آفتاب

ناپایداری اصولگرایان با جبهه پایداری و یاران پیشین احمدی نژاد

ناپایداری اصولگرایان با جبهه پایداری و یاران پیشین احمدی نژاد

نزدیک شدن به موعد انتخابات مجلس مناسبات انتخاباتی را در دو جبهه اصولگرایان و اصلاح طلبان گرمتر از همیشه کرده است.

زینب صفری: آنچه که هر دو گروه بر آن تمرکز کرده اند تلاش برای از بین بردن چند دستگی های درون جبهه ای است. هر دو جریان تلاش می کنند تا با انسجام و وحدت بیشتری پادر میدان رقابت بگذارند.

اما در جبهه اصولگرایی آیت الله مهدوی کنی و حبیب الله عسگراولادی که در دوره های قبلی ساز و کار رسیدن به اجماع در میان اصولگرایان را با جدیت پیش می بردند حالا نیستند تا نقش تسهیل گر خود را ایفا کنند. اصولگرایان که تجربه موفقی از رسیدن به اجماع در انتخابات مجلس هفتم و هشتم حول محور جامعیتن و به ویژه شخص آیت الله مهدوی کنی و بهره گیری از شیوه های کدخدامنشانه داشتند در ادامه اما نتوانستند این تجربه را تکرار کنند.

ظهور جبهه پایداری در جبهه اصولگرایی و کوبیدن آنها بر طبل تک روی و واگرایی کار را برای اصولگرایان سخت تر کرده است. آنها که رسما در آستانه انتخابات مجلس نهم اعلام حضور کردند، در همان انتخابات تلخی حضور خود را  بیش از هر کس به آیت الله مهدوی کنی چشاندند. درست وقتی که جامعتین با محوریت آیت الله طرح وحدت 7+8  و تشکیل جبهه متحد اصولگرایان را مطرح کردند جبهه پایداری با اما و اگرهای خود تن به این وحدت نداد و لیست مجزایی در انتخابات مجلس نهم ارائه کرد.

اما انتخابات ریاست جمهوری یازدهم صحنه دیگری از به نمایش درآمدن چنددستگی در میان اصوگرایان بود. آنجا که آنها در آن انتخابات با 5 کاندید وارد شدند. سعید جلیلی و محسن رضایی از همان ابتدا تن به هیچ ائتلافی ندادند و در عمل اعلام کردند که تا پایان عرصه رقابت را ترک نخواهند کرد. اما سه نفر دیگر (قالیباف، ولایتی، حداد) هم که ابتدا ائتلافی را شکل داده بودند در ادامه در عرصه رقابت ماندند تا اینکه در آخرین ساعات باقی مانده به انتخابات حدادعادل نه به نفع دو متحد دیگر خود که به نفع جریان اصولگرایی کنار کشید.

افزون بر این آخرین تجربه انتخاباتی اصولگرایان یعنی انتخابات هیئت رییسه مجلس نهم نشان داد باز هم پایداری ها قرار نیست به تعهدات درون جناحی پایبند بمانند. در آن انتخابات علی لاریجانی از فراکسیون رهروان ولایت کاندید ریاست مجلس شد و در حالی که حداد عادل رییس فراکسیون اصولگرایان به عنوان رقیب او اعلام کرد که این فراکسیون برای حفظ وحدت میان اصولگرایان کاندیدایی در این انتخابات نخواهد داشت؛ اما روح الله حسینیان از اعضای موثر جبهه پایداری و عضو فراکسیون اصولگرایان در اخرین لحظه کاندید ریاست مجلس شد تا بار دیگر به اصولگرایان یادآوری کند جبهه پایداری راه خود را می رود.

به این ترتیب جریان اصولگرایی با ظهور جبهه پایداری و نافرمانی مکرر آنها با هر مدل وحدتی و همینطور بعد از فقدان آیت الله مهدوی کنی با شکاف رهبری تاثیرگذار در میان نیروهای خود مواجه شده است. حالا در شرایطی که این روزها شاهد ائتلاف حزب موتلفه و ایثارگران با جبهه پایداری و تقویت موضع این اصولگرایان همیشه ناراضی هستیم باید دید آیا جریان اصولگرایی می تواند در غیاب چهره های تاثیر گذار، خود  را از شبح چند دستگی برهاند یا خیر؟.اگرچه حمیدرضا ترقی عضو ارشد موتلفه در اظهار نظری گفته "جبهه پایداری به خرد جمعی اعتقاد پیدا کرده است". اما کارنامه این جبهه تازه از راه رسیده اصولگرایی جز این را نشان می دهد. اوضاع وقتي پيچيده تر مي شود كه ياران پيشين احمدي نژاد در دولت هاي نهم و دهم نيز با پرچم اصولگرايي به ميدان آمده اند. اگرچه هنوز هيچيك از طيف هاي قديمي تر اصولگرا آن ها را در نشست هاي وحدت اصولگرايي دعوت نكرده اند.  

٢٩٢١٤

 

کد N871285

وبگردی