آفتاب
موسوی لارگانی:

استانی شدن، هزینه‌های انتخاباتی را پایین می‌آورد

استانی شدن، هزینه‌های انتخاباتی را پایین می‌آورد

رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان گفت: طرح استانی شدن انتخابات مجلس نمایندگان را به سمت وظایف اصلی خود که وضع قانون و نظارت بر اجرای آن است سوق می دهد، اما انتظارات مردم از نمایندگان مجلس چیزی غیر از این است.

سید ناصر موسوی لارگانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، در خصوص آخرین مراحل و وضعیت طرح استانی شدن انتخابات مجلس اظهار کرد: این طرح دارای حسن‌ها و ایراداتی است، اما طراحان این طرح در مجلس، سوق پیدا کردن نمایندگان از کارهای جزئی به سوی راه کارهای کلی و کلان نگری را یکی از مهمترین حسن‌های این طرح می‌دانند.

وی ادامه داد: این طرح قرار است باعث حاکم شدن احزاب بر انتخابات به خصوص درانتخابات مجلس شود و از این طریق می توان به پارلمانی شدن نظام انتخاباتی کشور نزدیک شد.

موسوی لارگانی تصریح کرد: با اجرایی شدن این طرح انتخابات کشور به سمت حزبی شدن سوق پیدا می‌کند و به دلیل اینکه دیگر نمایندگان به شکل استانی انتخاب می‌شوند و احزاب مداخله می‌کنند هزینه‌های انتخاباتی پایین می‌آید و دعواهای قومی قبیله‌ای نیز بسیار کمتر می‌شود.

وی اضافه کرد: برخی دیگر از طراحان این طرح معتقدند که با اجرایی شدن استانی انتخابات مجلس افراد نخبه‌تر می‌توانند به مجلس راه پیدا کنند که امیدواریم همین اتفاق رخ بدهد.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی به نقاط ضعف این طرح اشاره کرد و گفت: یکی از خصوصیات نماینده مجلس این است که با بدنه مردم در ارتباط باشد چراکه مردم هم همواره دفتر نمایندگان مجلس را مثل یک خانه امن می پندارند پس نمایندگان مجلس آینده باید بپذیرند که با استانی شدن طرح انتخابات قطعا مراجعات آنها چندین برابر می‌شود.

موسوی لارگانی با اشاره به اینکه وظیفه نمایندگان وضع قانون و نظارت بر اجرای آن است، تاکید کرد: درست است که این دو وظیفه اصلی نمایندگان است، اما اکثر مردمی که نماینده مجلس را انتخاب کرده‌اند از نماینده چیزهای دیگری انتظار دارند و قطعا نمایندگان مجلس با مصوب شدن این طرح قطعا از بخش عمرانی جدا نمی‌شوند چراکه مردم از آنها انتظار دارند.

وی اضافه کرد: احتمال اینکه این طرح به انتخابات مجلس آینده برسد، زیاد است چراکه طرح در مجلس تصویب و به شورای نگهبان تحویل شده است حالا باید منتظر تاییدیه شورای نگهبان باشیم.

رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان در خصوص شفافیت در بحث های مالی انتخابات مجلس خاطرنشان کرد: به نظر بنده باید در همه مسائل شفاف عمل کنیم چراکه باید مشخص شود که هزینه کردها از کجا آمده است و هدف از هزینه چیست؟ پس شفاف سازی خوب است.

انتهای پیام

کد N870589

وبگردی