آفتاب

طرح عربستان برای راه‌اندازی رآکتور اتمی و رقابت با ایران

طرح عربستان برای راه‌اندازی رآکتور اتمی و رقابت با ایران

در پی سفر جانشین ولیعهد عربستان به پاریس، فرانسه طرح ساخت رآکتور اتمی برای عربستان را بررسی می‌کند. عربستان قراردادهایی اتمی نیز با روسیه و کره‌ جنوبی امضا کرده است. ریاض می‌گوید، واشنگتن نگرانی‌های عربستان را در مذاکرات اتمی با ایران مورد توجه قرار نمی‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از دویچه وله، عربستان سعودی به دنبال راه‌اندازی برنامه‌ اتمی خود است تا در رقابت منطقه‌ای با ایران عقب نماند و بتواند با برنامه‌ اتمی ایران مقابله کند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که مقامات عربستان سعودی از آمریکا شکایت دارند که نگرانی‌های ریاض را چندان جدی نمی‌گیرد و در مذاکرات اتمی با ایران به آن توجه نمی‌کند.

عربستان سعودی در هفته‌ای که گذشت با مقامات فرانسه بر سر طرح کلی رآکتور اتمی به توافق اولیه رسید. ریاض خواستار ۲ رآکتور "آی‌پی‌آر" است که در اروپا به عنوان پیشرفته‌ترین و ایمن‌ترین رآکتور اتمی شناخته می‌شود.

بنا به این طرح، فرانسه قرار است این رآکتورها را در اختیار عربستان قرار داده و متخصصانی از عربستان را برای نظارت و هدایت رآکتورها آموزش دهد.

یک مقام آگاه که نام او فاش نشده به خبرگزاری فرانسه گفته بود که ارزش مادی این قرارداد بیش از ۱۰ میلیارد دلار است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عربستان سعودی به دنبال آن است که همچون امارات متحده‌ عربی بخش اصلی انرژی مورد نیاز خود را به تدریج از رآکتورهای اتمی تامین کند و به دنبال نصب دست‌کم ۱۶ رآکتور اتمی است.

ریاض در حالی با فرانسه به توافق ابتدایی دست یافته که سال گذشته نیز قراردادی را با مقامات روسیه برای آموزش نیروهای سعودی و انتقال دانش هسته‌ای به متخصصان سعودی امضا کرد. عربستان در ماه مارس گذشته نیز قراردادی را با کره جنوبی در راستای "همکاری‌های اتمی" به امضا رساند.

سعید حمال خاشوک، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر سعودی که با دربار عربستان نیز روابط نزدیکی دارد به خبرگزاری فرانسه گفت: «عربستان سعودی طرح‌های بزرگی برای برنامه‌ی اتمی خود دارد.»

مقامات عربستان سعودی می‌گویند: تنها به دنبال فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌ایند.

با این‌حال تحلیل‌گران و ناظران می‌گویند: مهم‌ترین دلیل عربستان برای سرمایه‌گذاری کلان در پروژه‌ی اتمی، رقابت منطقه‌ای با ایران و احساس ناامنی از برنامه اتمی ایران است و تاکید دارند که طرح عربستان نیز می‌تواند منجر به ساخت سلاح هسته‌ای شده و منطقه را با ناامنی بیشتر مواجه سازد.

در ماه مارس گذشته نیز ترکی الفیصل، رئیس پیشین سازمان امنیت عربستان در گفت‌وگویی با بی‌بی‌سی انگلیسی تاکید کرد که عربستان خواستار هر حقی است که برای برنامه‌ی اتمی ایران به رسمیت شناخته شود.

نواف عبید، تحلیل‌گر سیاسی سعودی نیز در یادداشتی که برای "سی‌ان‌ان" در هفته‌ جاری نوشت، تاکید کرد که دولت عربستان هم "تمایل و اراده" و هم "توان" آن را دارد که برنامه‌ اتمی مشابه ایران راه بیندازد.

با این‌حال خبرگزاری فرانسه گزارش داد که یک دیپلمات سعودی که نام او فاش نشد، در گفت‌وگو با این خبرگزاری تاکید کرده که دولت عربستان حاضر نیست چنین ریسکی کند و عواقب احتمالی ساخت سلاح اتمی را متحمل شود.

برخی تحلیل‌گران توافق ابتدایی فرانسه با عربستان برای ساخت رآکتور اتمی را گامی از سوی غرب برای آرام‌ کردن عربستان ارزیابی کرده و می‌گویند: غرب خواهان آن است که طرح‌های اتمی عربستان از ابتدا زیر نظر آن‌ها راه‌اندازی شود تا هرگونه خطر تولید سلاح، در نطفه خاموش شود.

انتهای پیام

کد N870262

وبگردی