آفتاب

بیکدلی: تنها حمایت از تمامیت ارضی سوریه کافی نیست

بیکدلی: تنها حمایت از تمامیت ارضی سوریه کافی نیست

سفیر ایران در آنکارا با اشاره به تحولات سوریه تاکید کرد: بسیار حائز اهمیت است که ترکیه و ایران بر حفظ تمامیت ارضی سوریه تاکید می‌کنند اما این خود به تنهایی کافی نیست. باید هر چه سریع‌تر برای برقراری ثبات و صلح در سوریه تلاش کنیم و کمک کنیم که گفت‌وگوهای ملی در این کشور آغاز شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و به نقل از خبرگزاری هابرلر ترکیه، علیرضا بیکدلی در جمع خبرنگاران و اعضای انجمن دیپلماسی ترکیه گفت:‌ اتفاقات ناگوار در دنیای اسلام حتی در ماه رمضان نیز ادامه دارد که این اتفاقات از توطئه‌های ایجاد شده علیه کشورهای مسلمان نشات می‌گیرد. برخی از حکومت‌های سرکوب‌گر با سوءاستفاده از فشارهای اقتصادی، مذهبی و قومی تلاش می‌کنند که عمر حکومت خود را طولانی کنند. تنها راه چاره برای مقابله با این روند همکاری منطقه‌یی است.

بیکدلی با اشاره به ساختار قومی و مذهبی منطقه خاطرنشان کرد: اگر کشورهای منطقه برای حل مسائل و مشکلات با هم همکاری کنند برنده می‌شوند اما اگر جدا از یکدیگر حرکت کنند می‌بازند. ایران و ترکیه دارای یک وظیفه تاریخی هستند. ایجاد روابط برادری و اتحاد میان دو کشور می‌تواند آرامش را برای منطقه به همراه داشته باشند.

وی با اشاره به تحولات منطقه گفت: اگر به پیشنهادات و پروژه‌های ارائه شده از سوی ایران برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان، یمن،‌ سوریه و عراق نگاهی داشته باشید متوجه می‌شوید که چه کشوری به دنبال متوقف کردن جنگ‌ها و برقراری آتش‌بس است. ایران برای کمک به کشورهای درگیر بحران در جهت برقراری صلح و ثبات بدون پیش شرط آماده همکاری است.

سفیر ایران در آنکارا اضافه کرد: ایران با وجود مشکلات اقتصادی برای ارسال کمک‌های انسان دوستانه پیشتاز بوده است. ایران آماده است با کشورهای دیگر برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به یمن، عراق و سوریه همکاری کنند.

او با اشاره به تحولات سوریه گفت:‌ از همان زمان آغاز بحران سوریه نسبت به عواقب مداخله خارجی در این کشور هشدار داریم. به اعتقاد ما اگر مذاکرات برای پایان بحران سوریه ایجاد نشود این مسأله قطعی است که عواقب تحولات در درجه اول مردم سوریه و سپس همسایگان سنی این کشور را در بر می‌گیرد و هم ایران و هم ترکیه از این موضوع متضرر می‌شود.

بیکدلی در پاسخ به سوالی درباره پرونده بابک زنجانی و سفر برخی از مقامات ایرانی به ترکیه برای انجام تحقیقات بیش‌تر گفت‌: این موضوع در دادگاه در حال بررسی است و هر پیشرفت جدیدی درباره این پرونده در چارچوب همکاری‌های قضایی میان دو کشور انجام خواهد گرفت.

انتهای پیام

کد N870767

وبگردی