آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

مجتهدزاده: کشورهای اروپایی نسبت به وضعیت جوامع مهاجر مسلمان بی‌اعتنا هستند

مجتهدزاده: کشورهای اروپایی نسبت به وضعیت جوامع مهاجر مسلمان بی‌اعتنا هستند

یک کارشناس مسایل بین‌الملل با اشاره به حادثه تروریستی روز جمعه در لیون فرانسه گفت: در حال حاضر مقامات فرانسوی می‌کوشند خود را مبرا از هرگونه مسئولیتی در زمینه‌ بروز این حوادث نشان دهند.

پیروز مجتهدزاده، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ حمله‌ تروریستی در کارخانه‌ای در لیون فرانسه گفت: اتفاقاتی که در کشورهای اروپایی به ویژه انگلیس و فرانسه در سالهای اخیر رخ داده صد البته می‌تواند ناشی از تحریکات، تشویق‌ها و ماموریت‌های گروه‌های افراط‌گرای اسلامی مانند داعش و طالبان و غیره باشد. ولی با ارتباط دادن این اتفاقات به حرکت‌های افراطی در خاورمیانه و جاهای دیگر جهان اسلام کشورهای اروپایی نمی‌توانند مسئولیت‌های خود را در قبال این اتفاقات نادیده بگیرند و غیرواقع قلمداد کنند.

وی ادامه داد:‌ درست است این حوادث از سوی افراط‌گرایان به ظاهر مسلمان اتفاق می‌افتد که معمولا در سنین جوانی هستند. اما این جوانان در جوامع فرانسوی، انگلیسی و... متولد شده و در زیر چتر کلی فرهنگ سیاسی جامعه مربوطه رشد یافتند. مسئولان در این جوامع اروپایی وظایف عمیق و گسترده خود را در زمینه پیش‌بینی‌ها و پیشگیری‌های امنیتی به یاد نمی‌آورند.

مجتهدزاده‌ با اشاره به همکاری آمریکا و عربستان سعودی برای تاسیس مدارس افراطی اسلامی در برخی از کشورها مانند پاکستان، گفت: تولیدات مدارس توسط همین جوانان افراطی اروپایی به اجرا گذاشته می‌شود که در نتیجه غفلت مسئولان در اروپا به این مدارس کشانده شده و در آنجا شست‌وشوی مغزی می‌شوند.

وی با اشاره به حوادث تروریستی در فرانسه گفت: مسئولان فرانسوی توجهی نمی‌کنند که در جامعه مهاجر مسلمان چه می‌گذرد و دچار غفلت فرهنگی ویژه‌ای شدند که نشان دهنده‌ بی اعتنایی آنها است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه دولت‌های اروپایی نمی‌توانند سلب مسئولیت کنند، گفت: بخش اعظم این اتفاقات ناشی از بی اعتنایی دولت‌ها به وضعیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جوامع مهاجر در کشورشان است که می توان این بی‌اعتنایی را به حساب تبعیض نژادی گذاشت.

مجتهدزاده درباره‌ ائتلاف بین‌المللی علیه داعش و نتایج این ائتلاف گفت: ما باید شاهد اقدامات عملی از سوی کشورهای اروپایی و دیگر کشورهای امضا کننده این ائتلاف در مبارزه با داعش باشیم. اما اگر به بسترها و زمینه‌های اعلام چنین اتئلافی توجه کنیم، متوجه می‌شویم که از ابتدا این ائتلاف ناشی از تزویر، دروغ و تحریف واقعیت‌ها بوده است. دعوت کردن از کشورهایی مانند ترکیه، اردن، اسراییل، عربستان سعودی که خود به داعش کمک‌های تسلیحاتی و مالی می‌کنند نقض غرض واقعی است. درواقع این ائتلاف یک دهن کجی است به ایده مبارزه علیه داعش.

وی با اشاره به این که ائتلاف بین‌المللی علیه داعش در عمل وجود ندارد، اضافه کرد: در ابتدا سنگ بنای این ائتلاف نادرست بوده است. حقیقت تلخ این است که کشورهای غربی در عین اعلام مسئولیت پذیری مسئولیت ناپذیر بوده و به دنبال تحریف واقعیت‌ها برای گسترش آشوب و آشوبگری در خاورمیانه هستند.

به گزارش ایسنا، در پی عملیات تروریستی روز جمعه توسط داعش در شهر لیون فرانسه دست کم یک تن که سرش از بدن جدا شده‌ بود، کشته و چند تن دیگر زخمی شدند. بر اساس گزارش منابع خبری فرانسه، عملیات توسط یک عضو داعش انجام شده که پرچم این گروه تروریستی را حمل می‌کرد و در کارخانه گاز شهر لیون رخ داده است.

انتهای پیام

کد N871876

وبگردی