آفتاب
سبحانی نیا در گفتگو با مهر تأکید کرد؛

اسناد «ویکی لیکس» قابل پیگیری است/ لزوم واقع‌بینی درباره عربستان

اسناد «ویکی لیکس» قابل پیگیری است/ لزوم واقع‌بینی درباره عربستان

نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی باید نسبت به روابط ما با عربستان سعودی واقع‌بینانه عمل کند، بر پیگیری حقوقی اسناد جدید «ویکی لیکس» تأکید کرد.

حسین سبحانی نیا در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به افشای اسناد جدید «ویکی لیکس» درباره تحرکات عربستان سعودی در حوزه سیاست خارجی به ویژه اقدامات این رژیم علیه ایران اظهار داشت: این توطئه‌ها و شیطنت‌های رژیم عربستان سعودی مربوط به امروز و دیروز نیست و مدت‌هاست که ادامه دارد و به ویژه در سه الی چهار سال اخیر، به صورت جدی‌تر و علنی‌تر دنبال شده و اقداماتی از این قبیل را علیه جمهوری اسلامی دنبال می‌کنند که قابل تأمل است.

وی افزود: دستگاه دیپلماسی ما باید نسبت به روند روابط ما با عربستان سعودی واقع‌بینانه عمل کند؛ درست است که امروز در دنیای اسلام «وحدت» یکی از ضرورت‌ها و نیازهاست، اما مشاهده می‌کنیم که عربستان سعودی که خود را پایگاه وحدت می‌داند، متاسفانه به یکی از عوامل تفرقه در جوامع اسلامی تبدیل شده است.

نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: رژیم آل سعود طی سال های اخیر دست به اقداماتی در عراق و سوریه زده و امروز نیز در یمن در حال انجام اقداماتی است که تصور آن نیز هیچگاه برای مسلمانان امکان‌پذیر نبود، اما می‌بینیم که به راحتی چنین اقداماتی انجام می دهند.

سفیر عربستان باید احضار شود

سبحانی نیا تصریح کرد: این مسئله نشان‌دهنده آن است که رژیم آل سعود از رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا در منطقه نیابت می‌کند و به گونه ای حرکت می‌کند که زمینه خرسندی و رضایتمندی آنها را فراهم کند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به مجموعه این اقدامات عربستان و نیز اسنادی که در رابطه با توطئه های این رژیم علیه جمهوری اسلامی افشا شده است، معتقدم این مسئله قطعاً قابل پیگیری است و مسئولان وزارت امور خارجه حداقل باید در رابطه با این موارد، از دولت عربستان توضیح بخواهند و سفیر این کشور را احضار کنند و این رژیم را بازخواست کنند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: این اسناد مهم است و می‌توان راهکارهایی را برای پیگیری جدی‌تر آنها از سوی بخش حقوقی دستگاه دیپلماسی کشور جستجو و دنبال کرد.  

کد N870750

وبگردی