آفتاب

رفراندوم یونان به تایید پارلمان رسید/ هجوم یونانی‌ها به بانکها برای پس‌گرفتن پول‌هایشان

رفراندوم یونان به تایید پارلمان رسید/ هجوم یونانی‌ها به بانکها برای پس‌گرفتن پول‌هایشان

تصمیم نخست وزیر یونان مبنی بر به همه پرسی گذاشتن پیشنهادهای وام دهندگان، مردم این کشور را نگران تر از قبل کرده است.

 

 

 

به گزارش یورونیوز، تصمیم نخست وزیر یونان مبنی بر به همه پرسی گذاشتن پیشنهادهای وام دهندگان، مردم این کشور را نگران تر از قبل کرده است. یونانی ها که نگران محدود شدن شرایط دریافت پول هستند، مقابل بانک ها صف کشیده اند تا حداکثر موجودی خود را بیرون بکشند.

یکی از ساکنان شهر آتن می گوید: «این یک بازی سیاسی بسیار مشکل است در واقع یک جنگ سیاسی است. چیزی که سیپراس از این نبرد به دست می آورد آغاز یک مذاکره سیاسی در داخل یونان است و نه با وام دهندگان. تصمیم او برای برگزاری رفراندوم بسیار خوب بود و اکنون مردم هستند که تصمیم می گیرند.»

زنی بازنشسته نیز می گوید: « آمده تا مستمری ام را بردارم و تنها چیزهای مورد نیازم را خریداری کنم. ما می دانیم معنی رفراندوم چیست. چیزی که نمی دانیم این است که چه جزئیاتی در دو توافق اخیر غیرقابل پذیرش بوده اند. »

نگرانی و در بین مردم یونان از زمان اعلام برگزاری رفراندوم شدت بیشتری گرفته است. گروهی معتقدند که همه پرسی و نه گفتن به وام دهندگان تنها راه حل باقی مانده است. در مقابل گروهی دیگر می گویند، آنها به این پیشنهاد آری می گویند زیرا به نظر آنها به آینده یونان در حوزه یورو ربط دارد.

در همین حال خبرگزاری ایسنا نوشت:

 پارلمان یونان امروز (یکشنبه) طرح الکسیس سیپراس برای برگزاری رفراندوم پنجم ژوئیه را تایید کرد. در رای‌گیری یکشنبه آتی، پیشنهادات اصلاحات بستانکاران خارجی در ازای ارائه وام به رای گذاشته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، وام‌دهندگان بین‌المللی از آتن می‌خواهند تا در ازای ارائه باقی‌مانده وام، اصلاحاتی در سیستم مالی از جمله در بخش حقوق بازنشستگی انجام دهد و ریاضت اقتصادی سنگین‌تری را اعمال کند. اما دولت نوپای الکسیس سیپراس، نخست‌وزیر یونان که مخالفت خود را با آن اعلام کرده، می‌خواهد با برگزاری رفراندوم نظر مردم را در این باره جویا شود.

نخست‌وزیر جوان یونان در جلسه 13 ساعته پارلمان کشورش تاکید کرد: آنها از ما نخواستند که موافقت کنیم. آنها از ما خواستند که شرافت سیاسی خود را تسلیم کنیم.

پارلمان یونان نهایتا امروز ساعت سه بامداد به وقت محلی رای‌گیری کرد که از مجموع 300 قانونگذار، 178 تن رای موافق و 120 تن رای مخالف و دو تن نیز رای ممتنع دادند.

سیپراس تاکید کرد: طرف یونانی از هیچ تلاشی برای رسیدن به توافق کوتاهی نکردند و شاید برخی این را ضعف بدانند. مردم یونان یکشنبه آتی (5 ژوئیه) به این درخواست‌ها رای منفی می‌دهند. این "نه" همچنین یک "آری" بزرگ به تصمیم دولت یونان خواهد بود که اولتیماتومی را که توهین علیه مردم یونان محسوب می‌شود، رد کند.

وی با رد انتقادات کشورهای اروپایی درباره برگزاری رفراندوم گفت: شرکای ما چه بخواهند، چه نخواهند، رفراندوم طبق برنامه انجام می‌شود.

نخست‌وزیر یونان پیشتر در یک سخنرانی تلویزیونی گفته بود که مردم یونان باید تصمیم سرنوشت‌ساز برای تمامیت ارضی، استقلال و آینده کشورشان اتخاذ کنند. سیپراس تاکید کرد: این پیشنهادها که علناً قوانین اروپایی و حقوق اساسی کار، برابری و شرافت را نقض می‌کند، نشان می‌دهد که هدف برخی از شرکا و نهادها انعقاد قراردادی با ثبات برای تمام طرف‌ها نیست، بلکه هدف آنها تحقیر تمام مردم است.

به گفته سیپراس این رفراندوم در پنجم ژوئیه و چند روز پس از ضرب‌الاجل 30 ژوئن انجام می‌شود. آتن به منظور فرار از قصور در پرداخت خواستار تمدید کوتاه‌مدت بازپرداخت وام می‌شود و زمان برای برگزاری رای‌گیری به دست می‌آورد. علاوه بر این سیپراس گفت که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا از این برنامه‌ها مطلع شده‌اند.

براساس گزارش رسانه‌های محلی، در این رفراندوم از مردم سوال «بلی» و «خیر» به تدابیری که در توافق بدهی پیشنهاد شده است، پرسیده می‌شود.

سیپراس گفته است که خواست مردم هر چه که باشد، به آن احترام خواهد گذاشت. حزب حاکم چپگرای سیپراس در زمان روی کار آمدن در 25 ژانویه سال جاری میلادی وعده داد تا تمام تدابیر ریاضت اقتصادی را لغو کند. سیپراس گفت: اجازه دهید که مردم تصمیم بگیرند. ما خواست مردم را منتقل می‌کنیم.

مشاور ارشد سیپراس گفت: با توجه به احساسات عمومی، انتظار می‌رود که یونانی‌ها شرایط توافق پیشنهادی از سوی بستانکاران را رد کنند. در همین حال وزیر توسعه یونان هم قاطعانه گفت که پاسخ یونانی‌ها «خیر» خواهد بود.

حزب حاکم سیریزا از رای‌دهندگان خواسته است تا «اولتیماتوم وام‌دهندگان» را رد کنند و به پیشنهادهای دولت پاسخ آری دهند. با وجود این حزب اپوزیسیون سوسیالیست یونان نخست‌وزیر را به ناتوانی در تصمیم‌گیری و انداختن مسوولیت آن بر دوش مردم متهم کرد.

5252

کد N871691

وبگردی