آفتاب
با اشاره حادثه تروریستی لیون فرانسه

یک کارشناس مسائل اروپا: تهدیدهای تروریستی مرز نمی‌شناسد

یک کارشناس مسائل اروپا: تهدیدهای تروریستی مرز نمی‌شناسد

فرانسه روز جمعه بار دیگر شاهد عملیات تروریستی پس از کشتار مسلحانه در محل تحریریه نشریه فرانسوی شارلی ابدو بود، حادثه‌ای که به کشورهای اروپایی دوباره گوشزد کرد که دیگر تروریسم مرز نمی‌شناسد.

مرتضی مکی، کارشناس مسائل اروپا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره حمله اخیر در لیون فرانسه که منجر به کشته شدن یک نفر و زخمی شدن چند تن شد، گفت: تحولات خاورمیانه در طول چهار سال گذشته نشان داده است که مفهوم امنیت و تهدید به صورت بنیادین تغییر کرده است.

او ادامه داد: دولت‌های اروپایی قبلاً ‌تصور می‌کردند که درگیری‌های به راه افتاده در کشورهایی مانند سوریه، عراق و لیبی به گونه‌ای است که موجی از اتباع عرب تبار مقیم اروپا راهی این کشورها می‌شوند و این مسأله به نوعی می‌تواند فاز مثبتی برای اروپا به همراه داشته باشد و بدین شکل اروپا می‌تواند خود را از نیروهای افراط‌گرا برهاند که این یک تصور سطحی و بیهوده‌ بود.

این کارشناس مسائل اروپا، اضافه کرد: اتفاقات اخیر عملاً نشان داده است که دیگر تهدیدهای تروریستی مرز نمی‌شناسد و تنها محدود به کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا نیست. هرچه به جلو پیش می‌رویم کشورهای اروپایی که نقش جدی در بی‌ثباتی خاورمیانه داشتند خود نیز در معرض این تهدیدها قرار می‌گیرند.

مکی با اشاره به حادثه حمله به نشریه شارلی ابدو در سال گذشته،‌ گفت: در مجموع این تحولات نشان می‌دهد که اروپایی‌ها بیش‌تر مورد تهدیدهای امنیتی توسط تکفیری‌ها قرار می‌گیرند. متأسفانه دولت‌های اروپایی هم‌چنان به دنبال این هستند که با تشدید تدابیر امنیتی و کنترل بیش‌تر اتباع خود از سفر آن‌ها به خاورمیانه و شمال آفریقا جلوگیری کنند.

وی در ادامه اظهاراتش افزود: اگرچه ممکن است در کوتاه مدت این اقدامات به نوعی تهدیدات را کاهش دهد اما در بلندمدت تأثیر چندانی برای رفع چنین تهدیدهایی نخواهد داشت.

این کارشناس مسائل اروپا با اشاره به ائتلاف بین‌المللی علیه داعش توسط آمریکا و چند کشور اروپایی و آمریکایی، گفت: این ائتلاف در عمل تأثیری برای جلوگیری از پیشروی‌های داعش نداشته است و بیش‌تر اقدامات آن‌ها شکلی و صوری بوده است.

او ادامه داد: این مسأله نشان می‌دهد که کشورهای اروپایی هم‌چنان از گروه‌های تروریستی در جهت اهداف خود استفاده ابزاری می‌کنند. اگرچه در نشست‌های منطقه‌یی و جهانی اعلام می‌کنند که به دنبال مبارزه با داعش هستند اما در عمل چنین رویکردی مشاهده نمی‌شود.

مکی تأکید کرد: اگرچه حرکات تروریستی در فرانسه در مقایسه با حملات تروریستی در کویت و تونس محدود بوده است اما جوامع اروپایی بسیار متزلزل هستند، زیرا مفهوم امنیت در این جوامع با استانداردهای بالا اتخاذ شده است. این‌گونه حملات تروریستی می‌تواند فضای ناامنی را بسیار تشدید کند که پیامدها و عواقب سنگینی برای دولت‌های این کشورها به همراه خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، در پی عملیات تروریستی روز جمعه توسط داعش در شهر لیون فرانسه دست کم یک تن که سرش از بدن جدا شده‌ بود، کشته و چند تن دیگر زخمی شدند. بر اساس گزارش منابع خبری فرانسه، عملیات توسط یک عضو داعش انجام شده که پرچم این گروه تروریستی را حمل می‌کرد و در کارخانه گاز شهر لیون رخ داده است.

انتهای پیام

کد N870638

وبگردی