آفتاب

تلاش فرانسه و اسپانیا علیه استفاده از بمب‌های بشکه‌ای در سوریه

تلاش فرانسه و اسپانیا علیه استفاده از بمب‌های بشکه‌ای در سوریه

فرانسه و اسپانیا مساله توقف استفاده از بمب‌های بشکه‌ای در سوریه را در شورای امنیت سازمان ملل مطرح کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، پیش از این در فوریه 2014 شورای امنیت طی قطعنامه‌ای خواستار پایان استفاده از این بمب‌ها در سوریه شده بود. اما از آن زمان تاکنون اقدامی برای اجرای قطعنامه شورای امنیت صورت نگرفته است.

طی نشستی در روز جمعه، نماینده اسپانیا در این باره گفت: جامعه جهانی با صدایی واحد می‌گوید "بمب‌های بشکه‌ای را متوقف کنید."

نماینده فرانسه نیز در این باره اظهار کرد: این جلسه نقطه آغاز فعالیت‌های ما برای استفاده از هر گزینه، ابزار و راهی برای پایان دادن به چنین حملاتی است.

این نمایندگان با این حال به صورت روشن بیان نکردند که برای توقف این بمب‌ها چه اقداماتی در حال بررسی است. گفته می‌شود حدود 6589 تن طی جنگ سوریه بر اثر بمب‌های بشکه‌ای جان باخته‌اند.

به گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن استفاده از این بمب‌ها نه‌تنها متوقف نشده بلکه در بسیاری از مناطق افزایش یافته است.

معاون مدیر این مرکز می‌گوید: مردم سوریه نیاز دارند تا شورای امنیت از طریق عمل به حرف‌هایش معنی بخشد.

در همین حال همزمان با نزدیکی سازمان ملل به سالگرد هفتاد سالگی‌اش فشارها بر شورای امنیت برای پایان دادن به جنگ در سوریه افزایش یافته است. گفته می‌شود در درگیری‌های سوریه تاکنون 230 هزار تن کشته شده‌اند.

هفته گذشته هفتاد کشور با امضای نامه‌ای خطاب به شورای امنیت نسبت به استفاده از بمب‌های بشکه‌ای ابراز خشم کرده و توقف آن را خواستار شدند.

این نامه که از سوی بلژیک، لوکزامبورگ و هلند مطرح شده توسط کشورهایی چون اعضای اتحادیه اروپا، کانادا، آمریکا و کشورهای منطقه چون عربستان و ترکیه امضا شده بود.

انتهای پیام

کد N870311

وبگردی