آفتاب

نامه جمعیت حقوقدانان ایرانی مدافع حقوق بشر به دبیرکل سازمان ملل

نامه جمعیت حقوقدانان ایرانی مدافع حقوق بشر به دبیرکل سازمان ملل

جمعیت حقوقدانان ایرانی مدافع حقوق بشر پیرامون وقایع یمن به دبیرکل محترم سازمان ملل متحد نامه‌ای نوشت.

جمعیت حقوقدانان ایرانی مدافع حقوق بشر پیرامون وقایع یمن به دبیرکل محترم سازمان ملل متحد نامه‌ای نوشت.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، متن این بیانیه بدین شرح است:

جناب آقای بان‌کی‌مون دبیر کل محترم سازمان ملل متحد

احتراما اقدام نظامی ائتلاف عربی به رهبری عربستان که با عنوان طوفان قاطعیت تعریف شده نمایی از بدترین رفتارهای نظام بین‌الملل را توسط رژیم حاکم بر کشور عربستان به نمایش گذاشته است. این کشور در حالی مرتکب نقض قواعد بنیادین حقوق بشردوستانه منعکس در ماده 3 مکرر کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو می‌گردد که رعایت آن موارد صرف نظر از عضویت یا عدم عضویت کشورها، به عنوان قواعد آمره و حقوق بنیادین بشری مورد شناسایی جامعه بین‌المللی قرار گرفته است و نقض آن قواعد موجب جریحه‌دار شدن عواطف عمومی و در نهایت تحقق رفتار خلاف حقوق بین‌الملل می‌گردد.

یادآوری مسئولیت بین‌المللی دولت عربستان و ائتلاف عربی که وجاهت حقوقی رفتار و اقدامات آنها با توجه به مقررات و قوانین حاکم بر جنگ به شدت مورد مناقشه می‌باشد وظیفه‌ای همگانی می‌باشد که در این بین، مسئولیت جنابعالی خطیر و سرنوشت ساز است. جدای از این بعد، آنچه از اهمیت خاصی برخوردار است نوع اقدامات و رفتارهای نظامی به‌عمل آمده می‌باشد که حتی با آموزه‌های شریعت نیز همخوانی ندارد. (ممنوعیت جنگ در ماه‌های حرام). این رفتار خلاف بگونه‌ای است که مطابق ماده پنج اساسنامه دادگاه کیفری بین‌المللی مصداق جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت می‌باشد. نقض گسترده و فاحش حقوق بنیادین بشری و کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو (1949) داستان همه‌روزه مردم مظلوم و بی پناه یمن به جرم «حق بر انتخاب» و «حق تعیین سرنوشت» می‌باشد.

اصل ممنوعیت توسل به زور موضوع بند 4 ماده 2 منشور ملل متحد که کشور عربستان نیز عضو آن می‌باشد ایجاب می‌نماید رژیم آل سعود از توسل به زور خودداری کند و آن را به بهانه‌های واهی زیر پا نگذارد. نتیجه این خودسری ‌ها و تفسیرهای موسع از مفهوم دفاع مشروع نقض قواعد آمره و نادیده گرفتن حقوق افراد در راستای تعیین سرنوشت می‌باشد. اکنون این سوال از آن مقام محترم وجود دارد که با چه توجیه حقوقی می‌توان شاهد این همه جنایت علیه بشریت بود و تا کی قرار است این جنایت ادامه پیدا کند؟ بدیهی به نظر می رسد که حقوق بین‌الملل موضوع مشروعیت اقدام نظامی از رهگذر دعوت و درخواست یک دولت مستعفی و فراری را تا آن جا جلو برد که خون انسان‌های بی گناه زیادی ریخته شود.

نمی‌توان مذاکره اکثر گروه‌های سیاسی و مردم یمن را جهت حل بحران نادیده گرفت و به بهانه‌ غیرحقوقی با مداخله در امور کشور دیگر که منشور سازمان ملل متحد و گرایش جهانی که تبلور آن در قطعنامه‌های شماره 2625 و 2121 مجمع عمومی سازمان ملل ممنوعیت مداخله را اعلام داشته، زیر پا گذاشت و با حمله گسترده نظامی و ممانعت از حل بحران توسط گروه‌های سیاسی یمن که نماینده قریب به اتفاق مردم می‌باشند سعی در نفوذ در امور داخلی کشور یمن و اجبار آن به پذیرش و تحمیل اراده کشور متجاوز مداخله‌گر نمود.

با عنایت به رعایت اصل احتیاط در زمان مخاصمه، متاسفانه تمام اصول احتیاطی توسط دولت عربستان زیر پا گذاشته شده است از قبیل کشتار بی رحمانه بالغ به هزار نفر غیر نظامیان خصوصا کشتار صدها نفر از زنان و کودکان بی‌گناه، محاصره کشور یمن، هدف قرار دادن بیمارستان‌ها و مراکز فرهنگی و باستانی و زیر ساخت‌ها، تجهیز نمودن گروه‌های تروریسم، استفاده از سلاح‌های ممنوعه، تبدیل کردن یمن به سرزمین سوخته، که مطابق کنوانسیون‌های مختلف از جمله پروتکل های الحاقی شماره 1 و 2 مصوب 1977 ممنوع شده است. این اقدامات بیان گر واقعیت بسیار تلخ و غم انگیز می‌باشد که دولت عربستان با اقدامات وحشیانه مرتکب نقض تعهدات بین‌الملی و قواعد عرفی و آمره در زمینه حقوق بشر گردیده است و اصل احتیاط را کاملا نادیده گرفته و با تداوم اقدامات ویرانگرانه نظامی علیه مردم عادی خصوصا کشتار زنان و کودکان و تخریب زیرساخت‌های کشور نوعی نسل کشی را در این کشور دنبال می‌کند.

لذا جمعیت حقوقدانان ایرانی مدافع حقوق بشر با استناد به موارد پیش گفته و قوانین و قواعد و عرف بین الملل با محکومیت شدید اقدامات ضد بشری رژیم آل سعود از جنابعالی به عنوان دبیر کل محترم سازمان ملل متحد، انتظار اقدام شایسته و عاجل در پیشگیری از نقض قواعد بین‌الملل آشکار منشور سازمان ملل متحد را دارد.

انتهای پیام

کد N870680

وبگردی