آفتاب
/تحلیل/

چرا تروریست‌ها ماه رمضان را برای انجام حملات خود انتخاب می‌کنند؟

چرا تروریست‌ها ماه رمضان را برای انجام حملات خود انتخاب می‌کنند؟

حوادث تروریستی که طی سال‌های اخیر توسط گروه‌های تندرو صورت گرفته نشان می‌دهد که تروریست‌ها در ماه رمضان عملیات ویژه‌ای را اجرا می‌کنند و طبق نظر کارشناسان این تفکر براساس تفاسیر افراطی آنان از دین است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شبکه خبری اسکای نیوز در تحلیلی درباره طرح‌های تروریستی گروه‌های افراطی در ماه رمضان گزارش داده است: حملات تقریبا همزمان روز گذشته در کویت، فرانسه و تونس، نشان از این اندیشه تروریست‌ها دارد.

در کویت زمانی که مردم روزه‌دار در حال ادای نماز جمعه بودند در مسجدی که متعلق به شیعیان این کشور است، عامل انتحاری خود را منفجر می‌کند و به این ترتیب 25 تن به شهادت رسیده و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

در کمتر از یک ساعت، یک فرد مسلح که پرچم یکی از این گروه‌های تروریستی (داعش) را در دست دارد به یک کارخانه گاز در شهر لیون فرانسه حمله می‌کند و یک نفر را سربریده و چند تن دیگر را زخمی می‌کند. کمی بعد تونس از کشته شدن 37 تن در حمله‌ای که توسط فردی مسلح به یک هتل در ایالت سوسه انجام شده، خبر می‌دهد.

در سال‌های گذشته شاهد حملاتی مشابه در طول ماه رمضان بوده‌ایم. در تونس و به صورت دقیق در 16 ژوئیه 2014 (18 رمضان) چند تندرو با کمین در کوه شعانبی و حمله به یکی از خودروهای گشتی ارتش 14 سرباز تونس را به قتل رساندند.

سال قبل میلادی در همان منطقه و در همان روز (18 رمضان مصادف با 29 ژوئیه 2013) تندروها با کمینی مشابه، هشت سرباز تونسی را به قتل رساندند.

این دو حمله هر دو به مناسبت سالگرد جنگ بدر، اولین نبرد تاریخ اسلام که در 17 رمضان صورت گرفته بود، انجام شد و البته می‌دانیم که شروع ماه رمضان در کشورهای مختلف متفاوت است و طبق زمان رویت هلال ماه رمضان تعیین می‌شود.

در مصر در تاریخ 17 رمضان مصادف با 5 اوت 2012، 23 سرباز و یک افسر ارتش در شهر رفح واقع در شمال سیناء در حمله افراطی‌های وابسته به گروه تروریستی بیت‌المقدس کشته شدند. در این حمله که در نوع خود جدید بود تروریست‌ها از سلاح سنگین و مختلف از جمله آر‌پی‌جی استفاده کردند. این حادثه امروزه با عنوان «کشتار اولیه رفح» شناخته می‌شود.

در اولین شب ماه رمضان مصادف با 28 ژوئن 2014 تروریست‌ها «کشتار سوم رفح» را صورت دادند و با کمین در منطقه چهار سرباز را مانند «کشتار دوم رفح» به قتل رساندند. 19 اوت 2013 نیز 25 سرباز کشته شدند تنها تفاوت این حادثه آن بود که در ماه رمضان انجام نشد.

علیه العلانی، نویسنده و پژوهشگر سیاسی تونس در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای نیوز گفت: زمان اجرای این عملیات تروریستی عاملی مهم است و در حال حاضر به سبک و شیوه تروریست‌ها برای اجرای عملیات تروریستی خود در روزها و ماه‌های مقدس تبدیل شده است.

العلانی، این مساله را ناشی از تفکرات این گروه‌های تروریستی دانست که اقدام تروریستی خود را «جهاد» می‌دانند و گمان می‌کنند که انجام آنها در ماه رمضان برای آنان ثواب بیشتری به همراه خواهد داشت.

گروه تروریستی داعش به تازگی در بیانیه‌ای از طرفداران و حامیان خود خواسته بود ماه رمضان را به «ماه بدفرجامی کافران و شیعیان و نیز مرتدان» تبدیل کنند.

انتهای پیام

کد N870129

وبگردی