آفتاب
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

توسعه فعالیت های قرآنی مهمترین برنامه فرهنگی دولت است

توسعه فعالیت های قرآنی مهمترین برنامه فرهنگی دولت است

مشهد- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاح دهمین نمایشگاه قرآن مشهد گفت: توسعه فعالیت های قرآنی به صورت جدی جزو لاینفک برنامه های دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی جنتی در آیین افتتاح دهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد مقدس که در سالن عطار نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار شد اظهار داشت: جایگاه قرآن در کشور ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی بسیار ارتقاء پیدا کرده است و در حال حاضر اکثر جمعیت ایران اسلامی با تدبر با قرآن انس گرفته اند.

وی با بیان این که یکی از وظایف ما حفظ قرآن است تصریح کرد: انس با قرآن بدون تدبر و تفکر در آن امکان پذیرنیست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: تردیدی نیست که ظاهر قرآن و تلاوت کلام وحی و همه امور ظاهری مرتبط با قرآن مقدس است اما آنچه که در سرنوشت انسان تأثیر مثبت می گذارد عمل به آموزه های قرآنی است.

وی ادامه داد: آنچه برای ما اهمیت حیاتی دارد اینست که قرآن در سبک زندگی روزانه مردم تأثیر بگذارد و فرهنگ بیداری برای انسان ها به ارمغان بیاورد.

جنتی قرآن را کتابی که انسان را از ظلمت ها و تاریکی ها نجات می هد معرفی کرد و افزود: برگزاری نمایشگاه قرآن تنها بخش کوچکی از عظمت این کتاب آسمانی را نشان می دهد.

وی با بیان این که قرآن کتابی است که برای همه اعصار و دوران ها درس زندگی است افزود: همه می توانند از این اقیانوس بی کران رحمت الهی در مقابله با مشکلات و دشواری ها و برای رسیدن به یک جامعه اسلامی به معنای واقعی آن استفاده کنند.

جنتی با تأکید بر این که امروز جامعه بشری بیش از هر زمان دیگر به رهنمودهای قرآن نیاز دارد افزودوی ادامه داد: ما امیدواریم که بتوانیم از همه ظرفیت های کشورها برای آشنایی بیشتر مردم با این کتاب آسمانی استفاده کنیم.

ایجاد بستر برای تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن

جنتی با اشاره به دستیابی به ۱۰ میلیون حافظ در سراسر کشور اشاره کرد: برای تحقق این آرمان که مقام معظم رهبری مطرح کرده اند نیاز به تربیت حافظان قرآن و حمایت از هنرمندان و نوآواران و فعالان قرآنی و فراهم کردن بستر رشد و نوآوری برای همه علاقه مندان قرآن کریم دارد.

وی تصریح کرد: همه ما باید تلاش کنیم در تمام برنامه ها در موضوعاتی که در تفسیر قرآن نوشته می شود و نیز در ساخت فیلم ها با موضوعات قرآنی حمایت کامل را صورت دهیم.

وی به لزوم ترویج سبک زندگی اسلامی مبتنی بر آموزه های قرآن اشاره کرد و افزود: برپایی نمایشگاه قرآن در ماه رمضان امروز در سراسر کشور به عنوان یک سنت و آیین درآمده است.

وی ادامه داد: حضور این جمعیت عظیم و باشکوه که امروز در این محفل نورانی شرکت کرده اند علاقه مردم مشهد نسبت به آستان مقدس قرآن و اهل بیت نشان می دهد.

وزیر ارشاد با اشاره به همت و تلاش همه مسئولان و دست اندرکاران در برپایی نمایشگاه قرآن و عترت گفت: نمایشگاه دهم قرآن و عترت مشهد با شعار زیبنده قرآن و امت اسلامی همدلی و همزبانی فرصت مناسبی برای تجلیل از همه فعالان قرآنی و تقدیر از قاریان و حافظان قرآن است.

وی تصریح کرد: در سال های اخیر در چاپ قرآن مکتوب و ترجمه های بسیار فاخر و ساخت نرم افزارها و همچنین در فعالیت در فضای مجازی فرصت خوبی برای همه ملت های مسلمان در استفاده از قرآن ایجاد شده است.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد: برگزاری نمایشگاه  قرآن و عترت در جهت اعتلا و توسعه فرهنگ قرآنی به عنوان بازآفرینی فرهنگ و تمدن قرآنی مورد بهره برداری قرار گیرد.

کد N871129

وبگردی