آفتاب

واکنش تل آویو به توافق تاریخی تشکیلات خودگردان با واتیکان

واکنش تل آویو به توافق تاریخی تشکیلات خودگردان با واتیکان

وزارت خارجه رژیم صهیونیستی با ابراز تاسف از توافق تاریخی واتیکان و تشکیلات خودگردان درباره حقوق کلیساهای کاتولیک، آن را ضربه ای به مذاکرات سازش دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت، در بیانیه وزارت خارجه رژیم صهیونیستی ادعا شده است که این اقدام شتابزده، شانس دستیابی به توافق صلح با فلسطینی ها را کاهش داده و به تلاش های بین المللی برای متقاعد کردن آنها برای بازگشت به میز مذاکره مستقیم با اسرائیل ضربه می زند.

این ادعا در حالی مطرح می شود که صهیونیست ها حاضر به توقف شهرک سازی در سرزمین های فلسطینی نبوده و  بدنبال بهانه ای برای طفره رفتن از خواسته های جامعه بین المللی هستند. بر این اساس تشکیلات خودگردان فلسطین و واتیکان توافقنامه ای را درخصوص حقوق کلیساهای کاتولیک در اراضی فلسطینی امضاء کرده اند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: تل آویو نمی تواند اظهارات یک طرفه در این توافق را که منافع حیاتی اسرائیل را نادیده می گیرد بپذیرد زیرا که وضعیت تاریخی مردم یهود را در بیت المقدس قبول نمی کند.

این اولین توافقنامه ای است که پس از به رسمیت شناختن فلسطین توسط واتیکان در فوریه ۲۰۱۳، میان واتیکان و تشکیلات خودگردان فلسطین به امضاء رسیده است. واتیکان و رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۹۳ با یکدیگر روابط دیپلماتیک دارند اما تاکنون کلیسای کاتولیک چنین توافقی را با صهیونیست ها امضا نکرده است.

گفتنی است تاکنون ۱۳۶ کشور جهان تشکیلات خودگردان فلسطین را به رسمیت شناخته اند و این تشکیلات توانسته به عضویت دیوان کیفری بین المللی نیز در بیاید.

کد N869836

وبگردی