آفتاب

یونان در آستانه جدایی ازحوزه یورو/خشم اتحادیه اروپا از برگزاری همه پرسی

یونان در آستانه جدایی ازحوزه یورو/خشم اتحادیه اروپا از برگزاری همه پرسی

ایرنا نوشت:

طرح دولت یونان برای برگزاری همه پرسی درمورد خواسته های وام دهندگان غربی، سبب خشم اتحادیه اروپا شد و این کشور در آستانه خروج از حوزه یورو قرار گرفت.

به گزارش ایرنا از آتن، طرح دولت یونان برای برگزاری همه پرسی در باره خواسته های وام دهندگان، سبب افزایش تنش بی سابقه در روابط آتن و بروکسل شده و این کشور را در آستانه خروج از حوزه یورو قرار داده است.

در این رابطه نخست وزیر یونان به رد کامل پیشنهادهای یونان توسط اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول در جلسه وزیران اقتصادی و دارایی کشورهای حوزه یورو اشاره کرد و گفت که ملت تنها تصمیم گیرنده در مورد سرنوشت کشور و رابطه آن یا اتحادیه اروپا هستند.

وی همچنین بر اجرای همه پرسی در این کشور تاکید کرد.

«لکسس چیپراس» با انتقاد شدید از اتحادیه اروپا گفت: یونان تمام تلاش های خود برای باقی ماندن در اتحادیه اروپا و حوزه یورو را طبق خواسته ملت انجام داد اما به نظر می رسد که این اتحادیه به خواست ملت یونان و دموکراسی حاکم بر این اتحادیه احترام نمی گذارد.

در همین حال رسانه خبری یونان از بروکسل گزارش دادند، وزیر اقتصاد و دارایی یونان حاضر به امضای بیانیه مشترک بعد از اجلاس اتحادیه اروپا نشد و این اجلاس را ترک کرد.

همچنین جلسه وزیران اقتصاد و دارایی کشورهای حوزه یورو بدون حضور وزیر اقتصاد و دارایی یونان برای تصمیم گیری ادامه یافت.

«یانیس واروفاکیس» با انتقاد شدید از همتایان خود گفت: اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول نه تنها خواستار ادامه سیاست ریاضت اقتصاد، بلکه شدت بخشیدن به آن هستند اما دولت یونان چنین درخواستی را نخواهد پذیرفت.

وزیر اقتصاد و دارایی یونان در ادامه افزود: دولت چپ گرای یونان نمی تواند به سیاست ریاضت اقتصادی نادرستی که توسط دولت های قبلی اجرا و کشور را به سوی ورشکستگی و شهروندان را به سمت بی خانمانی سوق داده است، ادامه دهد.

4949

کد N871225

وبگردی