آفتاب

اردوغان مخالف تشکیل کشور مستقل کردها در شمال سوریه

اردوغان مخالف تشکیل کشور مستقل کردها در شمال سوریه

رئیس‌جمهوری ترکیه در اظهاراتی که بیانگر نگرانی وی از شکل‌گیری یک منطقه خودمختار کرد است، تاکید کرد که آنکارا اجازه نخواهد داد تا کشوری مستقل در شمال سوریه تشکیل شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در مراسم افطاری در هلال احمر این کشور گفت: ما هرگز اجازه نخواهیم داد که کشوری در شمال سوریه یا جنوب ما ایجاد شود. ما به هر قیمتی به مبارزه خود علیه این مساله ادامه می‌دهیم. آنها می‌خواهند ساختار جمعیتی منطقه را تغییر دهند و ما چشمانمان را بر روی این موضوع نخواهیم بست.

ترکیه که دارای اقلیتی کرد است، از پیشرفت کردها در سوریه ناراضی است و می‌ترسد این پیشروی‌ها احساسات جدایی‌طلبانه را در بین شهروندان کرد آن شعله‌ور کند. آنکارا مکررا نسبت به تسلط واحدهای یگان‌های حمایت مردمی در شمال سوریه ابراز نگرانی می‌کند. آنکارا شبه‌نظامیان کرد را به تلاش‌های عامدانه برای پاکسازی قومی در منطقه و با هدف تغییر تعادل جمعیتی به نفع کردها متهم می‌کند.

پیش از این اردوغان با ابراز نگرانی نسبت به تسلط یگان‌های حمایت مردمی در منطقه که شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (PYD) هستند، گفته بود کردها در حال اشغال مناطقی هستند که پیش از این متعلق به اعراب یا ترکمان‌هایی بوده که به زور مجبور به ترک محل زندگی خود شدند.

رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین غرب را به حمایت از "کردهای تروریست" متهم می‌کند و می‌گوید نتایج این حمایت‌ها و درگیری‌ها مرزهای ترکیه را نیز تهدید خواهد کرد.

در همین حال رجب طیب اردوغان آنچه که در مرزهای ترکیه با عراق و سوریه صورت می‌گیرد اجرای نظام سایس پیکو جدید و تلاش‌هایی برای ترسیم آینده تمام منطقه از جمله کشورش خواند که این امر از طریق طرح‌هایی متعارض با تاریخ منطقه و ساختار جوامع آن صورت می‌گیرد.

اردوغان در واکنش به اتهام‌هایی علیه ترکیه مبنی بر اجازه به داعش‌ها برای عبور از خاک ترکیه برای حمله به کوبانی گفت: هیچ کس حق ندارد ما را با تروریسم در یک جبهه قرار دهد.

وی عنوان داشت: ما به شدت این حمله را محکوم می‌کنیم. ما بلافاصله پس از این حمله میزبان تمام سوری‌های زخمی بودیم و 130 زخمی برای درمان راهی بیمارستان‌های ما شدند پس از این حمله شنیع نیز اعضایی در حزب سیاسی حامی حزب کارگران کردستان ترکیه در اشاره به حزب ملت‌های دموکرات کرد دست به اقداماتی زدند که هدف از آن بدنام کردن کشور ما و طرح بهتان‌ها علیه آن است و آن‌ها می‌خواهند از طریق اتهاماتی که پایه و اساس ندارد مردم ما را تحریک کنند.

وی از اعضای این حزب خواست تا پیش از هر چیزی به خود رجوع کنند و به ابزاری در دست لابی‌های بین‌المللی ضد ترکیه و کمپین حامی نظامی سوریه در آنکارا تبدیل نشوند.

رئیس جمهوری ترکیه عنوان داشت: نمی‌توان آنچه که سوریه و عراق شاهد آن است صرفا با عوامل داخلی تفسیر کرد ما شاهد تلاش‌هایی برای ترسیم آینده تمام منطقه از جمله کشورمان هستیم که این امر از طریق طرح‌هایی که با تاریخ منطقه و ساختار جوامع آن مغایرت دارد صورت می‌گیرد.

یگان‌های حمایت مردمی که از سوی ائتلاف هوایی ضد داعش حمایت می‌شوند، توانسته‌اند به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در مقابل داعش دست یابند.

انتهای پیام

کد N870313

وبگردی