آفتاب
آملی لاریجانی:

تا دو سال آینده به طور قطع چهره دستگاه قضایی تغییر می‌کند

تا دو سال آینده به طور قطع چهره دستگاه قضایی تغییر می‌کند

رئیس دستگاه قضایی گفت:‌ در سال 93 ،‌قریب به 15 میلیون پرونده در بخش‌های مختلف وارد دستگاه قضایی شده است.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، آیت الله صادق آملی لاریجانی پس از تجدید میثاق با آرمان های امام خمینی(ره) با حضور در جمع خبرنگاران درباره قوه قضاییه مطلوب از دیدگاه امام خمینی(ره) اظهار کرد: در قانون اساسی که به تائید امام خمینی(ره) نیز رسیده است در اصول مخالف آن برای قوه قضاییه مسئولیت‌های زیادی در نظر گرفته شده است که این اختیارات فراتر از رسیدگی به دعاوی است.

وی ادامه داد: در اصل 156 قانون اساسی علاوه بر رسیدگی به منازعات و حل و فصل خصومات، بحث احیای حقوق عامه،‌ عدالت و آزادی‌های مشروع، پیشگیری از وقوع جرم، بحث نظارت و بازرسی نسبت به دستگاهای اجرایی مطرح شده است که این مسائل فراتر از حل وفصل خصومات است.

وی خاطر نشان کرد: امام (ره) در اوایل انقلاب اسلامی با انگیزش عده زیادی از روحانیون فرموده بود که اگر قوه قضاییه در کشور سالم و صالح باشد بقیه اعضای کشور نیز سالم و صالح می‌شوند. این مسأله نشان می‌دهد که دستگاه قضایی در رسیدن به اهداف و مسائلی که برای آن ترسیم شده چه مقدار اهمیت دارد.

رئیس دستگاه قضا گفت:‌ از ابتدای انقلاب با معماری‌های شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی و راهنمایی امام راحل و مقام معظم رهبری ،‌قوه قضاییه دائما در سیر تکامل بوده است اما تا رسیدن به اهدافی که ترسیم شده است فاصله داریم. مردم باید به دستگاه قضایی احساس اعتماد داشته باشند و بدانند که اگر کسی حقش ضایع شد می‌تواند در دستگاه قضایی به حق خود برسد.

وی تصریح کرد: معتقدیم که مراجعه مردم به دستگاه قضایی روزافزون شده است که قریب به 15 میلیون پرونده در سال گذشته در بخش‌های مختلف وارد قوه قضاییه شده است این موضوع هرچند امکان دارد از یک سو موجب دغدغه شود اما نشان می‌دهد که مردم به دستگاه قضایی اعتماد دارند.

وی اظهار کرد: همکاران ما در دستگاه قضای تلاش بسیار زیادی برای رسیدگی به آن تعداد پرونده را انجام می‌دهند و امروز تقریبا بیش از این تعداد پرونده‌های وارده، پرونده رسیدگی شده داریم؛ لذا همه این مسائل موجب امیدواری است و امیدواریم این سیر تکاملی ادامه یابد. همچنین نظارت‌ها امروز در دستگاه قضایی تشدید شده است و در عین حال که به کاستی‌های فراوان شامل کمبود نیروی انسانی و کمبود بودجه اذعان داریم اما از نظر مدیریتی تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا این کمبودها برطرف شود.

آملی لاریجانی گفت:‌ امیدوریم این مسیر تکاملی ادامه داشته باشد و دوستان و همکاران ما تلاش بسیار مضاعفی دارند تا آن‌چه که اسباب رضایتمندی مردم است انجام شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اقدامات عملی قوه قضاییه برای جلب اعتماد عمومی اظهار کرد: اقدامات بسیار زیادی در این راستا صورت گرفته که در مصاحبه تلویزیون آن را ارائه کردم و همچنین در همایش سران سه قوه که فردا (یکشنبه) برگزار می‌شود این اقدامات را ارائه خواهم کرد، تلاش ما در چند سال گذشته جهت تسهیل دسترسی مردم به قوه قضاییه و استفاده از فناوری‌های نوین و جذب نیروهای قضایی بوده است که در همین راستا در چند سال گذشته 4 هزار نیروی قضایی جدید به دستگاه قضایی جذب شده‌اند. این تعداد قاضی معادل با یک دوم تمام قضاتی است که هم‌اکنون درقوه قضاییه مشغول به کار هستند و این مسأله به طور قطع چهره دستگاه قضایی را تغییر می‌دهد و طی یکی دوسال آینده این تغییر را شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد:‌ همچنین در چند سال گذشته نظارت‌ها در درون دستگاه قضایی و نسبت به دستگاه اجرایی تشدید شده است و مفاسد اقتصادی و بانک‌ها را به طور جد در دستور کار قرار داریم؛ مطمئنیم که مجموعه تلاش‌های صورت گرفته چهره دستگاه قضایی را برای بین مردم تغییر خواهد داد و آثار بسیار مطلوبی در پی خواهد داشت.

انتهای پیام

کد N871002

وبگردی