آفتاب
روحانی در همایش قوه قضاییه تاکید کرد؛

لزوم تدوین لایحه جرایم سیاسی و امنیتی با همکاری دستگاه قضا

لزوم تدوین لایحه جرایم سیاسی و امنیتی با همکاری دستگاه قضا

رئیس جمهور، امیدواریم با همکاری دستگاه قضا، لایحه جرایم سیاسی و امنیتی را تدوین کنیم، چرا که باید مشخص شود جرم سیاسی چیست و جرم امنیتی کدام است؟که مشخص شدن این موضوع به نشاط سیاسی جامعه ما می‌افزاید.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حسن روحانی در همایش گرامیداشت هفته قوه قضاییه که صبح امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد، با بیان اینکه ما همواره به قضای اسلامی افتخار می‌کنیم، گفت: ما همواره بر اصل عدالت به ویژه عدالت علوی تکیه کرده‌ایم و امروز همه دنیا و نسل جوان ما چه در داخل و چه در خارج به قضای ایران به عنوان یک قضای نمونه اسلامی و عمومی، چشم دوخته‌اند و انتظارات بسیار بالایی دارند.

وی تاکید کرد: قضای ایران همه ملت، متظلمین و همه شاکیان را برابر می‌بیند و قضایی است که بین شیعه و سنی، بین مسلمان و مسیحی، بین این قوم و آن قوم، بین این جناح و آن جناح، بین این حزب و آن حزب، کوچکترین تفاوتی قائل نمی‌شود.

عدالت قضایی باید به گونه‌ای باشد که مردم آن را لمس کنند

رئیس‌جمهور افزود: مردم در هر سمت و هر گرایش سیاسی وقتی به خانه قضا مراجعه می‌کنند، آنجا خانه عدل، انصاف و برابری است که این را مردم هم باید در مقام عمل ببینند و لمس کنند و هم باید افکار عمومی جامعه آن را پذیرا باشد؛ لذا این بار سنگین بر دوش دستگاه قضاست.

روحانی با تاکید بر اینکه ما امروز در کشور نیاز به حرکت، توسعه و پیشرفت داریم، گفت: امروز در شرایطی هستیم که باید زمینه را برای فعالیت بخش خصوصی آماده کنیم. باید سرمایه و فناوری را برای سرعت بیشتر پیشرفت کشور، جذب کنیم و این کار بدون حمایت دستگاه قضا امکانپذیر نیست.

شرط اول توسعه داشتن دستگاه قضایی کارآمد است

وی شرط اول توسعه را دستگاه قضا کارآمد در کشور دانست و گفت: مردم که سرمایه خود را در شعب بانکی به ودیعه می‌گذارند و یا وارد معامله‌ای می‌شوند، اعتمادشان به کاغذ است و قرارداد و پشتوانه این قراردادها در نهایت دستگاه قضاست. به خاطر عدالت قضایی است که مردم پول می‌دهند و به آینده، زندگی و کالا امید می‌بندند.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: امروز شرایط ما با دیروز متفاوت است و با پشتوانه دستگاه قضاست که باید مردم حقوق مالکیت، آبرو، حیثیت و حتی آزادی بیان و اندیشه را برای خود ببینند و این دستگاه قضاست که باید این اطمینان را در جامعه به وجود بیاورد.

در جامعه اسلامی حاکم عدل، انصاف و قانون است

روحانی با اشاره به اینکه در گذشته هر کس که قدرت داشت، حاکم بود ادامه داد: آن زمان که کسی می‌توانست با قدرت و زور، حق مالکیت دیگران را زیر سئوال قرار دهد و آبروی مردم را زیر پا بگذارد و حتی با قلدران اطرافش، جان طرف مقابلش را بستاند؛ حاکم، قدرت مالی یا اجتماعی بود. اما در حکومت اسلامی، به جای قدرت، عدل و انصاف دستگاه قضا جای می‌گیرد و حاکم، قدرت سیاسی، نظامی و مالی نیست، بلکه حاکم، عدل، داد و قانون است و این قاضی است که در قضاوت، قانون، وجدان و خدا را می‌بیند و بر مبنای آن حکم صادر می‌کند.

وی بنای اصلی حرکت جامعه به سمت پیشرفت را دستگاه قضا نامید و گفت: سرمایه اجتماعی، وحدت و انسجام بر مبنای عدالت دستگاه قضا است.

رئیس‌جمهور افزود: حتی اگر امروز بخواهیم شرایط بهتری در اقتصاد و سایر زمینه‌ها به وجود بیاوریم، بدون فعالیت دستگاه قضا امکانپذیر نخواهد بود.

روحانی مبارزه با فساد را یکی از کار ویژه‌های اصلی قوا نام برد و گفت: آیا مبارزه با فساد بدون هماهنگی قوا با یکدیگر امکانپذیر است؟ آیا می‌توان با فساد بدون دستگاه قضا مبارزه کرد؟

وی پیشگیری را اولین قدم در زمینه مبارزه با فساد نام برد و گفت: همه باید تلاش کنیم تا از فساد پیشگیری شود.

از بین بردن امضاهای طلایی اولین قدم پیشگری از فساد

رئیس‌جمهور افزود: باید با قانونگرایی و از بین بردن امضاهای طلایی، ایجاد شفافیت در اطلاعات، از بین بردن استثنائات در قانون و مدرن کردن سیستم اداری و همچنین اجرای دولت الکترونیک، تلاش کنیم تا از فساد پیشگیری شود.

روحانی با مورد توجه قرار دادن همکاری سه قوه برای مبارزه با فساد، گفت: قانون بهتر، شفافیت بیشتر و دستگاه اداری چابک‌تر می‌تواند از فساد پیشگیری کند، اما در عین حال اگر فسادی رخ داد، همکاری سه قوه لازم است تا با آن فساد مبارزه کنیم.

وی با بیان اینکه باید در مبارزه با فساد، زمینه معتدلی را انتخاب کنیم گفت: سازمان بازرسی کشور می‌تواند یاری‌گر خوبی برای سلامت جامعه و دستگاه اجرایی ما باشد. البته باید حواسمان جمع باشد که علمی در این زمینه برخورد کنیم، چرا که سختگیری‌های بیش از حد گاهی قدرت تصمیم‌گیری را از مدیران سلب می‌کند.

رئیس‌جمهور بهره‌گیری از تجربه دیگر کشورها در زمینه قضا را ضروری دانست و گفت: باید قوانین را به روز کنیم. البته عالمی فاضل و فرزانه در راس دستگاه قضا وجود دارد که با جهان، دنیا و شرایط نوین کاملا آشنایی دارد.

رویه‌های قضایی باید تدوین و منتشر شود تا همگان قانون را از دید قاضی بشناسند

روحانی تاکید کرد: باید لوایح و قانون را به روز کنیم و دستگاه قضایی ما باید برای همه شفاف باشد. البته این شفافیت تنها با قانون نیست، بلکه باید رویه‌های قضایی هم شفاف و در اختیار مردم قرار بگیرد.

وی اظهار داشت: ممکن است برای یک قانون واحد، تفسیرهای متفاوتی اتخاذ شود. بنابراین باید رویه‌های قضایی، تدوین و منتشر شود تا همه مردم و بخش‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به خوبی لمس کنند که قانون از دید قاضی چیست.

رئیس‌جمهور توضیح داد: گاهی در مجلس قانونی تدوین و تصویب می‌شود اما فهم قاضی از آن قانون با قانونگذار یکی نیست. لذا مهم است که رویه‌ها را در اختیار مردم بگذاریم تا اعتماد مردم به دستگاه قضا بیشتر شود.

دستگاه قضا باید به جامعه امید بخشد

روحانی با بیان اینکه دستگاه قضا می‌تواند به جامعه امید دهد، گفت: دستگاه قضا باید به جامعه امید بخشد تا در زمینه فعالیت اقتصادی، جامعه سرزنده و فعال باشد.

امیدواریم با همکاری دستگاه قضا، لایحه جرایم سیاسی و امنیتی را تدوین کنیم

وی همچنین تاکید کرد: امیدواریم با همکاری دستگاه قضا، لایحه جرایم سیاسی و امنیتی را تدوین کنیم، چرا که باید مشخص شود جرم سیاسی چیست و جرم امنیتی کدام است که مشخص شدن این موضوع به نشاط سیاسی جامعه ما می‌افزاید.

رئیس‌جمهور به همکاری‌های میان دولت و قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: در ماه‌های گذشته در زمینه بنگاه‌ها، مراکز اعتباری غیرمجاز و سازماندهی مراکز غیرمجاز، مبارزه با فساد و همچنین مطالبات معوق، همکاری‌های خوبی بین دو قوه بوده است و در بسیاری از زمینه‌ها نیز می‌توانیم در کنار یکدیگر فضایی ایجاد کنیم که مردم به آینده کشور بیش از گذشته امیدوار باشند.

ادامه دارد...

کد N871730

وبگردی