آفتاب

گری کاسپاروف: پوتین نه به دوست که به دشمن احتیاج دارد

گری کاسپاروف: پوتین نه به دوست که به دشمن احتیاج دارد

گری کاسپاروف،‌ قهرمان سابق شطرنج جهان و چهره سیاسی شناخته شده مخالف ولادیمیر پوتین، در مصاحبه‌ای، پوتین را یک "فرصت طلب" خوانده و گفت که او اکنون دیگر به دوست احتیاج ندارد،‌ بلکه به دشمن احتیاج دارد.

گری کاسپاروف،‌ قهرمان سابق شطرنج جهان و چهره سیاسی شناخته شده مخالف ولادیمیر پوتین، در مصاحبه‌ای، پوتین را یک "فرصت طلب" خوانده و گفت که او اکنون دیگر به دوست احتیاج ندارد،‌ بلکه به دشمن احتیاج دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،‌ گری کاسپاروف که به دلیل اجتناب از دستگیر شدن مجبور به فرار از کشورش شده، در مصاحبه با نشریه نیوزویک به انتقاد از پوتین پرداخت و او را یک "دیکتاتور" خواند که اکنون در قدرت گرفتار شده است.

کاسپاروف درباره پوتین گفت: پوتین یک فرصت طلب است نه یک استراتژیست. او مثل قماربازی است که خوش شانسی آورده است. پوتین از ابتدای کارش یک افسر کا.گ.ب بود و به این موضوع افتخار می‌کند. مطمئنا کا.گ.ب یک سازمان انساندوست نیست و اگر رویای کودکی پیوستن به کا.گ.ب باشد باید نگران او بود.

کاسپاروف که اکنون رییس بنیاد حقوق بشر در نیویورک است، در پاسخ به این که آیا به دلیل اقداماتی که علیه پوتین انجام داده جان خود را در معرض تهدید می‌بیند، گفت: من دو سال و نیم است که به روسیه بازنگشته‌ام. من در نیویورک زندگی می‌کنم و از سفر به کشورها و مناطقی که به خطرناک بودن شهرت دارند، خودداری می‌کنم. من مجبور هستم برای ایراد سخنرانی به کشورهای دیگر سفر کنم اما مواظب هستم که با برخی افراد چای ننوشم. من محتاط هستم.

کاسپاروف همچنین درباره این که آیا همانطور که قبلا گفته بود، هنوز‌ فکر می‌کند پوتین خطرناک ترین فرد جهان است و حتی از داعش نیز خطرناک‌تر است، گفت: کاملا. پوتین در سال 2008 می‌توانست قدرت را ترک کند اما اکنون او همچون یک دیکتاتور است که در قدرت گرفتار شده است.

وی درباره این که آیا غرب پوتین را دست کم گرفته، تصریح کرد: شدیدا این طور است. 10 سال پیش پوتین با جورج بوش و تونی بلر رفاقت پیدا کرد زیرا نیازمند احترام برای حفظ قدرتش بود. اکنون او به این تلقی که روسیه محاصره شده نیاز دارد پس دیگر به دوست احتیاج ندارد بلکه بیشتر از آن به دشمن احتیاج دارد.

کاسپاروف در ادامه تاکید کرد که غرب باید اوکراین را مسلح کند. وی درخصوص این که آیا ناتو در صورت حمله روسیه به کشورهای لتونی و استونی، پاسخ این حمله را خواهد داد، گفت: این یک سوال حیاتی است. من معتقدم که آنها دیگر انتخاب دیگری ندارند زیرا اگر پوتین در یک منطقه کوچک از ناتو آشوب ایجاد کند، پس ناتو مرده است و این هدف پوتین است.

وی همچنین درباره داعش گفت که این گروه تروریستی را می‌توان به راحتی خرد کرد و آن را از بین برد زیرا داعش نیروی هوایی ندارد و در جایی مثل افغانستان نیست که پر از کوه باشد.

وی که در سال 2007 یک بار کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری روسیه را تجربه کرده،‌ درباره این که آیا همچنان برای ریاست جمهوری بلندپروازی دارد،‌ گفت: برای آن که من به روسیه برگردم و دست به مبارزه بزنم باید خیلی چیزها تغییر پیدا کنند. در سال 2007 شما در صورت اعتراض کردن در روسیه تنها پنج روز به زندان می‌افتادید اما اکنون پنج سال به زندان می‌افتید. آنچه که من در روسیه انجام دادم تنها فعالیتهای حقوق بشری بود. من این کار را وظیفه خودم می‌دانستم. شاید اگر بتوانم دستاوردی سیاسی به دست بیاورم زمانی است که پوتین رفته باشد.

انتهای پیام

کد N871848

وبگردی