آفتاب

بررسی دغدغه‌های دو طیف دانشجویی در میزگرد ایسنا

بررسی دغدغه‌های دو طیف دانشجویی در میزگرد ایسنا

محمد رهبری،نماینده انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و رضا نظری نماینده جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران در مناظره‌ای به مسائلی چون اهمیت شعار سال سال،انتخابات آتی مجلس و انتظارات جنبش دانشجویی از دولت پرداختند.

محمد رهبری،نماینده انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و رضا نظری نماینده جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران در مناظره‌ای به مسائلی چون اهمیت شعار سال سال،انتخابات آتی مجلس و انتظارات جنبش دانشجویی از دولت پرداختند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، رهبری در ارتباط با اهمیت شعار "دولت،ملت،همدلی و همزبانی" اظهار کرد: با توجه به بحث مسائل هسته‌ای،امسال برای نظام جمهوری اسلامی سال مهم و حساسی بوده است. از طرفی نیز در کشور اختلافات زیادی در مورد این مسئله ایجاد شد. به همین جهت می‌توان گفت که شعار همدلی و همزبانی شعار بسیار مهمی بوده است. به ویژه آن‌که در مجامع بین‌المللی نیز باید نشان داده شود که مذاکره‌کنندگان از سمت مردم در این مذاکرات شرکت می‌کنند و مردم با آن‌ها همدل و همزبان هستند.

وی ادامه داد: از این جهت بحث همدلی و همزبانی بسیار مهم است که دنیا باید بداند که تیم مذاکره‌کننده ما پشتیبانی مردم را دارند. چه قبل از توافق احتمالی و چه بعد از آن این وحدت و همدلی می تواند ثمرات زیادی داشته باشد. چه کسانی که به دلیل منافع ملی و چه کسانی به دلیل منافع شخصی در مورد مذاکرات حرف می زنند بر اساس این شعار باید بتوانند با همدیگر کنار بیایند.

نظری نیز با تاکید بر اهمیت شعار سال 94 تصریح کرد: شعار امسال را از چند جهت می توان بررسی کرد. مقام معظم رهبری در مورد انتخاب نام سال اشاراتی داشتند به آن‌که دشمن برنامه‌ریزی‌هایی خواهد داشت تا بین مردم و مسئولین اختلاف بیندازد. این نکته از صحبت‌های مقام معظم رهبری برای ما قابل توجه بود. انتخاب این شعار بسیار هوشمندانه بوده است. اگر ما خط صحبت‌های ایشان را دنبال کنیم می‌بینیم که بعد از سال 92 برخی از جریان‌های داخلی خواسته یا ناخواسته می‌خواستند فضای دو قطبی را در کشور ایجاد کنند.

وی افزود: اگر این فضای دو قطبی از حد و مرز خارج می‌شد می‌توانست مشکلات امنیتی مثل مشکلاتی که در سال 88 داشتیم ایجاد کند. انتخاب نام امسال این حربه را از دشمن و برخی افراد داخلی که می‌خواستند از فضای دوقطبی سوء استفاده کنند، گرفت. اگر دقت می‌کردید در سال گذشته به بهانه‌های مختلف از جمله بحث هسته‌ای حرف‌های تندی مثل رفراندوم به میان آمد که مورد تذکر جدی مقام معظم رهبری قرار گرفت. ادبیاتی که بعضی از طرفین در مقابل هم استفاده می‌کردند هم از سمت دولت و هم از سمت منتقدین دولت ادبیات تندی بود.

این فعال دانشجویی با بیان این‌که «مقام معظم رهبری در مشهد معیار شاخص همدلی و همزبانی را بیان کردند»، گفت: بر اساس گفته ایشان، همدلی و همزبانی دلیل بر آن نیست که مردم نسبت به مسائل جاری کشور حساسیت نداشته باشند. ایشان شاخص را در عدم اهانت و نقد دلسوزانه و منصفانه قرار دادند. هم به دولت و هم به منتقدین و مردم توصیه کردند که با رعایت ادب یکدیگر را نقد کنند. حتی ایشان حقوق منتقدین را به رسمیت شناختند و با نام آوردن از گروه دلواپسان به این نکته مهم اشاره کردند و متذکر شدند که اگر انتقادی هم در داخل کشور هست به خاطر پیشرفت کشور است. همچنین گفتند هیچ‌کس با مذاکره مخالفتی ندارد بعد از آن از سمت مسئولین و همه جریان‌های سیاسی رفتار متعادل‌تری را دیدیدم و علیرغم همه انتقادهایی که وجود داشت اما در کل این جمع بندی را می‌شود انجام داد.

نشست دانشجویی

نظری گفت: تا الان فضای همزبانی ایجاد شده ولی فضای همدلی ایجاد نشده است. قطعا هم دولت باید به مردم و جناح‌های سیاسی حسن ظن داشته باشد و هم در مقابل گروه‌های سیاسی و منتقدین باید در برابر دولت حسن ظن نشان دهند. از سمت بعضی رسانه‌ها مغالطه‌ای عنوان می‌شود که رهبری گفته‌اند من پشتیبان تیم مذاکره کننده هستم،پس چرا شما نسبت به تیم مذاکره کننده انتقاد می‌کنید. این نکته قابل تذکر است که هیچ‌گاه مردم و منتقدین تیم مذاکره کننده را دشمن نمی‌دانند. مردم به آن‌ها رأی دادند حتی اگر نصاب این رأی دادن کم باشد، اما مردم این وظیفه شرعی را بر عهده دارند که دولت اسلامی را کمک کنند. حالا چه به آن دولت رأی داده باشند و چه رأی نداده باشند.

وی افزود: دولت با هر میزان رای هم که بر سر کار آمده باشد متعلق به همه است. نکته قابل توجه آن است که به صورت خاص در پرونده هسته‌ای ما با دشمن حیله‌گر و مکار روبرور هستیم. دلیل نمی‌شود که چشممان را بر روی دشمنی‌ها ببندیم و بگوییم به خاطر حسن ظن به دولت باید سکوت ‌کنیم. ما به تیم مذاکره کننده اطمینان و حسن ظن داریم اما به دشمن‌مان سوءظن داریم. این نکته را به عنوان منتقد برخی از رفتارهای تیم مذاکره کننده عنوان می‌کنم که تیم مذاکره کننده فرزند ملت است و ما پشتیبان آن‌ها هستیم اما باید دقت کنند و غفلت نکنند. برخی موارد غفلت اثرات زیانبارتری از خیانت دارد.

رهبری هم ابراز عقیده کرد: در شعار امسال بحث این بوده که یک فضای دوقطبی در موضوع هسته‌ای نباشد. اما متأسفانه شاهد این هستیم که کسانی که ادعای پیروی از ولایت را دارند به این حسن ظن بی‌توجهی می‌کنند. در یکی، دو ماه گذشته در سراسر کشور به ویژه تهران فضای دوقطبی شکل گرفته است. انگار دولت و مذاکره کنندگان دارند دستاوردهای هسته‌ای را حراج می‌کنند و امنیت ملی برای‌شان مهم نیست و به فاش کردن اسرار نظامی متهم می‌شوند. این فضا شکل گرفته که تیم مذاکره کننده دغدغه ملی ندارد و فقط دلواپسان هستند که دغدغه‌مند هستند.

این فعال دانشجویی با تاکید بر ضرورت اعتماد به تیم مذاکره کننده یادآور شد: مذاکره کنندگان ما چه آقای ظریف و چه آقای عراقچی و... بارها صحبت‌هایی کردند اما از سمت منتقدین، منظورم همان دلواپسان است، شاهد بودیم که ملاک صحبت‌های‌شان تیم مذاکره کننده نیست و حرف سناتورها و رسانه‌های آمریکایی را ملاک قرار می‌دهند. در واقع آن‌ها به جای آنکه به فرزندان ملت اعتماد کنند به کسانی که به آن‌ها سوءظن داریم، اعتماد می‌کنند.

وی ادامه داد: در رسانه‌های خودمان هم مثل صداوسیما همین اتفاق می‌افتد. حرفهای طرف مقابل جوری القا می‌شود که انگار حرف‌های آن‌ها صحت دارد و حرف‌های ما صحت ندارد و دستاودهای ما به تاراج می‌رود و امنیت نظامی‌مان زیر سوال می‌رود. دلیل این حرف‌ها عدم اعتماد به فرزندان خودمان و مبنا قرار دادن صحبت رسانه‌های صهیونیستی است. من فکر می‌کنم علی‌رغم این‌که شعار همدلی و همزبانی داده شده و بر آن تأکید شده است اما در عمل حسن ظنی که لازمه این همدلی و همزبانی است، وجود ندارد.

وی گفت: علی‌رغم آن‌که دولت سعی کرد با ملت شفاف باشد و نمایندگان هسته‌ای بارها با مردم سخن گفته‌اند و سعی کرده‌اند حسن ظن داشته باشند، اما از سمت دلواپسان این حسن ظن وجود ندارد و مدام بر طبل تفرقه کوبیده می‌شود. امیدوارم کسانی که ادعای ولایتمداری دارند در عمل هم پیرو ولایت باشند.

در بخش دیگری از این مناظره نظری با بیان این‌که «هیچ موقع توهین را به رسمیت نمی‌شناسیم»، گفت: نباید به مسائل نگاه یکجانبه‌ای داشته باشیم. این‌که می‌گوییم در بسیاری از مسائل همزبانی وجود دارد ولی هنوز همدلی اتفاق نیفتاده هم به نقش دولت برمی‌گردد و هم نقش مردم و منتقدین را می‌شود بررسی کرد. یکی از راهکارهایی که برای تقویت همدلی بعد از بیانیه لوزان داده‌ شد آن بود که دولت و تیم مذاکره کننده هسته‌ای جزئیات را در اختیار مردم و مسئولان قرار بدهند.

وی خاطرنشان کرد: ما خوشحالیم که امروز عده‌ای دغدغه‌های مقام معظم رهبری را دارند و بعضی‌ها دغدغه اجرا نشدن صحبت‌های ایشان را دارند. قطعاً هم همین‌جور است که باید یک رابطه متقابل بین دولت و ملت باشد. اما متأسفانه رفتارهای مناسبی را از سوی دولت در ایجاد همدلی نمی‌بینیم.

این فعال دانشجویی گفت: در حالی که گفته شد مردم را از جزئیات مذاکره مطلع کنید اما متأسفانه با گذشت چند ماه هنوز این امر محقق نشده است. این‌ها به عدم همدلی دامن می‌زند. همدلی و همزبانی به حرف نیست به عمل است. وقتی ما از تیم مذاکره کننده دعوت می‌کنیم به دانشگاه بیاید و به سوالات ما پاسخ بدهد، نمی‌آید.

نظری همچنین اظهار کرد: این کار منافاتی هم با حسن ظن ندارد. هر کس ممکن است اشتباه و غفلت کند. وقتی دولت اجازه حضور رسانه‌های منتقد را در کنفرانس خبری نمی‌دهد این امر با همدلی منافات دارد. اگر ما فضای آزادی و نقد را ببندیم و مدعی باشیم که ما حامی منتقدین هستیم دارای رفتار دوگانه‌ای شده‌ایم. ما به عنوان دانشجو باید برای صحبت کردن و طرح سوالاتمان جایی پیدا کنیم. یکی از کارهایی که دولت می تواند انجام بدهد و هنوز دیر نشده این است که به جمع نخبگان بیاید و به سوالات آن ها پاسخ دهد.

//////////////////

وی اظهار کرد: چرا این دشمن جرأت و جسارت را پیدا کرده که این همه با وقاحت به ملت ایران توهین کند. مردان دیپلماسی ما نباید اجازه این کار را بدهند با ملتی که شهدایش عزت و اقتدار را یادآوری می‌کنند این چنین صحبت کنند. برخی موارد ما دانشجویان حسرت به دلمان می ماند که مسئولین داخلی‌مان جواب یاوه‌گویی‌های همتایان خارجی خود را بدهند. نکته بعدی آن است که ما هیچ گاه به حرف دشمن و فکت شیت آمریکایی‌ها اطمینان نداریم اما دولت می‌تواند فضایی را برای آگاهی و آزادی اندیشه که به همدلی و همزبانی منتهی می‌شود، ایجاد کند.

این عضو جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران افزود: وقتی اسرائیلی‌ها و دشمنان این مردم از جزئیات مذاکره خبر دارند چرا نباید نمایندگان مجلس و نخبگان و دانشجویان ما از جزئیات با خبر باشند. این برخورد دوگانه را در ارائه فکت شیت ایرانی شاهد بودیم در ابتدا مسولین دولتی می گفتند که ما فکت شیت ایرانی را نوشتیم و اگر مسئولین صلاح بدانند آن را منتشر می‌کنیم در انتها شنیدیم که اصلا فکت شیتی وجود ندارد و می گفتند همین صحبت‌هایی که ما کرده‌ایم خودش فکت شیت است. این کارها باعث ایجاد ابهام و فضای غبارآلود در جامعه می‌شود دولت باید با مردم شفاف و صادق باشد و مردم را از خودش بداند.

وی ادامه داد: مردم هم تا الان نشان داده‌اند پشتیبان نظام و دولت هستند البته اگر جایی اشتباهی می‌بینند دلسوزانه تذکر می‌دهند. شهدا متعلق به همه مردم هستند و درس آزادگی و استقلال برای ما معنی می‌کنند و قطعا اگر الان هم بودند با هر نوع انحرافی مقابله می‌کردند. باید نگاه جامعی داشت این‌که ما بخواهیم بعضی از موضوعات را برررسی کنیم و به برخی از آن‌ها بی‌اعتنایی کنیم درست نیست.همانطور که شهدا مخالف فساد در کشور بودند، همانطور هم مخالف سازش پذیری بودند. نگاه فساد هم باید دارای نگاه سیستمی باشد. باید به علل و عوامل ریشه‌ای فساد توجه کرد.در قضیه فساد و حفظ منافع ملی تمام نخبگان باید نقش فعالی داشته باشند. در همین پرونده فسادی که اخیرا توسط قوه قضاییه رسیدگی شد و حکمی صادر شد باید توجه کنیم که وقتی برای مهدی هاشمی حکم صادر می‌شود ما انتظار داریم که همه نخبگان و همه گروه‌های سیاسی در مورد آن اظهار نظر کنند همانطور که راجع به آقای رحیمی و مرتضوی اظهار نظر کردند.

نظری ابراز عقیده کرد: جامعه نخبگان باید برای همه این افراد اظهار نظر کنند اما در کمال تعجب ندیدیم که گروه‌های اصلاح طلب نسبت به رای صادره پرونده مهدی هاشمی ابراز رضایت کنند. حالا ما باید بیاییم به گروه اصلاح‌طلب تهمت بزنیم که طرفدار آقای مهدی هاشمی هستید؟ ممکن است بخشی از بدنه اصلاح طلبان طرفدار او باشند کما این‌که در قضیه فتنه 88 دست این دو جریان با هم بود اما قطعا دلسوزان و عقلای اصلاح‌طلب موافق برخورد با پرونده‌های فساد مهدی هاشمی هستند. نخبگان نباید برخورد دوگانه‌ای با مسائل داشته باشند.

در ادامه رهبری خطاب به نظری گفت: شما گفتید که از سمت دولت همدلی و همزبانی شکل نگرفته و فکت شیت ارائه نشده ، خودتان هم در سخنان خود گفتید که تیم مذاکره‌کننده گفته‌اند صحبت‌ها و مصاحبه‌هایمان همان نکاتی است که باید مردم بدانند. شما را ارجاع می‌دهم به مصاحبه های آقای ظریف در فرودگاه در شبکه یک، صحبت آقای صالحی در گفت‌وگوی ویژه شبکه دو؛ قطعا خیلی جزئیات بیشتری نسبت به فکت شیت آمریکایی در این صحبت ها به دست می‌آوریم. این طور نیست که جزئیات مسأله هسته‌ای به مردم و نخبگان گفته نشده قطعا از آن مقداری که آمریکایی‌ها گفته‌اند، بیشتر بوده است.

نشست دانشجویی

وی با اشاره به اهمیت حفظ امنیت ملی در ارائه گزارش‌های هسته‌ای اظهار کرد: باید بدانیم بحث هسته‌ای ما در حوزه امنیت ملی تعریف شده است. لزومی ندارد که همه اسرار هسته‌ای گفته شود همانطور که بسیاری دیگر از مسائل امنیتی در جامعه گفته نمی شود.تمام بحث های امنیتی مباحث محرمانه دارند.

این عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به اظهارات نظری درباره شهدا نیز خاطرنشان کرد: بله، شهدای ما برای عزت و افتخار و آبادانی کشور جانشان را دادند، قطعا ما هم باید تلاش کنیم که این عزت خدشه‌دار نشود اما این‌که عزت را فقط آن چیزی بدانیم که در نظر ماست، این سوءاستفاده از شهداست.

نمی‌توان گفت که اگر شهدا الان زنده بودند قطعا با دلواپسان هم نظر بودند

رهبری ادامه داد: کما اینکه هستند جانبازانی که برای ایران هزینه دادند و کسانی که در جبهه حضور داشتند و نظری متفاوت با نظر برخی از این دلواپسان دارند. پس نمی‌توان گفت که اگر شهدا الان زنده بودند قطعا با دلواپسان هم نظر بودند. نگاه‌های مختلفی به عزت و افتخار است و نمی‌توان نظر یک طرف را جامع به نظر دیگری بدانیم. نمی شود عزت و افتخار شهدا را تفسیر به رای کنیم.

وی افزود: از طرفی هم گفتید در مورد مسائل هسته‌ای آزادی بیان نیست. به نظر من صرف این‌که اعضای تیم مذاکره کننده نیامده تا در دانشگاه صحبت کنند به معنای عدم وجود فضای آزادی نقد نیست. حداقل در فضای هسته‌ای برخلاف حوزه های دیگر فضای نقد وجود داشته است. انواع و اقسام روزنامه‌ها و سایت ها هستند که به هر نحوی تیم مذاکره کننده را نقد می‌کنند و کسی کارشان ندارد. اگر دولت در زمینه‌های دیگر نتوانسته به خوبی همدلی ایجاد کند اما در بحث هسته‌ای تمام تلاشش را کرده تا فضای همدلی و همزبانی ایجاد شود.

رهبری هم برخورد دوگانه با حوزه فساد را آفت جامعه دانست و در عین حال گفت: این‌که معاون اول رئیس جمهور سابق متهم به فساد می‌شود و بعد همان رئیس‌جمهور به عنوان نماد مقاومت در تشییع پیکر شهدا می‌آید و برای مردم دست تکان می‌دهد، درست نیست. باید با هر کسی که در هر سطحی فساد می‌کند مبارزه کرد. فرقی هم ندارد چه آقای رحیمی و بقایی باشند و چه آقای هاشمی که هیچ وقت مسئولیت دولتی سطح کلان نداشته است. وقتی به همه اینها به یک چشم نگاه می‌کنیم مردم متوجه می‌شوند که برای مبارزه با فساد اراده جدی ایجاد شده است. در غیر این صورت از نظام و مسئولین فاصله می‌گیرند.

وی در ارتباط با فعالیت تشکل‌های دانشجویی در دولت یازدهم، گفت: فعالین دانشجویی و جوانان سعی کرده‌اند نکاتی را به دولت گوشزد کنند تا هم دولت مسیر درست‌تری را برود و هم همچنان جوانان و دانشجویان همراه‌تر و همدل‌تر باشند. این انتقاد به دولت در سیاست داخلی وارد است که آن‌قدر که باید و شاید به دغدغه جوانان و دانشجویان گوش ندادند و برایش اهتمام نورزیده‌اند.

این فعال دانشجویی همچنین یادآور شد: در بحث سیاست‌ داخلی چه انجمن اسلامی و چه سایر تشکل‌های دانشجویی با نامه و بیانیه، سعی کردند انتقادشان را به گوش دولت برسانند تا در این حوزه هم همدلی ایجاد بشود. خود این انتقادات و پیشنهادها در جهت تبیین شعار سال است. دانشجویانی که در علوم سیاسی و علوم اجتماعی فعالیت می‌کنند جدی‌تر می‌توانند برای تبیین این شعار نکاتی را بیان کنند. این کار را برای تحقق همدلی و همزبانی می‌کنند.

در ادامه این مناظره نظری در ارتباط با وظیفه جنبش دانشجویی در قبال تبیین شعار سال، گفت: مهمترین وظیفه جنبش دانشجویی برای تبیین شعار سال، روشنگری، مطالبه‌گری و بصیرت افزایی است. می‌دانیم که کشور در یک جنگ اقتصادی به سر می‌برد. در این نگاه کلان دو نگاه به اقتصاد وجود دارد. نگاه اول که معتقد است پیشرفت اقتصاد باید با استفاده از ظرفیت درون کشور و مردم تأمین شود. یعنی اقتصاد، یعنی اقتصاد درون‌زا و نگاه دوم که پیشرفت اقتصاد را با کمک کشورهای خارجی و بیرون از مرزهای ما می‌خواهد.

وی ادامه داد: اگر جنبش دانشجویی و نخبگان ما این دو نگاه را تبیین کنند بزرگترین کمک را به مردم کرده‌اند. هر کسی بتواند به اقتصاد کشور کمک کند جهاد کرده است. البته با سلاح و تدبیر خودش. متأسفانه بعضی در داخل کشور پیشرفت اقتصادی را در بیرون مرزها می‌دانند. این نگاهی غلط، عقیم و نابارور است. این‌که گفته شود ما سیاست خارجی‌ما را تغییر دهیم یا با فلان مستکبر رابطه داشته باشیم تا اقتصادمان درست باشد یک خطای محاسباتی است.

نظری افزود: جنبش دانشجویی باید با بررسی ریشه‌ای این دو نگاه به مردم که دغدغه اصلی‌شان اقتصاد است، کمک کند و هم دولت را در اصلاح این دو مسیر کمک کند. بدون هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی و مجاهدت به اهداف اقتصادی دست پیدا نمی‌کنیم. متأسفانه برخی از مسئولان، اقتصاد کشور را به مذاکرات وابسته می‌دانند. ما در جنبش دانشجویی سعی‌مان بر این است که در این دو نگاه هم به دولت و هم به مردم کمک کنیم. وقتی ریشه‌های این دو نگاه را در تاریخ معاصر بررسی می‌کنیم می‌بینیم که آن خطی که طرفدار وابستگی به دشمن بوده است دغدغه اقتصاد داخلی را نداشته است. دولت باید به اقتصاد مقاومتی توجه کند و این کار را در پیشبرد اهداف اقتصادی انجام دهد.

نشست دانشجویی

رهبری با اشاره به فعالیت انجمن اسلامی دانشجویان در راستای مطالبه‌گری از دولت تصریح کرد: انجمن اسلامی دانشجویان در بیانیه‌های مختلف به بحث وزارت علوم و مسائلی که گریبانگیر دانشجویان بوده پرداخته است. بحث بورسیه‌های تحصیلی از قبل از استیضاح‌ آقای فرجی دانا هم از دیگر دغدغه‌های ما بوده است و همچنان این مطالبه به صورت جدی وجود دارد که اگر کاری خلاف قانون صورت گرفته با آن‌ها برخورد شود.

وی افزود: بحث اساتید بازنشسته که غیرقانونی بازنشسته یا اخراج شده بودند، بحث رئیس دانشگاه تهران بود که بعد از کش‌وقوس‌های فراوان شورای عالی فرهنگی بعد از نزدیک یک سال و نیم رئیس دانشگاه تهران را مشخص کرد. همچنین بحث دانشجویان محروم از تحصیل و رسیدگی به پرونده آن‌ها اولین مطالبه فعالین دانشجویی بوده و هست. اگر جنبش دانشجویی نتواند مسائل مربوط به خود را دنبال کند در فضای کلی‌تر هم موفق نخواهد بود.

این فعال دانشجویی یادآور شد: در سیاست داخلی هم مطالباتی داشته از آن جمله رفع محدودیت‌های احزاب و گروه‌ها و فشارهایی که برای تعطیل شدن این برنامه‌ها و لغو شدن سخنرانی‌ها می‌آید. به طور کلی جنبش دانشجویی دنبال آن است که قانونگرایی در جامعه شکل بگیرد. بحث ممنوع‌التصویری رئیس‌جمهور سابق و پیگیری دلیل این کار هم از دیگر مطالبات جنبش دانشجویی بوده است. اگر کسی محکوم شده یا در زندان است باید مشخص شود که به چه دلیل بوده است.

رهبری گفت: جنبش دانشجویی برای این‌که بتواند شور و نشاطی به فضای انتخابات بدهد باید به پرسش‌هایش پاسخ داده شود و برایش مشخص شود که چه افراد و گروه‌هایی هستند که مسیر غیرقانونی را در کشور پیش می‌برند. قبل از این‌که خود فعالین دانشجویی بخواهند در فضای کشور کاری انجام دهند باید اول بدانند که فعالیت برای فلان آقایی که به جریان فکری‌شان نزدیک است هزینه ندارد و قرار نیست برای تحصیل‌شان مشکلی پیش بیاید یا بازداشت شوند. این پیش‌شرط بسیار مهم است که احساس کنند در کشور قانون وجود دارد.

وی افزود: لازمه‌اش آن است که در ابتدا تکلیف آنهایی که در این چند سال به صورت غیرقانونی با ‌آن‌ها برخورد شد مشخص شود. آن وقت است که می‌شود از فعالین دانشجویی انتظار داشت که مثل سال 92 شور و نشاط انتخابات را مهیا کنند. من فکر می‌کنم که همه دانشجوها این دغدغه را دارند که کشور به سمتی برود که همه مردم خوشحال باشند و مردم را هم تشویق می‌کنند که پای صندوق‌های رأی بیایند. اما باز هم تأکید می‌کنم تا زمانی که امنیت نباشد طبیعتاً نمی‌شود از آن‌ها انتظار داشت که در عرصه فعالیت داشته باشند.

نظری با بیان این‌که جنبش دانشجویی در همه برهه‌ها از انتخابات نقش خود را ایفا می‌کند، گفت: خدا را شکر مردم ما در همه انتخابات‌ها به صورت آزادانه حضور داشتند و جنبش دانشجویی را هم به عنوان بخشی از بدنه نخبگانی جامعه در همه برهه‌ها از انتخابات نقش خود را ایفا کردند. میزان موفقیت جنبش دانشجویی به پایبندی او به آرمان‌های خودش بستگی دارد. آرمان‌های جنبش دانشجویی مثل عدالت‌خواهی، استبدادستیزی و استکبارستیزی باید چراغ راهنمای جنبش دانشجویی باشد.

وی افزود: باید نمایندگانی وارد مجلس شوند که ساده‌زیستی سرلوحه زندگی‌شان باشد. نگاه روشن و همه جانبه به مسأله عدالت بسیار مهم است. این‌که نمایندگانی وارد مجلس شوند که به قانون احترام بگذارند و از استبداد رأی بپرهیزند نه خدای ناکرده مثل اشخاصی که در فتنه 88 به رأی مردم بی‌احترامی کردند. نمایندگانی که آمریکاستیز و حامی مردم باشند. قطعاً دشمن و وابستگان آنها در داخل سعی می‌کنند جبهه طرفداران و منتقدین به اسلام ناب و خط اصیل امام (ره) را مود اهانت و تخطئه قرار دهند.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: اگر جنبش دانشجویی به آرمان‌هایش پایبند باشد و سعی کند شاخص‌های امام (ره) را در جامعه ترویج دهد و به طور مقابل در برابر تحریم‌کنندگان امام (ره) بایستد آن موقع وظیفه خود را انجام داده است.

تنظیم و برگزاری نشست از خبرنگار ایسنا: صدف صمیمی

انتهای پیام

کد N871316

وبگردی