آفتاب

پیشنهاد آمریکا برای تحریم 6 فرمانده رقیب در سودان جنوبی از سوی شورای امنیت

پیشنهاد آمریکا برای تحریم 6 فرمانده رقیب در سودان جنوبی از سوی شورای امنیت

آمریکا پیشنهاد کرده تا شش رهبر رقیب از سودان جنوبی نخستین افرادی باشند که به خاطر تهدید صلح و ثبات این کشور از سوی شورای امنیت سازمان ملل تحریم می‌شوند.

آمریکا پیشنهاد کرده تا شش رهبر رقیب از سودان جنوبی نخستین افرادی باشند که به خاطر تهدید صلح و ثبات این کشور از سوی شورای امنیت سازمان ملل تحریم می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، کمیته شورای امنیت درخصوص تحریم‌های سودان جنوبی در مورد این پیشنهاد آمریکا به اتفاق نظر رسیده و اگر تا ساعت 15 روز چهارشنبه به وقت محلی اعتراضی نشود علیه این شش رهبر تحریم‌هایی همچون ممنوعیت سفر و مسدود شدن اموال اعمال خواهد شد. انگلیس و فرانسه از جمله حامیان این پیشنهاد هستند.

براساس این پیشنهاد از طرف دولت سودان جنوبی سرلشکر ماریال چانونگ یول مانگوک، فرمانده یگان محافظان شخصی سالوا کر، رئیس جمهوری این کشور، سرتیپ گابرییل جوک ریاک، فرمانده بخش یک و سرلشکر سانتینو دنگ وول، فرمانده گردان سوم و از طرف شورشیان سرلشکر سیمون گاتویچ دوال، رئیس ستاد کل ارتش نیروهای اپوزیسیون، سرلشکر جیمز کوآنگ چول، فرمانده گردان ویژه اپوزیسیون و سرلشکر پیتر گادت، معاون رئیس ستاد عملیات نیروهای اپوزیسیون باید تحریم شوند.

در دسامبر سال 2013 میلادی هنگامی که یک بحران سیاسی باعث درگیری میان نیروهای وفادار به سالوا کر و شورشیان متحد با ریک مچار، معاون سابق وی شد، جنگی داخلی در سودان جنوبی به راه افتاد. این درگیری‌ها باعث از سرگیری درگیری‌های قومی میان مردم "دینکا" حامی سالوا کر و مردم "نوئر" حامی مچار شد.

چندین توافق آتش بس امضا شده اما نقض شده‌اند. مذاکرات درخصوص پایان دادن به درگیری‌ها در سودان جنوبی قرار است اواسط ژوئیه سال جاری میلادی از سر گرفته شود.

در این پیشنهاد اعمال تحریم‌ها فرمانده چانوگ به رهبری قتل عام غیرنظامیان نوئر در داخل و اطراف جوبا متهم شده که بسیاری از آن‌ها در گورهای دسته جمعی خاک شده‌اند.

گزارش شده که تنها در یکی ازاین گروه‌ها 200 تا 300 غیرنظامی دفن شده است.

نیروهای شورشی تحت فرماندهی گادت به هدف گرفتن غیرنظامیان از جمله زنان در آوریل سال 2014 میلادی در جریان حمله به "بنتیو" متهم شده که این مساله شامل کشتارهای هدفمند بر مبنای نوع قومیت بوده است.

شورای امنیت بارها تهدید کرده، هرکسی را که امنیت سودان جنوبی را متزلزل و یا در روند صلح مداخله کند در لیست سیاه قرار خواهد داد. سالوا کر مارس سالجاری میلادی گفت: تهدید تحریم‌های بین‌المللی مانع وی برای انجام اقدامات تلافی جویانه علیه رقیبش نخواهد شد.

آمریکا و اتحادیه اروپا تاکنون تحریم‌هایی را علیه برخی از فرماندهان رقیب اعمال کرده‌اند.

انتهای پیام

کد N870149

وبگردی