آفتاب

علی‌رغم دستور دولت ترکیه، ارتش تمایلی به مداخله در سوریه ندارد

علی‌رغم دستور دولت ترکیه، ارتش تمایلی به مداخله در سوریه ندارد

منابع رسمی در مصاحبه‌ای با روزنامه حریت اذعان کردند، دولت ترکیه خواستار اقدامات نظامی فعال‌تر برای حمایت از «ارتش آزاد سوریه» علیه نیروهای دولت، کردها و نیروهای تروریستی در خاک سوریه است اما ارتش ترکیه رضایتی به انجام این کار ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، این منابع که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند، گستره این «حمایت فعالتر» ارتش که دولت احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه به دنبال آن است از حملات توپخانه‌ای دوربرد علیه موضع داعش در خاک سوریه گرفته تا عملیات هوایی و ورود نیروهای زمینی به سوریه برای تضمین خط مرزی ترکیه است.

یکی از این منابع این «نیاز» را به عنوان اقدامی برای جلوگیری از درگیری‌های بیشتر میان تروریست‌های داعش و نیروهای کرد تحت رهبری حزب «اتحاد دموکراتیک» کردهای سوریه، جلوگیری از حزب «اتحادیه دموکراتیک» برای به دست گرفتن کنترل کامل مرز ترکیه - سوریه و ایجاد منطقه‌ای امن در مقابل موج جدیدی از آوارگان در خاک سوریه و نه در ترکیه توصیف کرد.

ژنرال نجدت اوزل، رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه در توجیه قوانین بین‌المللی و سیاست و نامعلوم بودن واکنش‌های دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه و همچنین روسیه، ایران و آمریکا، انجام این دستور دولت ترکیه را به تاخیر انداخته است.

در این مدت دولت بارها با ارتش مذاکراتی را برگزار کرده تا آن را درخصوص برنامه‌هایش متقاعد کند.

در همین حال در چند روز گذشته مذاکراتی میان فریدون سنیرلی اوغلو، معاون وزارت امور خارجه ترکیه و میخائیل بوگدانف، نماینده ویژه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و آفریقا درخصوص اقدامات علیه داعش و ارتباطاتش با دولت دمشق صورت گرفت.

این منابع مدعی شدند، روسیه اذعان کرده که با توجه به حملات اخیر داعش به سمت غرب ممکن است همکاری‌هایی میان اسد و تروریست‌های داعش وجود داشته باشد و موافقت کرده تا درباره این وضعیت با دمشق مذاکره کند. اما هیچ اطلاعاتی که نشان دهد روسیه ممکن است مداخله نظامی فعالانه ترکیه در سوریه را نادیده بگیرد، وجود ندارد.

براساس اظهارات این منابع، داوود اوغلو می‌گوید، الآن زمان آن رسیده که ترکیه در مساله سوریه به ویژه هدف گرفتن شهر جرابلس که ممکن است حمله آتی داعش از آنجا صورت گیرد، مداخله کند.

اوزل گفت، برای انجام این مساله به یک حکم کتبی نیاز دارد. هنگامی که داوود اوغلو نتوانست اوزل را متقاعد کند که دستور اولیه پارلمان برای انجام این مساله کافی است، از دفترش خواست تا فوراً دستور دولتی جدیدی را تهیه کند و وی نیز فوراً آن را امضا کرد.

اما با وجود این دستور رسمی اوزل باز هم لیستی از پیامدهای مداخله فعالانه ترکیه به خاک سوریه را مطرح کرد.

وی گفت: ممکن است داعش به سربازان ترکیه و غیرنظامیان در داخل ترکیه حمله کند، ارتش ترکیه ممکن است با نیروهای کرد حزب «اتحاد دموکراتیک» و همچنین حزب «کارگران کردستان ترکیه» موسوم به «پ‌ک‌ک» در خاک سوریه رودررو شود و ممکن است پ‌ک‌ک فعالیت‌های خود در ترکیه را از سرگیرد.

اوزل افزود: از آنجایی که نیروهای اسد با تروریست‌های داعش همکاری می‌کنند، نیروی هوایی سوریه ممکن است به مواضع ترکیه حمله کرده که در آن موضع ارتش ترکیه نیز مجبور به انجام اقدامات تلافی‌جویانه است. به همین خاطر است که وی معتقد است باید به دولت سوریه درخصوص ورود نیروهای ترکیه به خاکش برای مبارزه با تروریسم و نجات جان آوارگان اطلاع داده شود.

اما تحولات اخیر سوریه و حملات جدید داعش به کوبانی دولت داوود اوغلو را نگران کرده است.

از سوی دیگر ارتش ترکیه نمی‌خواهد به دستور حزب حاکم عدالت و توسعه که اکثریت پارلمانی خود را از دست داده، وارد یک اقدام نظامی گسترده شود.

در همین حال زمان تصدی اوزل در سمتش نیز اوت سال جاری میلادی به پایان می‌رسد و منابع مدنی گمان می‌کنند، او در حال بازی با زمان است تا به فرماندهی که ترکیه را در زمانی حساس وارد یک جنگ می‌کند، تبدیل نشود.

انتهای پیام

کد N870310

وبگردی