آفتاب
در آستانه سفر ولید معلم به مسکو؛

وزارت خارجه روسیه: هیچ جایگزینی برای حل سیاسی بحران سوریه نیست

وزارت خارجه روسیه: هیچ جایگزینی برای حل سیاسی بحران سوریه نیست

در حالی که قرار است ولید معلم فردا (دوشنبه) عازم مسکو شود و با سرگئی لاوروف درباره وضعیت سوریه و کشورهای اطراف آن و مقابله با تروریست‌های داعش مذاکره کند، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: اصول و قاعده کلی روسیه حمایت از تمامیت ارضی، اتحاد و استقلال سوریه است و هیچ جایگزینی برای اقدامات سیاسی و دیپلماتیک به منظور حل بحران داخلی سوریه وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، وزارت امور خارجه روسیه در رابطه با سفر ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه به مسکو که قرار است از 30- 28 ژوئن (هفتم تا نهم تیر) سال جاری میلادی صورت گیرد، اظهار کرد: موضوع اصلی دیدار ولید معلم و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه مذاکره درباره وضعیت پیچیده سوریه و اطراف آن خواهد بود.

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرده است: نیروهای ضددولتی و اول از همه گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره در تلاشند تا نفوذ خودشان در خاک سوریه را افزایش دهند. جامعه بین‌الملل نیز نسبت به اطلاعات به دست آمده مبنی بر اینکه تروریست‌های داعش شهر «پالمیرا» سوریه را که بناهای تاریخی‌اش در فهرست آثار باستانی یونسکو قرار دارند، تصرف کرده‌اند، به شدت ابراز نگرانی کرده است.

مسکو در رابطه با مساله مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم بین‌المللی بیان کرده است: بیش از یک سال است که آمریکا رهبری ائتلاف بین‌المللی ضدداعش را به عهده دارد اما همچنان نیروهای مسلح سوری و کردهای سوریه متحمل فشار مبارزه با این تروریست‌ها هستند.

در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است: دلیل اصلی این مساله نیز این است که غرب همچنان به استفاده از معیارهای دوگانه ادامه می‌دهد. آنها اصول قانونی مقابله با تروریسم را که به صورت بین‌المللی تصویب شده از جمله همکاری با دمشق رد می‌کنند.

این دو وزیر امور خارجه درباره جزئیات پیروی بازیکنان منطقه‌ای و بین‌المللی از شروط قطعنامه‌های 2170، 2177 و 2199 شورای امنیت سازمان ملل نیز مذاکره خواهند کرد. یکی دیگر از مسائل مهم مورد بحث آنها وظیفه خطیر از سرگیری روند صلح سازش داخلی سوریه است.

وزارت امور خارجه روسیه ادامه داد: درخواست‌ها و ضرورت انجام این وظیفه مهم در جهان و در خاورمیانه رو به افزایش است. از بین بردن موثر معضل ترور در سوریه مستقیماً به اقدامات متحدانه دولت دمشق و تمامی نیروهای موثر مخالفان سوری که همگی به دنبال استقلال، تمامیت ارضی و سوریه به روز شده هستند، بستگی دارد تا همگی بتوانند در صلح و امنیت زندگی کنند. این مساله برگزاری مذاکره مستقیم میان مقامات دمشق و مخالفان سوری را بدون اقدامات اضافی، تفاسیر ضعیف و فشار یا مداخله خارجی الزامی می‌کند.

وزارت امور خارجه روسیه افزود: ایجاد چنین روندی یکی از بخش‌های مذاکرات این دیپلمات‌های عالی‌رتبه خواهد بود، آنها درباره نتایج نشست‌های مسکو نیز که نمایندگانی از مخالفان سوری و جامعه مدنی در آنها حضور داشتند، تبادل‌نظر خواهند کرد.

انتهای پیام

کد N871549

وبگردی