آفتاب

درخواست شورای امنیت از عربستان/ قحطی در کمین ۸۰ درصد یمنی ها

درخواست شورای امنیت از عربستان/ قحطی در کمین ۸۰ درصد یمنی ها

شورای امنیت سازمان ملل متحد با اعلام هشدار درباره قحطی گسترده در یمن از عربستان خواست تا اجاره رفت و آمد کشتی های غیر نظامی به بنادر یمن را صادر کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دویچه وله،  شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای از عربستان سعودی خواست تا به کشتی‌ های تجاری اجازه عبورومرور را در بنادر یمن بدهد.

بر اساس بیانیه شورای امنیت، این اقدام  برای کمک‌ رسانی به مردم حیاتی است زیرا ۸۰ درصد یمنی‌ها با قحطی مواجه‌ اند.

هر ۱۵ کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای که صادر کردند بر لزوم و اهمیت ورود کشتی‌ های تجاری تاکید کرده و عبور و مرور این کشتی‌ها را در راستای کمک‌ های بشردوستانه ارزیابی کردند.  

در همین رابطه استفان اوبرایان، مسئول کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل به خبرنگاران گفت: «اجازه‌ عبور و مرور کشتی‌ های تجاری برای امدادرسانی، ضروری و حیاتی است.» 

نیروهای عربستان سعودی و دیگر متحدان عرب این کشور که به یمن حمله کرده‌اند، با صدور فرمان منع عبور و مرور نظامی مانع ورود کشتی‌ها به آب‌های یمن می‌شوند. سازمان ملل متحد به این رویه اعتراض کرده و خواستار تسهیل شرایط برای ورود کشتی‌های غیرنظامی و کمک‌رسانی به شهروندان غیرنظامی شده است.

از شروع جنگ یمن، واردات در این کشور بیش از ۷۵ درصد کاهش داشته است. این درحالی است که بیشتر موادغذایی و دارو و دیگر مایحتاج اولیه زندگی در این کشور وارداتی است و شهروندان یمن برای بقا به کالای وارداتی وابسته و نیازمندند.

سازمان ملل متحد می‌گوید بیش از ۸۰ درصد جمعیت یمن که ۲۱ میلیون نفر را شامل می‌شود، نیازمند کمک‌های انسان‌ دوستانه‌ فوری‌ هستند و شرایط زیست آن‌ها بحرانی است.

استفان اوبرایان، مسئول کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل همچنین اعلام کرد که از ۲۲ استان یمن، دست‌کم ۱۰ استان در وضعیت قحطی به‌سر می‌برند و امدادرسانی به شهروندان این استان‌ها باید فوری و بدون اتلاف وقت بیشتر صورت گیرد.

نیروهای عربستان می‌گویند کنترل بنادر در یمن ضروری است، چرا که حوثی‌ها از طریق بنادر سلاح تازه تحویل می‌گیرند. اوبرایان که در ماه جاری به ریاض سفر کرد تا مقامات سعودی را قانع کند که به کشتی‌های غیرتجاری اجازه‌ی عبورو و مرور دهند، تاکید کرد که سازمان ملل می‌تواند تضمین دهد که کشتی‌های تجاری به قصد امدادرسانی وارد بنادر می‌شوند و ربطی به حوثی‌ها و اقدامات نظامی ندارند.

این مقام مسئول سازمان ملل متحد با تاکید بر این‌که ماه‌ها بحران در یمن، مردم را درگیر قحطی کرده است از همه‌ی طرفین درگیر در یمن انتقاد کرد که به وضعیت شهروندان توجهی ندارند و تاکید کرد که آن‌چه در این بحران فراموش شده است، وضعیت اسفناک شهروندان یمن است.

کد N869372

وبگردی