آفتاب

نماینده سازمان ملل طرح صلح یمن را به دوحه، ریاض و صنعاء می‌برد

نماینده سازمان ملل طرح صلح یمن را به دوحه، ریاض و صنعاء می‌برد

فرستاده سازمان ملل به یمن امروز (شنبه) سفرش به کشورهای عربی جهت بررسی پیش نویس پیشنهادی صلح درباره یمن را آغاز کرده و وارد کویت می‌شود. وی پس از کویت راهی ریاض و صنعا خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری العربیه، سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد که اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده این سازمان به یمن پس از سفر امروزش به کویت، یک هفته را در ریاض و صنعاء سپری می‌کند تا ما به توافق ابتدایی درباره پیش‌نویس پیشنهادی صلح در یمن دست یابیم.

وی در گفت‌وگوی مطبوعاتی عنوان داشت: فرستاده سازمان ملل تصمیم دارد زمان بیشتری را در این دو کشور صرف بررسی پیش نویس سند اصولی که در ژنو تدوین شده کند تا ما به توافقی ابتدایی در این باره دست یابیم.

روز چهارشنبه نیز شورای امنیت خواهان برقراری آتش بس جدید در یمن شده و از تمامی طرف‌های یمنی خواست تا در دور جدید مذاکرات بدون پیش شرط مشارکت کنند.

اسماعیل ولد الشیخ احمد نیز در جلسه غیرعلنی شورای امنیت در نیویورک خواهان آتش بس جدید تا پیش از پایان ماه رمضان شد و نسبت به حصول آتش بس در یمن اظهار امیدواری کرد.

اعلام حمایت کاخ سفید از تلاش‌های سازمان ملل درباره یمن

کاخ سفید نیز روز جمعه بر حمایت خود از تلاش‌های سازمان ملل جهت پایان درگیری‌ها در یمن و تلاش‌های جدی این سازمان جهت ارسال کمک‌های بشردوستانه فوری به مردم یمن تاکید کرد.

اعلام حمایت کاخ سفید پس از دیدار لیزا موناکو، معاون رئیس جمهور آمریکا در امور امنیت ملی و مبارزه با تروریسم با اسماعیل ولد الشیخ احمد صورت گرفت که در این دیدار دو طرف تلاش‌ها برای حل و فصل سیاسی بحران یمن را مورد بررسی قرار دادند.

درخواست 47 سازمان و نهاد عربی برای پایان تجاوزات عربستان به یمن

از سوی دیگر جمعی از سازمان‌ها و شبکه‌ها و ائتلاف‌های حقوقی عربی خواهان توقف هرچه سریعتر تجاوزات عربستان سعودی به یمن شدند.

این سازمان‌ها که تعداد آنها به 47 سازمان و شبکه و ائتلاف حقوقی می‌رسد حملات عربستان با رهبری آمریکا و سرپوش اتحادیه عرب که بیش از 90 روز به صورت دنباله دار ادامه یافته و بسیاری از غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان و مکان‌های باستانی و تاسیسات غیرنظامی، خانه‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، خطوط برق را هدف قرار داده محکوم کردند.

کمک 25 میلیون دلاری سازمان ملل به یمن

از سوی دیگر دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل از اختصاص 25 میلیون دلار از صندوق مرکزی این سازمان جهت حمایت از وضعیت فوق العاده غیرنظامیان محاصره شده در یمن خبر داد.

دفتر سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که این مبلغ پول از طرح‌های نجات دهنده زندگی از جمله ارائه سوخت، دارو و آب قابل شرب و برنامه‌های تغذیه برای نیازمندان یمنی حمایت خواهد کرد.

از سوی دیگر، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور امدادرسانی همزمان با اعلام کمبود غذا و نیرو در یمن نسبت به فروپاشی خدمات اساسی در این کشور هشدار داد و عنوان داشت که درگیری‌ها پیامدهای مخربی بر تمام یمن بر جای می‌گذارد.

وی در مصاحبه تلویزیونی با خبرنگاران از مقر سازمان ملل در نیویورک گفت که 21 میلیون تن که 80 درصد ساکنان در یمن هستند نیازمند کمک‌های فوری‌ هستند.

این مسئول سازمان ملل خاطرنشان کرد که نهادهای پزشکی اعلام کرده‌اند از زمان تشدید روند درگیری‌ها در یمن در مارس گذشته 2800 تن کشته شده و 13 هزار تن زخمی شده‌اند.

وی افزود که بمباران و درگیری‌ها باعث کشته شدن 1400 غیرنظامی شده و این تعداد بیشتر نیز خواهد شد.

تاکید مسکو بر لزوم پایان حملات نظامی به یمن

از سوی دیگر میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه و فرستاده ویژه رئیس جمهور این کشور به خاورمیانه بر موضع ثابت کشورش نسبت به توقف تجاوز نظامی به یمن و از سرگیری آتش بس‌های انسانی در آینده‌ای نزدیک تاکید کرد.

این مقام روسی بر لزوم فراهم کردن شرایط جهت ارسال کمک‌های انسانی بدون هیچ مانعی به اقصی نقاط یمن تاکید کرد.

انتهای پیام

کد N870050

وبگردی