آفتاب

ولایتی: دیر و زود شدن مذاکرات مهم نیست؛ما پیروزیم

ولایتی: دیر و زود شدن مذاکرات مهم نیست؛ما پیروزیم

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع گفت: هرگاه جمهوری اسلامی ایران بر حقوق خود پافشاری و استقامت کرده است پیروز شده است، امروز نیز دیر و زودشدن مذاکرات ایران با 1+5 اهمیت چندانی ندارد چرا که در هر صورت ما با استقامت بر حقوق‌مان پیروز خواهیم شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در دیدار قائم مقام وزیر امور خارجه کره جنوبی با دکتر علی‌اکبر ولایتی که عصر شنبه در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع برگزار شد ولایتی داعش را یکی از خطرناک‌ترین و خشن‌ترین گروه‌های تروریستی جهان دانست و تاکید کرد: آن‌ها فرقی بین مسلمان، مسیحی و سایر ادیان قائل نیستند و همه را می‌کشند.

وی با اشاره به تحولات اخیر سوریه گفت: متاسفانه سوریه تبدیل به آزمایشگاهی برای عملیات تروریستی و تامین جنایات گروه‌های تروریستی شده است تا جایی که در این کشور تروریست‌ها غیرنظامیان و افراد عادی را به راحتی سر می‌برند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع با اشاره به رابطه داعش با برخی کشورهای غربی گفت: از شما به عنوان قائم مقام وزیر امور خارجه کره جنوبی درخواست می‌کنم که به برخی کشورهایی که امروز از تروریست‌ها حمایت می‌کنند یادآوری کنید که گروه‌های تروریستی و تکفیری منطقه روزی دامن کشورهای حامی‌شان را خواهند گرفت بنابراین آن‌ها باید هرچه زودتر دست از حمایت‌های خود بردارند.

هم‌چنین قائم مقام وزیر امور خارجه کره جنوبی بر گسترش روابط دو کشور که از سال 1962 تا امروز ادامه داشته است تاکید کرد و گفت: روابط دو کشور بسیار مثبت و سازنده بوده است و امیدواریم که اقدامات لازم جهت گسترش آن نیز صورت بگیرد.

او ادامه داد: من حامل پیام دوستی کره جنوبی برای ملت ایران هستم. هم‌چنین اعلام می‌کنم که ما به دنبال بهبود روابط دو کشور هستیم.

کوپائه با بیان این که همکاری‌های کشورها می‌تواند آینده جهان را تامین کند خاطرنشان کرد: ما از سال گذشته روابط دوجانبه ایران و کره جنوبی را در دستور کار قرار داده‌ایم و امیدواریم که هرروز شاهد بهبود این روند باشیم.

به گزارش خبرنگار ایسنا، علی‌اکبر ولایتی همراه با قائم مقام وزیر امور خارجه کره جنوبی پس از دیدار و گفت‌وگو پیرامون روابط دو جانبه و مسائل منطقه در جمع خبرنگاران حاضر و به سوالات آن‌ها پاسخ گفتند.

ولایتی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در رابطه به این که ارزیابی‌ شما از قانون الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای چیست و آن را در حمایت از تیم مذاکره کننده می‌دانید؟ این‌طور پاسخ داد که قانون الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای قانونی حمایتی بوده و مطمئنا در حمایت از تیم مذاکره کننده است.

وی در پاسخ به این سوال که حمایت نهادها و سازمان‌ها از تیم مذاکره کننده را با توجه به حمایت‌های مقام معظم رهبری چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: مقام معظم رهبری از مذاکره و تیم مذاکره کننده ما حمایت می‌کنند و مذاکره کنندگان ما نیز در چارچوبی که رهبری ترسیم کرده‌اند مذاکرات خود را دنبال کرده و از این به بعد نیز به همین منوال دنبال خواهند کرد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع ادامه داد: مساله مهم آن است که جمهوری اسلامی ایران بر مبنای اصول خود حرکت می‌کند و در همین چارچوب می‌خواهد از انرژی صلح آمیز هسته‌ای در چارچوب مقررات بین‌المللی و با نظارت آژانس استفاده کند بدون تسلیم زیاده خواهی‌های طرف مقابل شود.

او ادامه داد:‌ ما در این روزها و هفته‌های اخیر شاهد برخی اظهارنظرهای مقام‌های آمریکایی و اروپایی بودیم که این اظهارات خارج از توافقی بود که در ژنو صورت گرفته بود.

ولایتی با بیان این که اعضای 1+5 و ایران باید پایبند به مبانی‌ باشند که مورد قبول دو طرف است افزود: در چارچوب این توافق حقوق ایران در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای باید محفوظ باشد بدون این که محدودیتی لحاظ شود در عین حال تمام خطوط قرمز هم باید رعایت شود و با این شرایط در چارچوب مواردی که مشخص شده گفت‌وگوها ادامه پیدا می‌کند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تاکید کرد: هرگاه جمهوری اسلامی ایران بر حقوق خود استقامت داشته و از حقش دفاع کرده پیروز بوده است و این بار هم مهم نیست که مذاکرات زودتر یا دیرتر به سرانجام برسد چرا که قطعا ما پیروز هستیم و هم‌چنین ما با کسی بر سر حقوق خودمان معامله نکرده‌ایم و توانسته‌ایم پیروز باشیم. در همین راستا برای مذاکره‌کنندگان مان نیز آرزوی موفقیت داریم و امیدوار هستیم به نتایج مطلوبی دست یابند.

ولایتی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با این که آیا گفت‌وگویی با قائم مقام وزیر خارجه کره جنوبی در رابطه با مذاکرات هسته‌ای داشتید یا نه? نیز گفت: ما پیرامون مسائل هسته‌ای با یکدیگر گفت‌وگو کردیم و در عین حال قائم مقام وزیر خارجه کره جنوبی نیز بر حقوق ملت ایران در بهره‌مندی از انرژی هسته‌ای صلح آمیز تاکید داشت و اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران باید مانند سایر کشورها در چارچوب و مقررات بین‌المللی از انرژی هسته‌ای به صورت صلح آمیز استفاده کند البته ناگفته نماند که 40 درصد از تولید برق کره جنوبی نیز از طریق انرژی هسته‌ای تامین می‌شود.

انتهای پیام

کد N870939

وبگردی