آفتاب
ولایتی در جمع خبرنگاران:

اظهارات آمریکایی‌ها خارج از توافق ژنو است/تسلیم زیاده‌خواهی نشویم

اظهارات آمریکایی‌ها خارج از توافق ژنو است/تسلیم زیاده‌خواهی نشویم

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک با بیان اینکه مقامات آمریکایی و اروپایی گاهی اظهاراتی می‌کنند که خارج از توافق ژنو است، گفت: حقوق هسته‌ای ایران بدون هیچ گونه محدودیتی باید محفوظ بماند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه دیدار قائم مقام وزیر خارجه کره جنوبی در جمع خبرنگاران با اشاره به فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب در خصوص مساله هسته‌ای، اظهار کرد: مقام معظم رهبری از مذاکره و مذاکره‌کنندگان حمایت می‌کنند و تیم هسته‌ای نیز در چارچوب ترسیم شده از سوی رهبر معظم انقلاب مذاکرات را ادامه می‌دهند و از این پس هم باید همین‌طور باشد.

وی افزود: آنچه که آقای ظریف در اظهارات خود گفته است، چیزی غیر از این نبوده است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک با بیان اینکه جمهوری اسلامی بر مبنای اصولی خود حرکت می‌کند، خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی می‌خواهد در چارچوب مقررات بین‌المللی و با نظارت آژانس اتمی و بدون اینکه تسلیم زیاده‌خواهی‌های طرف‌های مذاکره‌کننده بشود، از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای استفاده کند.

ولایتی با اشاره به برخی سخنان مقامات غربی تصریح کرد: ما در روزهای اخیر شاهد بودیم که گاهی مقامات آمریکایی و اروپایی اظهاراتی می‌کنند که خارج از آن توافقی است که در ژنو منعقد شده است. باید تمام طرفین یعنی 1+5 و ایران پایبند به مبانی‌ای باشند که مورد قبول دو طرف است تا در این چارچوب حقوق ایران بدون هیچ‌گونه محدودیتی در استفاده کامل صلح‌آمیز هسته‌ای محفوظ بماند.

وی تاکید کرد: باید مذاکرات در چارچوب همین شرایط و نقاطی که مشخص شده است، ادامه پیدا کند که بدون تردید ملت ایران چه مذاکرات زودتر به نتیجه برسد و چه دیرتر، برنده است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک افزود: تاریخ بعد از انقلاب اسلامی نشان داده است هر جا که ما از حقوق خود با استقامت، حمایت و حفاظت کردیم و بر سر آن با کسی معامله نکردیم، توانستیم برنده میدان شویم.

ولایتی در پاسخ به این سئوال که آیا با مقام کره‌ای در خصوص مساله هسته‌ای گفتگو‌یی داشتید یا خیر؟ گفت: قائم مقام وزیر خارجه کره جنوبی در دیدار امروز اظهار داشت که جمهوری اسلامی باید در چارچوب مقررات بین‌المللی به صورت صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای استفاده کند. امروز کره جنوبی 40 درصد تولید برق را از انرژی هسته‌ای دارد.

وی در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی مبنی بر الزام دولت بر حفظ دستاوردهای هسته‌ای، تاکید کرد: این طرح در حمایت از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تصویب شده است.

کد N870816

وبگردی