آفتاب

جوکار: داعش بدون حمایت آمریکا و رژیم‌های منطقه‌ای توانی ندارد

جوکار: داعش بدون حمایت آمریکا و رژیم‌های منطقه‌ای توانی ندارد

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اقدامات تروریستی در تونس و کویت و فرانسه گفت که اگر پشتیبانی آمریکا و رژیم‌های منطقه‌ای از داعش برداشته شود این گروهک به خودی خود توانی ندارد.

محمدصالح جوکار در گفت‌و‌گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: وقتی در سایه‌ تدوین راهبردهای غیر عقلانی توسط برخی کشورهای منطقه و فرا منطقه‌ای، این راهبردها مشترکا در منطقه اجرا شود می‌تواند برای امنیت منطقه و جهان مخرب باشد. البته در ابتدای کار این راهبردها در راستای منافع آمریکا و سعودی‌ها تنظیم شده بود و بیشترین جهت این بود که منافع خودشان تضمین شود و منافع دیگران به خطر بیفتد.

وی افزود: تشکیل داعش در راستای مقابله با بیداری اسلامی و تضعیف جبهه مقاومت صورت گرفت اما این اقدام آمریکایی‌ها از کنترل خودشان هم خارج شد تا جایی که تحرکات تروریستی داعش بعضا در سطح کشورهای منطقه و حتی کشورهای آفریقایی توسعه می‌یابد و این می‌تواند برای امنیت جهانی خطرساز باشد.

نماینده مردم یزد در مجلس با بیان این که پشتوانه فکری داعش رژیم آل سعود و پشتوانه مدیریتی و سازماندهی آن از سوی آمریکایی‌هاست ادامه داد: در هر صورت داعش با چنین زمینه‌هایی می‌تواند تبعات جدی برای امنیت جهانی داشته باشد.

جوکار ادامه داد: تا زمانی که گروهک داعش در راستای منافع آمریکایی‌ها گام بردارد طبعا آمریکا هم اراده لازم و کافی برای برخورد با این گروهک نخواهد داشت و تا زمانی که این گروهک در جهت تضعیف کشورهای منطقه و ایجاد شکاف جدایی بین ملت‌ها و دولت‌ها حرکت کند از سوی آمریکا حمایت می‌شود اما اگر علیه منافع آمریکا قدم بردارد آمریکا در نقطه مقابل آن قرار خواهد گرفت. این موضوعی است که نمونه آن را در مورد سایر گروهک‌های تروریستی دیده‌ایم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که آمریکا برای نجات خود در منطقه دست به تشکیل گروهک تروریستی داعش زده تصریح کرد:‌ آمریکایی‌ها که هر روز با مشکلات جدی‌تری مواجه می شوند به طور شفاف‌تر حمایت از گروهک‌های تروریستی را در دستور کار قرار می‌دهند زیرا اعتقاد دارند اگر حیات خودشان به خطر افتاد حیات دیگران اهمیتی ندارد و همه را فدای منافع خودشان می‌کنند. حتی کسانی که ائتلاف علیه داعش را تشکیل دادند اراده‌ای برای مقابله با این گروهک ندارند. گرچه در گفتار حرف‌هایی زده می‌شود اما در عمل چنین اتفاقی نیفتاده است.

وی در پایان با اشاره به پشتیبانی برخی کشورهای منطقه از گروهک تروریستی داعش تصریح کرد: اگر پشتیبانی آمریکا و رژیم‌های منطقه از داعش برداشته شود این گروهک به خودی خودی چیزی نیست اما تا این حمایت‌ها وجود دارد آنها عامل کشتار بی‌رحمانه مردم و از عوامل مخل امنیت و مخل حقوق بشر در دنیا محسوب می‌شوند.

انتهای پیام

کد N871567

وبگردی