آفتاب

بالاگرفتن اختلاف میان کردهای عراق بر سر ساختار نظام سیاسی اقلیم کردستان

بالاگرفتن اختلاف میان کردهای عراق بر سر ساختار نظام سیاسی اقلیم کردستان

با بالا گرفتن اختلافات میان احزاب سیاسی در اقلیم کردستان عراق بر سر ساختار نظام سیاسی این منطقه برخی تحلیلگران معتقدند که احزاب کرد برای شکستن انحصار قدرت در حزب دموکرات کردستان تلاش می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه خبری العهد لبنان، بالا گرفتن اختلافات میان احزاب سیاسی کرد در اقلیم کردستان عراق بر سر ساختار نظام سیاسی این اقلیم با صدور دستور برگزاری انتخابات ریاست این اقلیم در تاریخ بیستم اوت آتی (29 مرداد) همراه شده است. به نحوی که شیروان زداری، سخنگوی کمیته انتخابات از عدم برگزاری این انتخابات در موعد مذکور به دلایل فنی و لجستیکی خبر داده است.

نشانه‌های این اختلافات را می‌توان به طور واضح در تحریم جلسه اخیر پارلمان اقلیم کردستان از سوی "حزب دموکرات کردستان" دید. این حزب به دلیل گنجاندن پیش‌نویس لایحه اصلاح "قانون ریاست اقلیم کردستان" در لیست کار جلسه که منجر به تبدیل نظام اقلیم کردستان از ریاستی به پارلمانی می‌شود دست به چنین اقدامی زد این جلسه با حضور تمامی احزاب و فراکسیون‌های کرد از جمله «حزب اتحاد میهنی کردستان» و «جنبش التغییر» برگزار شد.

فراکسیون دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان به دنبال برگزاری این جلسه، رئیس پارلمان را به جانبداری و نقض توافق سیاسی متهم و اعلام کرد: :«آنچه رخ داده آغازی برای از بین بردن توافق ملی است که دولت کنونی بر پایه آن تشکیل شده است؛ چراکه اصلاحات تنها با توافق صورت می‌گیرد. برخی از فراکسیون‌ها دیکته‌های خود را تحمیل می‌کنند و این جلسه به صورتی برگزار شده که مخالف نظام داخلی پارلمان است. رئیس پارلمان نیز به عدم پایبندی به برنامه جلسه نظام آن را نقض کرده است و هیبت هیات قانونگذاری را شکسته است.»

در مقابل حزب اتحاد میهنی کردستان به رهبری جلال طالبانی اعلام کرد که طرحی را برای تغییر نظام سیاسی منطقه کردستان از نظام ریاستی به پارلمانی در دست دارد.

آریز عبدالله، یکی از رهبران این حزب و نماینده آن در پارلمان اقلیم کردستان عراق گفت: بیشتر احزاب در اقلیم کردستان عراق با تغییر نظام سیاسی این اقلیم موافقند و حزب دموکرات کردستان تنها طرفی است که بر ابقای نظام به صورت کنونی پافشاری می‌کند.

تحلیلگران کرد تاکید می‌کنند که بیشتر احزاب و گروه‌های سیاسی کرد تلاش می‌کنند تا انحصار قدرت در حزب دموکرات کردستان و مسعود بارزانی رئیس این حزب را بشکنند و بتوانند به بیشترین مقدار از مشارکت سیاسی در اتخاذ تصمیم و اداره امور اقلیم کردستان به ویژه در زمینه امور امنیتی و اقتصادی برسند. اختلافات کنونی که با نگرانی‌ها درخصوص اوضاع اقتصادی و امنیتی همراه است به بازگشت نزاع میان کردها در صورت عدم مداخله برای رفع اختلافات تهدید می‌کند.

انتهای پیام

کد N870498

وبگردی