آفتاب

ییش‌نویس جدید توافقنامه سیاسی در لیبی امروز منتشر می‌شود/عبدالله الثنی آماده استعفاست

ییش‌نویس جدید توافقنامه سیاسی در لیبی امروز منتشر می‌شود/عبدالله الثنی آماده استعفاست

همزمان با اینکه فرستاده سازمان ملل به لیبی از اتمام مذاکرات میان طرف‌ها در صخیرات تا پایان این هفته خبر داد، یکی از مقامات این کشور نیز اعلام کرد: پیش‌نویس توافقنامه نهایی امروز از سوی هیات سازمان ملل صادر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت ارم نیوز، برناردینو لئون، فرستاده سازمان ملل به لیبی خطاب به هیات پارلمانی طبرق و طرابلس در صخیرات گفت: آنچه ما این هفته به آن می‌رسیم، توافق نهایی خواهد بود گرچه این مساله دشوار به نظر برسد اما من مطمئن هستم که این راه‌حل درست خواهد بود.

لئون افزود: ما این هفته را داریم و باید مساله را قابل تحقق کنیم و منتظر دقت بیشتری نباشیم ما طی چهار یا پنج روز آینده باید انعطاف‌پذیر و سازنده باشیم و من مطمئن هستم که ما می‌توانیم به اهداف خود دست یابیم.

محمود الفطیسی، مشاور هیات مذاکره کنگره ملی لیبی که در مذاکرات صخیرات نیز حضور دارد، اعلام کرد: امروز (یکشنبه) پیش‌نویس جدید توافقنامه سیاسی از سوی هیات سازمان ملل ارائه خواهد شد.

وی اعلام کرد: هیات سازمان ملل در حال تلاش برای صدور آخرین پیش‌نویس توافقنامه سیاسی پس از اعمال تغییرات و پیشنهادات مطرح شده از سوی هیات مذاکره‌کننده است و این پیش‌نویس طی ساعات آینده صادر خواهد شد.

هیات سازمان ملل در طی چند روز اخیر در حال اعمال پیشنهادات و نکاتی بود که از سوی نمایندگان کنگره ملی لیبی و پارلمان در این نشست‌ها مطرح شد.

هیات سازمان ملل در سایت رسمی خود اعلام کرد: مذاکرات میان دو گروه به مراحل پایانی خود رسیده و این مذاکرات فرصتی برای مردم این کشور است تا با حمایت جهانی وارد مرحله مقابله با تروریسم شوند.

یکی از مقامات کشور لیبی در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط ضمن رد اخباری مبنی بر احتمال باقی ماندن برخی وزرای کابینه عبدالله الثنی در دولت جدید گفت: مقامات وابسته به اخوان المسلمین به کابینه پیش‌رو ملحق خواهند شد.

این مقام لیبیایی افزود: عبدالله الثنی، رئیس دولت انتقالی اعلام کرد به محض اعلام تشکیل دولت وحدت ملی در پایان مذاکرات مراکش با نظارت سازمان ملل فورا استعفا خواهد کرد.

احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه در نشستی پشت درهای بسته با خلیفه النویل، رئیس دولت طرابلس لیبی با تاکید بر استقبال ترکیه از گفت‌وگو در لیبی و تشکیل دولت آشتی ملی در این کشور، بر حمایت خود از مردم و طرف‌های گفت‌وگو در صخیرات تاکید کرد.

النویل در این دیدار از حمایت مردم ترکیه از این مذاکرات قدردانی کرد و گفت: طرف‌ها به تلاش‌های سازنده خود برای دستیابی توافق ادامه می‌دهند.

این دیدار در دفتر نخست‌وزیر ترکیه در شهر استانبول به مدت یک ساعت و با حضور رئیس دستگاه اطلاعات ترکیه برگزار شد.

انتهای پیام

کد N871807

وبگردی