آفتاب

پ‌.ک‌.ک اردوغان را به "تضعیف" روند صلح متهم کرد

پ‌.ک‌.ک اردوغان را به "تضعیف" روند صلح متهم کرد

یکی از اعضای ارشد حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌.ک‌.ک) اعلام کرد، رئیس‌جمهوری ترکیه مسوول بن‌بست در روند صلح میان آنکارا و این حزب است.

یکی از اعضای ارشد حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌.ک‌.ک) اعلام کرد، رئیس‌جمهوری ترکیه مسوول بن‌بست در روند صلح میان آنکارا و این حزب است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جمیل بایک، معاون رهبر حزب پ‌.ک‌.ک در گفت‌وگو با روزنامه مصری الشرق الاوسط، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه را به تضعیف روند صلح که عبدالله اوجالان، رهبر این حزب در سال 2013 آغاز کرد، متهم می‌کند. بایک در این باره گفت: اوجالان کسی است که برای پیشبرد روند صلح تلاش کرد اما دولت با او مخالفت کرد.

این در حالی است که پ‌.ک‌.ک تهدید کرده است، در صورت عدم آزادی اوجالان که از سال 1999 در جزیره امرالی محبوس است، فعالیت مسلحانه خود را از سر خواهد گرفت. معاون رهبر حزب پ‌.ک‌.ک خاطرنشان کرد: پ‌.ک‌.ک تا زمان آزادی اوجالان اسلحه را کنار نخواهد گذاشت.

پ‌.ک‌.ک و آنکارا بیش از سه دهه است که با یکدیگر درگیر هستند. این درگیری‌ها با آغاز مبارزه مسلحانه این حزب برای خودمختاری سیاسی و فرهنگی برای کردهای ترکیه آغاز شد. در این درگیری‌ها تاکنون بیش از 40 هزار تن جان خود را از دست داده‌اند.

اما اظهارات بایک در تناقض فاحش با سخنان اخیر اوجالان قرار دارد. اوجالان اخیراً از اعضای پ‌.ک‌.ک خواست تا با اتخاذ تصمیمی تاریخی به شورش چندین ساله خود علیه ترکیه خاتمه دهند. اظهارات رهبر پ‌.ک‌.ک پس از دیدار با اعضای حزب دموکراتیک مردم (خلق‌) ترکیه مطرح شد.

بایک در ادامه مصاحبه خود با اشاره به عدم دیدار مقامات حزب دموکراتیک مردم با اوجالان از ماه آوریل اظهار کرد: ترکیه تغییر کرده است و دیگر چیزی که بود، نیست. اکنون دیدارها با حزب دموکراتیک مردم باید براساس تضمین آزادی اوجالان صورت گیرد.

اگر آنکارا هنوز فکر می‌کند که می‌تواند از طریق همان خط‌مشی قبلی با اوجالان توافق کند، ما نخواهیم پذیرفت.

حزب دموکراتیک مردم ترکیه در انتخابات پارلمانی هفتم ژوئن 13 درصد آرا را کسب کرد؛ رایی که انتظار می‌رود آزادی و حقوق بیشتر کردهای این کشور را تامین کند.

این عضو ارشد حزب پ‌.ک‌.ک با اشاره به نقش کلیدی اوجالان در پیروزی حزب دموکراتیک مردم در انتخابات اخیر تاکید کرد: اوجالان باید آزاد شود چراکه تلاش‌های بسیاری برای برقراری دموکراسی در ترکیه انجام داده است.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره آینده روند صلح عنوان کرد: بدون آزادی اوجالان، روند صلح شاهد هیچ پیشرفتی نخواهد بود.

انتهای پیام

کد N870308

وبگردی