات بسیار زیاد شده است و به نظر میرسد این مذاکرات بار دیگر تمدید خواهد شد!

وی همچنین یادآور شد: هم‌اکنون مجلس به وضعیتی دچار شده‌ که هر کس زودتر از جای خود بر می‌خیزد، یک پس سری به مجلس می زند. وقتی همکاران خود ما این کار را می‌کنند،‌‌ از دیگران انتظار نمی‌رود. چند وقت پیش، یکی از همکاران مجلس گفته بود که زمین مجلس غصبی است. الان دولت، رسانه‌ها و حتی مردم عادی علیه مجلس موضع دارند، مجلس هم تعطیل شد که این انتقادات نشود.

اما احمد بخشایش اردستانی در گفت‌وگوی‌ خود با تابناک اظهار داشت: ‌چندین نکته در این باره وجود دارد؛ نخست اینکه بخش عمده ای از مجلس با توجه به مصوبه اخیر مجلس بر این باور بودند، هرچقدر کمتر در روند مذاکرات دخالت کنند، بیشتر به نفع نظام است، چون مذاکرات به حد کافی پیچیده است و اگر مجلس بخواهد انفعالی، واکنشی به اقدامات مجلس پاسخ دهد، بر پیچیدگی مذاکرات می‌افزاید.

وی همچنین افزود: در دیدار رهبری با مسئولان نظام نکاتی وجود داشت که خیلی از مواضع را برطرف کرد؛ برای نمونه، پس‌ از یک دوره سکوت، بحث هسته ای داشت به ‌نوعی انشقاق ‌تبدیل می‌شد‌ و برخی در مقابل، موافق دولت موافق مذاکرات هسته ای بودند و برخی هم به عنوان منتقد، مخالف مذاکرات شده بودند. خلاصه آنکه اگر دامنه این چالش‌ها به انتخابات می رسید، به ‌انشقاق بین گروه‌ها تبدیل می شد که رهبری جلو آن را گرفتند.

این نماینده در پایان گفت: با توجه به موارد گفته شده، مجلس دیگر چه کار بیشتری می توانست ‌انجام دهد. مجلس دیگر نمی‌تواند ‌بیشتر از این کار کند؛ بنابر‌این باید منتظر بمانیم و ببینم کار مذاکرات به کجا می رسد!

2929

کد N872222

وبگردی