آفتاب

رئیس گروه یورو: همه‌پرسی آتن در زمینه کمک مالی اروپا باب مذاکرات را می‌بندد

رئیس گروه یورو: همه‌پرسی آتن در زمینه کمک مالی اروپا باب مذاکرات را می‌بندد

پس از اعلام برگزاری رفراندوم در یونان برای قبول یا رد بسته نجات مالی، اتحادیه اروپا تصمیم گرفت کمک‌های خود به این کشور را تمدید نکند و این در حالی است که اعتبار بسته موسوم به نجات در پایان ژو‌ئن تمام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یرون دایسلبلوم، وزیر دارایی هلند و رئیس گروه حوزه پولی یورو در خاتمه نشست وزیران دارایی اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: این طرح شامگاه سه‌شنبه متوقف خواهد شد. محافل دیپلماتیک پیش‌تر، خبر این تصمیم را به صورت غیر رسمی اعلام کرده بودند.

با این تصمیم، شانس پرداخت اعتبارات مالی به یونان از بین می‌رود. اعتباراتی که شامل پرداخت ۲/ ۷ میلیارد یورو توسط اتحادیه اروپا و صندوق جهانی پول به یونان بود و به تامین شرایط وام‌دهندگان منوط می‌شد. علاوه بر این نزدیک ۱۱ میلیارد یوروی دیگر نیز که قرار بود برای ثبات بانک‌های یونانی اختصاص یابند، به چنین مصرفی نخواهند رسید.

تصمیم اتحادیه اروپا، مذاکراتی را که از پنج ماه قبل بین کشورهای کمک‌دهنده و دولت یونان آغاز شده و هدف آن اصلاحات مالی و تدابیر ریاضتی بود، به شکست خواهد کشاند. یونان به طور جدی نیاز به پول دارد و دولت این کشور باید در سی‌ام ژوئن و به رغم تنگناهای مالی، ۵۴/ ۱ میلیارد یورو به صندوق جهانی پول بازپس دهد.

وزیر دارایی هلند گفته است که پیشنهاد یونان برای برگزاری رفراندوم منصفانه نبود و این کشور آخرین امکان برای توافق با اروپا را از دست داد. وی ادامه داد: ما برای حفظ قدرت حوزه یورو مصمم هستیم.

زمینه انسداد در مسیر گفت‌و‌گوها به اعلام الکسیس سیپراس، نخست‌وزیر یونان باز می‌گردد که شامگاه شنب با حضور در تلویزیون سراسری یونان، از برگزاری همه‌پرسی در کشورش برای پذیرش شرایط پیشنهادی وام‌دهندگان بین‌المللی خبر داد. سپیراس خواسته بود که وام‌های اروپا تا برگزاری این رفراندوم تمدید شوند.

او تاکید کرده بود که یونان در آستانه پرسشی تاریخی قرار دارد که در سرنوشت نسل‌های آینده دخیل است. به گفته او این رفراندوم موجب خواهد شد که مردم بدون هیچ فشار و بیمی تصمیم بگیرند.

به گزارش یورو نیوز، دایسلبلوم این پیشنهاد سیپراس را "تصمیمی غم‌بار" برای مردم یونان خواند. وی که از تصمیم آتن حیرت‌زده است، گفت: تصمیم غم انگیزی است برای یونان، زیرا این تصمیم باب گفت‌وگوهای آتی را می‌بندد؛ حال آن که به نظر من راه گفت‌وگو همیشه باز بوده است.

انتهای پیام

کد N871192

وبگردی