آفتاب

وزارت خارجه آمریکا: حقوق بشر بین تروریسم و ضد تروریسم فراموش شده است

وزارت خارجه آمریکا: حقوق بشر بین تروریسم و ضد تروریسم فراموش شده است

"2014 سال سختی برای حقوق بشر بود." این جمله تام مالینفسکی دستیار وزیر خارجه آمریکاست که همزمان با انتشار گزارش سالانه این نهاد از وضعیت حقوق بشر در سراسر جهان ایراد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری تحلیلی فارن پالسی، در پی انتشار گزارش وزارت خارجه آمریکا از وضعیت حقوق بشر در سراسر جهان جان کری، وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری خود گفت: گزارش وزارت خارجه آمریکا به وضعیت حقوق بشر طی سال گذشته پرداخته است؛ سالی که طی آن گروه‌هایی چون داعش و بوکوحرام به هر نقض حقوق بشری چون قتل‌های گسترده، خشونت‌های جنسی، بردگی و... دست زدند.

کری همچنین تاکید کرد: اما در قبال افزایش افراطی‌گری، بسیاری از دولت‌ها واکنش‌های سرکوبگرانه بیشتری نشان داده و حقوق بشر را بیش از پیش نقض کردند و این امر یک چرخه باطل را به وجود آورده است.

وزیر خارجه آمریکا در این باره گفت: ما با نابود کردن یک روستا آن را از خطر داعش یا بوکوحرام حفظ نمی‌کنیم و روشن است که تروریسم بهانه درستی برای سرکوب مخالفان و رقبای سیاسی، کاهش حقوق جامعه مدنی یا انگ زدن به فعالان جریان‌های صلح‌آمیز نیست. اقداماتی از این دست علاوه بر اینکه ناعادلانه است مستقیما به نفع تروریست‌ها نیز عمل می‌کنند.

در نمونه‌هایی از این اقدامات، مالینفسکی به پرونده‌های وبلاگ‌نویس عربستانی و فعال سیاسی اشاره کرد و گفت: یک دادگاه سعودی رائف بدوی، وبلاگ‌نویس لیبرال عرب را به اتهام فعالیت تروریستی به 1000 ضربه شلاق محکوم کرد. چین نیز الهام تهتی، روشنفکر این کشور را به جدایی‌طلبی متهم و برای وی پرونده‌سازی کرد.

به گفته مالیفسکی گزارش‌های حقوق بشر از مهم‌ترین گزارش‌هایی است که وزارت خارجه آمریکا هر سال منتشر می‌کند و هدف آن هدایت سیاست خارجه و تصمیمات آژانس‌های دولتی آمریکا و کنگره است.

در تازه‌ترین این گزارش‌ها به جزییات چگونگی از هم پاشیدگی مردم بسیاری از کشورها طی سال 2014 پرداخته شده است؛ مردمی که از یک سو با افراطی‌گران دست به گریبان بوده و از سوی دیگر با دولتی سرکوب‌گر مواجه‌اند.

دستیار وزیر خارجه آمریکا در ادامه اظهاراتش با اشاره به ریشه شکل‌گیری گروه‌های افراطی خاطرنشان کرد: این گروه‌ها از هیچی سر بر نیاورده‌اند. گروهی چون بوکوحرام به دلیل انفعال دولت توانست بخش‌هایی در شمال نیجریه را به لرزه اندازد. محرومیت سنی‌ها در عراق نیز موجب حمایت آنها از داعش و پیروزی‌های این گروه در عراق شد.

با این حال در این گزارش‌های حقوق بشری به وضعیت خود آمریکا پرداخته نشده است. این گزارش‌ها بیشتر اقداماتی را تشریح کرده‌اند که به وسیله آنها قدرت جاسوسی و شناسایی در کشورهایی چون کانادا و استرالیا مانند آمریکا افزایش یابد؛ کشورهایی که سال گذشته به اسم مبارزه با تروریسم به صورت آشکار حقوق شهروندانشان را نقض کردند.

مالینفسکی در ادامه از پاسخ به سوالی درباره شکایات فلسطین در دادگاه بین‌المللی طفره رفت.

همانطور که انتظار هم می‌رفت، در این گزارش‌ها شدیدا از ایران و کوبا انتقاد شده است.

وزیر خارجه آمریکا در پایان این کنفرانس خبری هنگام ترک سالن با سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر امیدواری وی نسبت به دستیابی توافق هسته‌ای با ایران رو به رو شد و پاسخ داد: بله من امیدوارم و ادعا نمی‌کنم که بدبین هستم.

انتهای پیام

کد N871030

وبگردی