آفتاب

واکنش دستگاه دیپلماسی کشور نسبت به ادعاهای مجدد آمریکا درمورد نقض حقوق بشر در ایران

واکنش دستگاه دیپلماسی کشور نسبت به ادعاهای مجدد آمریکا درمورد نقض حقوق بشر در ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ادعاهای وزارت خارجه امریکا در مورد نقض حقوق بشر در ایران را که در قالب گزارش سالانه 2014 منتشر شده اهرمی برای فشار و چانه زنی و بهانه برای دخالت در امور داخلی دیگر کشورها است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از اداره کل دیپلماسی رسانه ای وزارت امورخارجه، مرضیه افخم ضمن تاکید بر تعهد جمهوری اسلامی ایران بر رعایت حقوق شهروندان خود به عنوان یک وظیفه انسانی، ملی و اسلامی، ادعاهای وزارت خارجه امریکا در مورد نقض حقوق بشر در ایران را که در قالب گزارش سالانه 2014 منتشر شده مردود اعلام کرد.

وی با تکراری خواندن ادعاهای مطرح شده، افزود: این گزارش در حالی منتشر شده که رییس جمهوری اسلامی ایران که با مشارکت بیش از 73 درصد مردم این کشور انتخاب شده است، در اجرای تعهدات انتخاباتی خود منشور حقوق شهروندی را برای حراست از حقوق مردم ایران در معرض نظر و گفتگوی ملی قرار داده و در مقابل نه تنها بیشترین آمار اعتراض و موارد نقض حقوق رنگین پوستان در امریکا در سال تهیه این گزارش رخ داده است بلکه متحدین منطقه ای آمریکا وسیع ترین جنایات خود علیه مردم را در همین سال ثبت کرده اند.

وی ادامه داد: موارد متعدد نقض حقوق بشر در آمریکا از جمله رشد پدیده نژادپرستی، تبعیض گسترده علیه آمریکایی های آفریقایی تبار، افزایش فزاینده اسلام ستیزی و مبارزه با اقلیت های مذهبی، تبعیض علیه مهاجرین، خشونت لجام گسیخته پلیس آمریکا علیه شهروندان آمریکایی، حمایت بدون قید و شرط آمریکا از جنایت های رژیم صهیونیستی در منطقه، اعتراضات نهادهای مختلف بین المللی از جمله شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را برانگیخته است و لذا دغدغه های مطرح شده در این گزارش برای مخاطبان غیرقابل باور است.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان آنکه گفت و گوهای جاری در زمینه هسته ای به منزله تایید موارد نقض حقوق بشر در ایالات متحده امریکا نیست، اقدامات ضد حقوق بشری در آمریکا را محکوم کرد و گفت: بهتر است امریکا به جای دخالت درامور داخلی دیگر کشورها به بهانه حقوق بشر به مسوولیت های داخلی خود بپردازد.

افخم با اشاره به اینکه امروز استفاده ابزاری از مقوله های حقوق بشر، مبارزه با تروریسم و افراطی گری و دیگر موضوعات مهم پیش روی جامعه جهانی خود به معضلی بزرگ تبدیل شده است، اظهار داشت: کاملا روشن است اینگونه گزارش ها که با اهداف خاص تهیه می شود اهرمی برای فشار و چانه زنی و بهانه برای دخالت در امور داخلی دیگر کشورها است.

وی با انتقاد از تهدید ضمنی به تداوم تحریم های حقوق بشری علیه ایران تصریح کرد: همه موضوعات تحریمی علیه ایران نامشروع بوده و وجاهت قانونی ندارد لذا وقت آن رسیده دولت امریکا ابزار فرسوده و ناکارامد تحریم را از فهرست اهرم های خود خارج کند.

افخم خاطرنشان کرد: دولت ایران نسبت به مسوولیت های داخلی و بین المللی خود کاملا متعهد است و توجه به وضعیت حقوق بشر و پیشبرد برنامه های ارتقاء حقوق شهروندان را فارغ از ادعاها و اتهامات درج شده در چنین گزارش هایی صرفا براساس ارزش های متعالی دین اسلام ، تعهد به همه ایرانیان و برمبنای اجرای قانون اساسی کشور دنبال می کند و در اجرای این مسوولیت خطیر عزم راسخ دارد.

49261

کد N869659

وبگردی