آفتاب

اتحادیه اروپا به دنبال افزایش بودجه دفاعی کشورهای عضو

اتحادیه اروپا به دنبال افزایش بودجه دفاعی کشورهای عضو

رئیس شورای اروپا در پی حملات مرگبار روز جمعه در فرانسه، تونس و کویت از سران کشورهای اروپایی خواست تا بودجه دفاعی خود را افزایش دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، در جلسه اخیر اتحادیه اروپا علاوه بر مساله بحران یونان و تلاش‌های انگلیس جهت بازنگری در عضویتش در این بلوک، سران کشورهای اروپایی همچنین درباره چگونگی تقویت صنعت دفاعی اروپا گفت‌وگو کردند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز برای گفت‌وگو درباره تهدیدات جدیدی که هم زمان با تروریسم جهانی و حملات سایبری علیه اروپا شکل گرفته است در این جلسه حضور داشت.

دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا پس از پایان این نشست اظهار کرد: کشورهای اروپایی باید برای مقابله با تغییرات امنیتی در نیروهای دفاع خود سرمایه‌گذاری کنند.

این در حالی است که گروه تروریستی داعش مسئولیت حملات اخیر را برعهده گرفت. در حمله انتحاری روز جمعه در مسجدی در کویت 25 تن و طی تیراندازی در هتلی در تونس 37 تن جان باختند، همچنین در فرانسه پس از انفجاری جنازه یک تن در حالی که سرش از تنش جدا شده بود پیدا شد.

بسیاری از کشورهای اروپایی از آغاز بحران اقتصادی از سال 2008 بودجه دفاعی خود را کاهش دادند. این مساله باعث افزایش نگرانی‌ آمریکا و ناتو نسبت به کاهش توانایی‌های نظامی اروپا به ویژه همزمان با افزایش تنش‌ها با روسیه شده است.

در همین حال اتحادیه اروپا با تغییری در سیاست‌هایش به یک برنامه هوانوردی که راه را برای تامین مالی پروژه‌های تحقیقاتی دفاعی از سوی این اتحادیه هموار می‌کند، چراغ سبز نشان داد. پیش از این ارائه بودجه از سوی اتحادیه اروپا تنها به تحقیقات غیرنظامی محدود بود.

حضور استولتنبرگ در این نشست نیز نشان داد که ناتو در اتحادیه اروپا تا چه حد برای مقابله با جنگ چند جانبه فعلی همکاری می‌کند.

انتهای پیام

کد N870551

وبگردی